بانک مغز یک بانک ملی برای انجام تحقیقات درحوزه بیماری‌های مغز و اعصاب است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل کوهپایه‌زاده در جلسه شورای بانک مغز دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: در راستای بررسی و تعیین اولویت‌های پژوهشی، باید کمیته های علمی فرا دانشگاهی با حضور صاحبنظران گروه‌های بالینی و غیر بالینی تشکیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: پژوهش‌ها باید باعث مداخلات مناسب در حوزه پیشگیری شود، در واقع تحقیقات انجام شده در بانک مغز باید بتواند در کاهش بار بیماری‌ها موثر باشد، باید در حوزه فرهنگ‌سازی با توجه به وجود بخش اهداء عضو در بیمارستان‌ها، این سیستم تقویت شود، اطلاع‌رسانی به گروه‌های مختلف در قالب فراخون، انجام و سایت بانک مغز به‌روز شود.

وی در خصوص اخذ مجوزهای نمونه‌برداری افزود: در این زمینه باید رایزنی با سازمان پزشکی قانونی جهت انعقاد تفاهم‌نامه صورت گیرد.

محمد تقی جغتایی رئیس بانک مغز ایران گزارشی در خصوص عملکرد، اساسنامه و ارکان بانک مغز ارائه و تصریح کرد: بانک مغز یک بانک ملی برای انجام تحقیقات درحوزه بیماری‌های مغز و اعصاب به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جمع‌آوری ۶۰ نمونه مغز از بیماران آلزایمری و اسکیزوفرنی خاطرنشان کرد: برای انجام پژوهش، نیازمند جمع‌آوری نمونه‌های مغز در زمینه بیماری‌های  MS ، ALS، پارکینسون و اعتیاد هستیم.

رئیس بانک مغز ایران به شرح چالش‌های موجود پرداخت و اظهار کرد: گسترش فضای فیزیکی و تجهیزات، فرهنگ‌سازی و ترغیب برای اهدای مغز، اخذ مجوزهای قانونی جهت نمونه‌برداری از اجساد فاقد سرپرست، ایجاد فرصت برای پایان‌نامه‌های دانشجویی، ارسال فرم‌های اهدای مغز در گروه‌های آموزشی و تسهیل دستیابی به نمونه‌های افراد فوت شده از مهمترین مسائل قابل بررسی در بانک مغز است.

در ادامه فریبا کریم‌زاده معاون اجرای بانک مغز درخصوص فرآیند اهداء مغز توضیح داد و افزود: مرحله اول این فرآیند، رضایت اهداکنندگان است و در مرحله بعد، خارج کردن نمونه مغز و نمونه‌برداری انجام می‌شود که زمان طلایی برای انجام این کار کمتر از ۲۴ ساعت است، بعد از انتقال نمونه‌ها به بانک مغز و مرحله آماده کردن، نمونه جهت انجام تحقیقات در اختیار محقق قرار می‌گیرد، فرم اهداء مغز در سایت بانک مغز وجود دارد و داوطلبان می‌توانند نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند.

حسین وطن‌پور مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: بانک مغز ایران یک بانک با ارزش است، باید شبکه داخلی بین دانشگاهی جهت توسعه بانک مغز ایجاد شود و پروژه‌های کاربردی در مرکز بانک مغز ایران انجام شود.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایران، بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استانداردهای اروپایی تأسیس شده است که هدف از ایجاد آن استفاده از مغز بیماران پیچیده سیستم عصبی مثل پارکینسون، آلزایمر، اسکیزوفرنا و اوتیسم است، در این بانک، مغز افراد "اهداکنندگان اعضا" بعد از مرگ نگهداری می‌شود. بر روی مغزی که در این بانک نگهداری می‌شود، تغییراتی انجام می‌گیرد. قطعاتی از بخش‌های مغز تهیه و در دمای منفی ۸۰ نگهداری می‌شود و به‌تدریج برای تحقیقات در حوزه بیماری‌های دستگاه عصبی در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.