سالانه ۵۰۰ هزار جراحی آب مروارید در ایران انجام می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی روز شنبه در مراسم رونمایی از دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید "کاتاراکت" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: براساس الگوی سازمان بهداشت جهانی، کشورهایی که بیش از سه هزار عمل جراحی کاتاراکت انجام می دهند در زمره کشورهای پیشرفته در این حوزه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف بیش از حد کورتن، آفتاب سوزی و افزایش سالمندی شیوع بیماری آب مروارید را در ایران افزایش داده است، بیماری کاتاراکت یا آب مروارید به علل مختلف به سرعت در کشور در حال گسترش است و حتما باید برای درمان با کیفیت و بدون عوارض این بیماری آماده باشیم.

وی افزود: نبود فرهنگ مواجهه مسلح با آفتاب و استفاده مناسب از نعمت خدادادی آفتاب و شیوع آفتاب سوزی چشم در کشور، تغییرات اقلیمی، میزان بالای تصادفات و حوادث ترافیکی در کشور، روند سریع افزایش سالمندی، میزان بالا و غیر منطقی تجویز و مصرف کورتن و شیوع بالای دیابت موجب شده که با شیوع بالا و روند رو به تزاید آب مروارید در کشور مواجه باشیم.

زالی گفت: برآورد می شود حدود 500 هزار فرد دچار عارضه های بینایی در کشور داشته باشیم که 100 هزار نفر آنها سالانه دچار کاهش بینایی می شوند و کاتارکت یا آب مروارید از جمله مهمترین این بیماری ها است، با این حال بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران از نظر غربالگری بیماری های چشمی در منطقه مدیترانه شرقی رتبه اول را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان درباره دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید گفت: این دستگاه حاصل 6 سال همکاری اساتید چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مهندسان دانشگاه صنعتی شریف است که برای آموزش دستیاران چشم پزشکی دانشگاهها و کاهش خطاهای آنها و انجام با کیفیت این جراحی ساخته شده است.

وی در حاشیه در مراسم رونمایی از دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید با انتقاد از نبود غربالگری به میزان کافی به عنوان یکی از مشکلات جدی در حوزه سلامت، اظهار کرد: اگرچه آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی مؤید این است که در بین ۲۲ کشور مدیترانه شرقی، جمهوری اسلامی ایران از نظر پوشش و شمولیت برنامه‌های غربالگری چشم‌پزشکی رتبه اول را دارد، علیرغم این دستاورد بزرگ بین‌المللی نیازمند غربالگری بیشتر و شناسایی میزان نابینایی و کم بینایی در کشو با نظام‌های پزشکی به‌خصوص در مناطق محروم هستیم،  بسیاری از افراد نابینا یا کم بینا دچار عارضه آب‌مروارید هستند، آب‌مروارید از این نظر مهم است که به‌عنوان یک عارضه قابل‌پیشگیری و قابل علاج برای کاهش بینایی است.

زالی با اشاره به الگوی جهانی سازمان بهداشت جهانی در این رابطه افزود: بر اساس این الگو کشورهایی که بیش از سه هزار عمل جراحی آب مروارید در عرصه ملی انجام دهند، به‌عنوان حداقل در سازمان بهداشت جهانی شناخته ‌شده و کشوری که کمتر از این عدد را داشته باشد نشان‌دهنده ضعف سیستم‌های جذب بیمار، بیماریابی و درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه ممتاز کشور از نظر تعدد عمل جراحی آب‌مروارید گفت: میزان آمار سالیانه عمل جراحی آب‌مروارید در هر کشور یکی از سنجه‌های ارزیابی نظام بهداشتی درمانی کشور در حوزه برنامه‌های چشم‌پزشکی توسط سازمان بهداشت جهانی است. خوشبختانه این آمار در کشور ما بسیار مطلوب است، به‌طوری‌که پیش‌بینی ما این است که به ازای هر یک‌میلیون ایرانی متوسط سالیانه ۶ هزار عمل جراحی آب‌مروارید انجام می‌دهیم که آمار بالایی است و یک رکورد محسوب شده و نشان‌ دهنده شمولیت خوب ما در عرصه غربالگری بیماری چشم و آمادگی و تمهید خوب درمانی گروه چشم‌پزشکان کشور است.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین برآورد سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی که ۲۲ کشور در زمینه کفایت و کمیت برنامه‌های غربالگری چشم‌پزشکی مورد توجه قرار گرفتند، جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار رتبه اول را در بین ۲۲ کشور در مدیترانه شرقی کسب کرده است. البته این مساله به به معنای این نیست که ما بیش از این وارد این موضوع نشویم، بلکه باید بخصوص غربالگری چشم پزشکی کودکان و نوزادان و غربالگری قبل از مدرسه باید جدی‌تر دنبال شود.

زالی در پایان اضافه کرد: باید بیش از گذشته برنامه‌های غربالگری و بیماریابی موضوع کم بینایی یا نابینایی دنبال شود، پیش‌بینی ما این است که در ایران بالغ‌ بر ۹۰ تا ۱۰۰هزار نفر در زمره نابینایی مطلق یا نسبی قرار می‌گیرند و ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر دچار عارضه کم بینایی باشند. اما به دلیل این‌که برخی از نمونه‌های آماری ما با کاستی روبروست این آمار بر مبنای گمانه‌زنی اولیه است، خوشبختانه به دلیل مهارت بالای همکاران چشم‌پزشک ما در این عمل، بر اساس یک مطالعه پژوهشی درون دانشگاهی که در بیمارستان لبافی نژاد انجام‌شد، آمار کیفیت مطلوب جراحی آب‌مروارید بالای ۹۸ درصد است. ایسنا _ ایرنا

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.