بهداشت و درمان باید در اولویت بودجه‌ای کشور باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدمرتضی خاتمی با اشاره به اولویت بخش بهداشت و درمان برای مردم، گفت: بخش بهداشت و درمان در شرایط سخت اقتصادی نیز باید بودجه مناسب داشته باشد و در اولویت تامین منابع باشد، نیاز بهداشتی - درمانی مردم قابل چشم پوشی نیست و نمی‌توان همه مردم را به درمان در بخش خصوصی هدایت کرد. در شرایط سخت اقتصادی کمک‌ها و حمایت‌ها از قشر ضعیف و متوسط باید بیشتر شده و مردم آسانتر از خدمات استفاده کند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در 9 ماهه اول سال 98 در حوزه سلامت ردیف های متمرکز ستادی 35 درصد ، طرح تحول سلامت 54 درصد و ارزش افزوده کمتر از 30 درصد بودجه ابلاغی تخصیص داده شده است. این در حالی است که در لایحه بودجه 99 از مبلغ 177 هزار میلیارد اعتبار لازم برای اجرای تعهدات بیمه سلامت، تنها 135 هزار میلیارد تومان آن لحاظ شده است که این مسائل باعث محدودیت در خدمات بیمه ای خواهد بود.

وی افزود: بودجه لازم برای جذب 12 هزار نفر بعنوان هیات علمی و پرستار، پرونده الکترونیک سلامت، افزایش 46 هزار دانشجوی ورودی مهر، حوادث غیر مترقبه، پروتکل های جدید واکسیناسیون، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، تعرفه های پرستاری، توسعه طب سنتی، یارانه دارو و شیر خشک و ...، بودجه کافی لحاظ نشده است که باید مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

خاتمی گفت: سهم بخش سلامت از بودجه کل کشور در سال 99، حدود 3/4 درصد و از بودجه عمومی حدود 6/9 درصد است. کل بودجه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 9 درصد و سازمان بیمه سلامت 10 درصد رشد داشته است که با توجه به تورم، ادامه ارائه خدمات و امکانات به میزان سال گذشته بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه دشمنان، حوزه دارو را هم نشانه رفته است و کار انتقال مالی و واردات را دشوار کرده است. تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه دارو، داروهای خاص و تجهیزات پزشکی بایستی بصورت مناسب و با سرعت در اختیار متولیان بخش بهداشت و درمان قرار گیرد تا شاهد کمبود در کشور نباشیم، مدیریت جهادی و انسجام و اتحاد ملی می تواند مقاومت در برابر فشار حداکثری دشمنان را آسان نماید و سربلندی و سرافرازی مردم صبور و متعهد ایران اسلامی را به ارمغان آورد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.