دانشگاه‌ها باید در امر پژوهش به یکدیگر بپیوندند و از نگاه جزیره‌ای پرهیز کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در حاشیه یکصدودهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در ادامه به کشیک‌های طولانی رزیدنت‌ها اشاره کرد و گفت: به دلیل این کشیک‌های طولانی اغلب این دانشجویان می‌رنجند، البته ما پوستمان کلفت‌تر بود و رنجشی نداشتیم، اما امروزه این دانشجویان ما با تلنگری به‌هم می‌ریزند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه تنظیم کشیک‌ها، حقوق رزیدنت‌ها و انترن‌ها البته ما اقداماتی را انجام دادیم و حقوق رزیدنت‌ها در سال جاری ترمیم شد، در بحث خوابگاه‌های دانشجویی نیز باید توجه داشته باشیم که خیرین نیز به این موضوعات ورود پیدا کنند و فقط در تخت‌های بیمارستانی خیران فعال نباشند. باید در حوزه‌های رفاهی و فرهنگی نیز از توانمندی‌های خیرین کمک بگیریم.

وی افزود: ارتقای ما در دانشگاه‌ها و وزن مقاله‌های ما در ایندکس‌های ارزیابی در عرصه‌های بین‌المللی ارزشمند است، اما آیا همه موارد ارتقاء، مقاله به شمار می‌رود. می‌گویند کشور چین از نظر تعداد مقالات در جایگاه اول قرار دارد و این جایگاه بر تعداد دستاوردهای علمی آن‌ها غلبه دارد. علت آن، این است که مقالات، منطبق با دستاوردهای علمی و نیازهای کشور طراحی شده است تا گره‌ای از گره‌های کشور باز شود.

نمکی گفت: اینکه ما چگونه جامعه‌محور شدن آموزش پزشکی را مد نظر قرار بدهیم، در حال حاضر بستری را فراهم می‌کنیم به عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت و نباید از این بستر ارزشمند غافل شویم. اینکه در طول ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز دانشجوی پزشکی ما با سلامت دهان و دندان آشنایی ندارد و یا اینکه هنوز دانشجوی پرستاری ما بدون داشتن تخت بیمارستانی هویت ارائه خدمت برای خود قائل نیست، این موضوعات مشکلاتی است که ما در ریشه‌های نظام آموزش پزشکی به آن توجه نکردیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: خواهش من از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که برای مشکلات فوق و مشکلات ریشه‌ای آموزش سلامت امروز کمیته‌ای را تشکیل بدهند تا بتوانیم در سایه این کمیته قدمی در راستای جامعه محور کردن آموزش پزشکی برداریم. ما بستری با عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت را در کشور فراهم می‌کنیم که در این بستر با تعیین یک سلامت‌یار یا سفیر سلامت در خانواده به عنوان اعضای پیوست دانشگاه‌ها راه را در حوزه آموزش‌های سلامت باز می‌کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه دانشجویان پزشکی به دلیل این که تحت تأثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت قرار دارند، باید با این مولفه‌ها آشنا شوند؛ اما این راه آشنایی را باید علمی و منطقی نهادینه کرد و برای آن سطح‌بندی تعریف کنیم تا بر اساس آن مشخص شود تا کجا، کدام دانشجو و طی چه سالی باید در این زمینه ورود و به این مولفه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کند.

نمکی بر ضرورت توجه به طب سنتی در آموزش پزشکی کشور تأکید کرد و افزود: این موضوع یک موضوع بسیار جدی است. امروزه در همه دنیا از قسمت‌هایی از طب مدرن به دلیل اینکه از ناعلاج بودن برخی بیماری‌ها ناامید می‌شوند، به طب سنتی گرایش پیدا می‌کنند. البته در این بازار آشفته سوءاستفاده‌هایی هم می‌شود؛ بنابراین باید در آموزش‌های طب سنتی توجه لازم صورت بگیرد تا از ورود برخی از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.

وزیر بهداشت در ادامه توصیه‌هایی را در حوزه پژوهش در علوم پزشکی ارائه داد و گفت: از همه همکاران خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست می‌کنم در حوزه پژوهش به دنبال یک هم افزایی و حل مشکلات مردم و گره‌گشایی از مشکلات جامعه باشند. آموزش‌های و همچنین پژوهش‌های ما باید بتواند گره‌ای از مشکلات نظام ارائه خدمت باز کند.  

وی افزود: دانشگاه‌ها باید در امر پژوهش به یکدیگر بپیوندند و از نگاه جزیره‌ای که امروزه در پژوهش وجود دارد، پرهیز کنند و هر کس برای خود تحقیق انجام ندهد. اگر غیر از این اتفاق بیفتد، قطعا منابع مملکت هدر خواهد رفت. درخواست من از مسئولان دانشگاه‌ها این است که برای سال ۹۹ برای من پروپوزالی در زمینه تجمیع و هم افزایی مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها ارائه بدهند.

به گزارش ایسنا نمکی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در عرصه پژوهش طرح مشترک ملی تعریف کنند. چرا ما نباید در کشور یک مرکز تحقیقاتی ملی مشترک داشته باشیم. چرا نباید وضعیت ما به گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های بزرگ دست دانشگاه‌های کوچک را در امور مختلف از جمله پژوهش نگیرند و آن‌ها همواره در این جزیره سرگردان گرفتار مشکلات بزرگ باشند. خواهش می‌کنم این کمیته کشوری در کنار کمیته دیگری که در بحث آموزش گفتم، امروز تشکیل شود تا به ارتقا و منطقی شدن پژوهش کشور کمک کند و بتوانیم تجمیع و هم افزایی مراکز تحقیقاتی را به عنوان یک راهکار در نظر بگیریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.