در حال حاضر ۱۰ هزار داروخانه زیرساخت کامل نسخه‌نویسی الکترونیک را ایجاد کرده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در زمینه استقرار پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یکی از تکالیف قانونی و بر زمین مانده برنامه پنجم و ششم توسعه گفت: این پروژه هر روز در حال تکمیل‌تر شدن است. در عین حال باید از مدیریت سیلاب‌های اخیر نیز تشکر کنم چرا که کوچکترین همه گیری در این سیلاب‌ها نداشتیم. در سیلاب سیستان و بلوچستان نیز که سیلاب بسیار گسترده بود اما همکاران اورژانس ما حضور پیدا کردند و اجازه ندادند که مشکل جدی در این حوزه ایجاد شود که این دستاورد بسیار ارزشمندی در نظام ارائه خدمات بهداشتی محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به هاریسون‌سوزی یکی از مدعیان طب اسلامی گفت: بحث طب سنتی در آموزش پزشکی بسیار جدی است. مردم حق دارند در همه دنیا از قسمت‌هایی از طب مدرن به دلیل لاعلاج بودن برخی بیماری‌ها ناامید شوند و به طب سنتی روی آورند اما در این بازار آشفته سوء استفاده هم می شود، هفته گذشته فردی کتاب هاریسون را به آتش کشید. حال برخی به من گفتند که چرا مداخله نکردی؟ من در پاسخ گفتم اگر وزیر بهداشت مملکت در کار یک جاهل مداخله کند آن کار بیشتر ارزش پیدا می‌کند. به نظر من قبل از وزیر بهداشت در حوزه‌های علمیه فریاد بزنند و اعتراض کنند. اینکه یک نادان بی‌سواد کتاب هاریسون را آتش بزند، قدر منزلت هاریسون را پایین نمی‌آورد بلکه به نظر من این کار وهن اسلام و تشیع بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری به بحث سلول‌های بنیادی و تکنولوژی اهمیت و اصالت می‌دهند و همه را به ورود به عرصه‌های نوین و مهم علمی دنیا دعوت می‌کنند. حال آیا اینکه در یک جا هم چنین کاری را می‌کند من باید فریاد بزنم؟ وقتی یک نفر چهره زمخت طالبانی از اندیشه روحانیت مترقی تشیع نشان می‌دهد، وزیر بهداشت نباید فریاد بزند چرا که ما از جهالت آن فرد نسبت به علم پزشکی اطلاع داریم و اگر هم مشتری دارد از نادانی آنهاست که چنین فردی را تایید می‌کنند، اصلاً به این عرصه ورود نمی‌کنیم بلکه روحانیت مترقی شیعه که همواره پیشتاز تحولات علمی در تمام دنیا بوده‌اند باید به این حوزه ورود کنند که خوشبختانه در این زمینه برخی بزرگان حوزه ورود کردند.

نمکی گفت: اگر من به چنین موضوعی ورود کنم بی‌جهت باعث می‌شود که قیمت جاهلی بالا برود اما از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار داریم که به طب سنتی بپردازند و برایش جایگاه تعیین کنند. این مملکت در زمانی که هیچ کجای دنیا تخصصی نداشت ابوعلی سینا و رازی را داشت. در عین حال ما دیگر نمی‌توانیم راه را بر طب‌سنتی ببندیم باید به ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مکمل بپردازیم و اجازه ندهیم که شیادان این عرصه به آن ورود و عوام فریبی کنند بلکه علما باید به این حوزه بپردازند. باید این حوزه را مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما باید در خانه‌های بهداشت در این حوزه قفسه و در بیمارستان‌ها برای متخصص طب سنتی تخت داشته باشیم. این کاری است که در همه دنیا انجام شده است. در حال حاضر در چین ۴۰ درصد سیستم بهداشتی و درمانی مختص به طب سنتی است. در کانادا، آمریکا و اروپا نیز این موضوع وجود دارد و نباید از این موضوع بسیار مهم غفلت کنیم در عین حال باید بحث ادغام طب سنتی در نظام ارائه خدمت را جدی بگیریم اما به صورت حکیمانه، مدبرانه و عالمانه.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی خانه‌های بهداشت عشایری افزود: خانه‌های بهداشت عشایری یک دستاورد جدید در جمهوری اسلامی ایران است که باید روی آن کار کنیم. عشایر کوچ‌رو و مولد ما هیچ امکانی برای مسائل بهداشتی و درمانی نداشتند. درخواستم این است که حتماً با جدیت ایجاد این خانه‌های بهداشت را دنبال کنید. از معاونت بهداشت خواسته‌ام که قبل از کوچ آینده این افراد بتوانیم این تسهیلات بهداشتی و درمانی را برایشان فراهم کنیم.

نمکی ادامه داد: در عین حال باید به بحث حاشیه شهرها توجه کنیم. روسای دانشگاه‌هایی مانند مشهد که تقریباً یک سوم جمعیت آن حاشیه نشین هستند و روسای دانشگاه‌هایی مانند زاهدان، اهواز و غیره حاشیه شهرها را جدی بگیرند. نباید حاشیه شهر را فقط به‌صورت کالبدی درست کرد، چراکه بهبود حاشیه شهر از نظر معماری مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید هم از نظر کالبدی و هم از نظر اجتماعی به این مناطق ورود کنیم. مسائل حاشیه شهرها زیر پوست شهر در جریان است و مرتب مشکلات آن تا مرکزی ترین نقطه شهر می‌آید و برمی‌گردد در عین حال اقدام در حاشیه شهرها نیازمند یک کار بین بخشی است. من از حاشیه شهر مشهد یک تجربه ای دارم که ردیفی را برای آن جا تعیین کرده و ورود کردم و همه هم به من کمک کردند. حال در اعتراضات اخیر که تقریباً حاشیه همه شهرهای بزرگ در آن حضور داشتند، اما در حاشیه شهر مشهد یک نفر هم به این اعتراضات ورود نکرد بنابراین باید در این حوزه با جدیت ورود کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: باید بحث سالمندان را دریابیم، در آینده طوفانی از مشکلات سالمندی گرفتارمان می‌کند آن هم سالمندان بی دل و دماغی که جوانی نکرده پیر شدند. باید توجه کرد که سالمند افسرده پرهزینه است. یکی از راهکارهای ما در این زمینه راه اندازی هر خانه یک پایگاه سلامت است. ما اگر بتوانیم در کنار افزایش طول عمر به کیفیت زندگی هم بپردازیم بسیار مهم است. حال اگر می خواهید کیفیت زندگی سالمندان را ارتقا دهید باید به بعد توانبخشی نیز توجه کنید.

وی با اشاره به عرصه درمان کشور گفت: از روسای دانشگاه‌ها می خواهم که بیشتر به مراکز درمانی سربزنند. بیماری که روی تخت بیمارستان می‌خوابد بعد از خدا تنها امیدش به ماست. خواهشم از روسای دانشگاه‌ها این است که بیشتر به بیمارستان‌ها سر بزنند. حتماً شبی یک بار را به بیمارستان‌ها بروید. مطمئن باشید که این کار در پرونده اعمالتان ثبت خواهد شد البته نمی‌گویم که همکاران ما بد عمل می‌کنند اما در برخی موارد واقعاً شلوغی و مشکلات خاص مردم را اذیت می‌کند و گاهی اوقات مردم علیرغم تلاش شما ناراضی و دلشکسته مرکز را ترک می کنند.

نمکی گفت: در روز قیامت هیچ چیز بدتر از این نیست که جواب بندگان دل شکسته ای را بدهیم که خبر نداشتیم در مراکز درمانی چه بر سرشان آمده است. بنابراین درخواست می‌کنم که معاونت درمان حتماً کمیته ارزیابی مستمر مراکز درمانی را تشکیل دهد. هر کلان قطب باید در این کمیته یک نماینده داشته باشد در عین حال باید به صورت سیستمی رضایتمندی مردم را ارزیابی کرده و به علل نارضایتی ها بپردازیم اجازه ندهید که بیمار را خودش برود و تجهیزات بخرد نگذارید که پرداخت از جیب بیماران بالا رود من وزیر را مطلع کنید تا کمبود ها را رفع کنم اما اجازه ندهید که بیمار در بیمارستان آواره شود.

وزیر بهداشت  با اشاره به بحث نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک تصریح کرد: این موضوع را جدی بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید آوار تجویز بی‌رویه همه را گرفتار می‌کند. تا پایان امسال تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها باید نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را به سرانجام برساند. در حال حاضر ۱۰ هزار داروخانه ما از ۶۴ هزار داروخانه زیرساخت کامل نسخه‌نویسی الکترونیک را ایجاد کرده‌اند. در عین حال خواهشم این است که این پدیده به‌شدت انقلابی در نظام سلامت را رها نکنید. به دانشگاه‌ها در این حوزه امتیاز خواهند داد. در عین حال باید کمیته کشوری نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و استقرار پرونده الکترونیک سلامت به‌طور کامل و ارتباط آن با سامانه تلفن همراه تشکیل شود و به‌طور هفتگی به من گزارش ارائه شود. در عین حال باید کمیته‌ای برای نظارت بر گایدلاین‌ها نیز تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در عین حال باید وضعیت تخت‌های خالی استان‌ها نیز مشخص شود. در برخی مناطق ضریب اشغال تخت غم انگیز است به‌طوری که در برخی مناطق تخت‌ها خالی است بنابراین باید اعلام کنید که چقدر تخت خالی دارید. این مشکل کشور است چرا سرریز بیمار ایلام باید به کرمانشاه برود؟ چرا مردم باید روبروی بیمارستان امام چادر بزنند اگر امکانات در کنار مردم باشد. چرا باید خودشان را آواره شهرهای بزرگ کنند؟ یک روز خودتان در این چادرها زندگی کنید با آن صدای بوق و شلوغی چه کسی حاضر است زندگی‌اش را ول کند و به تهران بیاید.

نمکی ادامه داد: بنابراین در برخی مناطق به‌خوبی به مردم رسیدگی نمی‌کنیم البته گاهی هم پای شبکه‌های دلالی برای بیمارستان‌های خصوصی در کارند بنابراین تا انتهای اسفند اعلام کنید که چقدر تخته بیمارستانی خالی داریم و چقدر از مراکزمان ضریب اشغال زیر ۵۰ درصد دارند البته ما هیچ مرکزی را تعطیل نمی‌کنیم اما باید بهره‌وری آن را بالا ببریم و از ذخایر مملکت به‌درستی استفاده کنیم. در عین حال در حوزه اورژانس هم حتماً پایگاه‌های اورژانس را مورد مطالعه قرار دهیم، الان مد شده و همه دنبال پایگاه هوایی هستند این در حالیست که یک دوره بالگرد ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد حالا طوری شده که مانند تاکسی تلفنی همه بالگرد می‌خواهند و وقتی می‌گوییم چرا با آمبولانس بیماران می برید می گویند بالگرد بود بنابراین تقاضا در کشور القا نکنید. مطالعه کنید که در کجا اورژانس جاده‌ای و شهری و غیره را باید توسعه دهیم و از نگاه پوپولیستی به درمان درآیید و فکر اقتصادی‌تری کنید.

وزیر بهداشت با اشاره به بحث تله مدیسین گفت: این موضوع می‌تواند هزینه‌های ما را کاهش دهد و بسیار موثر است.

وی با اشاره به چهارشنبه سوری گفت: در سال گذشته با یک کار دو هفته‌ای توانستیم صدمات چهارشنبه آخر سال را به میزان ۶۷ درصد در مدارس کاهش دهیم. در حال حاضر که هنوز فرصت داریم باید کار سازمان یافته‌ای در این زمینه انجام دهیم. شاید بتوانیم حادثه سنگین شب‌های چهارشنبه سوری را به محیط ، آرام شاد و مهربان شب عید تبدیل کنیم و نشان دهیم که با آموزش بهتر می‌توانیم مسائل را به سمت مناسب پیش ببریم.

نمکی گفت: در عین حال نوروز هم در پیش است و باید تمهیدات آن را از حالا آماده کنیم. عید امسال دو کار مهم انجام دهید اولاً به نظر می‌آید امسال نزولات جوی بیشتر باشد بنابراین باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم و در عین حال مراقبت کنید تا متخصصان در ایام‌عید جیم نشوند با این همه هیئت علمی خیلی بد است که در نوروز می گویند تا سیزدهم عید اصلاً متخصص پیدا نمی‌شود بنابراین لیست کشیک‌های ایام نوروز را از همین حالا آماده کنید.

وزیر بهداشت به حوزه دارو اشاره کرد و افزود: از برگزاری قرارگاه غذا و دارو در استانها تشکر می کنم این کار بسیار موثر بود در حوزه دارو علیرغم همه فشارها امسال وضعمان بهتر است سال گذشته بود. به هر حال قلدری مانند آمریکا بر سر چشمه های انتقال پول نشسته اما با تمهیداتی که کردیم و با لطف خدا کمبودی در حوزه دارو نداریم و به عنوان وزیر بهداشت اعلام می‌کنم که تا شهریور سال آینده هیچ کمبود اساسی در حوزه دارو نداریم، اما ممکن است شرکت پخشی پولش را از بیمارستان نگرفته باشد و در برخی داروخانه‌ها دارو نباشد که باید این موضوع را حل کنید. در عین حال کمبودها را هم به موقع اعلام کنید.

وی با انتقاد از نوشتن نسخه برای داروهای وارداتی گفت: نسخه‌های خارجی بی مورد را در استان‌ها مهار کنید. برخی داروهای خارجی را وارد نمی‌کنیم اما همچنان برخی پزشکان آن‌ها را می‌نویسند و مردم را آواره می‌کنند این نسخه‌نویسان را در استان‌ها شناسایی کنید البته عده‌ای از آن‌ها به یک برند خاص اعتقاد دارند که باید آن‌ها را توجیه کنیم اما یک عده هم مسافرت‌های رفته‌اند و نمک گیر شده‌اند، به این افراد در وهله اول تذکر دهید سپس با آن‌ها برخورد کنید. اگر کسی آب به آسیاب وارد کنندگان خاص می‌ریزد، با او برخورد کنید البته اکثر همکاران ما در این حوزه همراهی می‌کنند. در عین حال استان‌هایی که در معرض قاچاق دارو قرار دارند در این زمینه وقت بگذارند و به برخی استان‌ها هر چه دارو می دهیم، باز هم می‌گویند نیست به‌ویژه در استان‌های غربی و جنوب شرقی ما.

نمکی ادامه داد:‌ خوشبختانه توانستم برای سال آینده هم ارز ۴۲۰۰ را برای دارو بگیرم و جز افزایش حداکثر ۱۰ درصدی سنواتی در دارو، افزایش دیگری در دارو نخواهیم داشت. انصاف نیست که ما با ارز دولتی انسولین را با ۲۷ هزار تومان و یا حداکثر ۳۵ هزار تومان عرضه کنیم اما بعد ببینیم در کردستان عراق ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد بنابراین در این حوزه دخالت کنید و خودتان در مبادی مرزی مستقر باشید و اجازه ندهید که ارزی را که با سختی فراهم می‌کنیم بی‌مزد و منت برای همسایگان فراهم شود. در عین حال بحث غذا و نظارت بر مواد غذایی را جدی بگیرید.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت بحث جمعیت کشور گفت: بحث جمعیت به عنوان مشکلی نگران‌کننده مطرح است. نگرانی از میل جمعیت به سمت منفی شدن بسیار مهم است بنابراین دستورالعملی را ابلاغ کردیم که بحث راه اندازی مراکز ناباروری را جدی بگیرید. در عین حال بحث مراقبت از نوزادان و زنان باردار نیز بسیار مهم است در زمینه سقط طبق آیین نامه‌ها پیش بروید و به موضوع سقط های غیرقانونی به عنوان یک دغدغه نگاه کنید. این موضوع هم توصیه رهبری است و هم دغدغه برنامه ریزان کشور که باید مدیریت شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این اجلاس وی با حضور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در حوزه کنترل بیماری آنفلوآنزا که یکی از سخت‌ترین دوره‌های بیماری عفونی کشور بود، ما به خوبی عمل کردیم به طوری که حدود ۵۸ هزار کیس با علائم مشابه آنفلوآنزا به مراکز ما مراجعه کردند و حدود 3200 مورد از آنان بستری شدند اما توانستیم کار را به خوبی کنترل کنیم این در حالیست که سیستم بهداشتی درمانی چین با 3000 مورد ابتلا به کرونا به هم ریخته است بنابراین سیستم بهداشتی و درمانی کشور آماده است و می‌تواند این موارد را کنترل کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.