در زمینه مقابله با بیماری‌های واگیردار نقاط ضعفی وجود دارد که با افزایش بودجه باید بهبود یابد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، همایون هاشمی با اشاره به عملکرد وزارت بهداشت و درمان در برنامه‌ریزی، پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری‌های واگیردار، گفت: ایران در حوزه مبارزه با بیماری‌های واگیردار و عفونی در سطح ملی و بین المللی اقدامات بسیار خوبی داشته که نشان دهنده توسعه حوزه سلامت کشور است.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، ایران را جزو کشورهای پیشرو در حوزه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار آورده است. ازطرفی در گذشته هم اقدامات بسیاری خوبی در جهت پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌هایی چون مالاریا، وبا، آبله و واکسیناسیون‌ها و پیمایش‌های مالی و سراسری صورت گرفته که بسیار موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: علیرغم اینکه در چند سال اخیر تحریم‌ها در تمامی سطوح کشور به ویژه در حوزه سلامت اثرگذار بوده، ساز و کار مناسبی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار ایجاد شده است، از طرفی مرکز مبارزه با بیماری‌ها واگیردار و معاونت بهداشت، وزارت بهداشت کارهای تخصصی بسیار خوبی در سطح دانشگاه و وزارتخانه انجام می‌دهند. البته نقاط ضعفی هم وجود داشته که باید با افزایش بودجه بهبود پیدا کند.

هاشمی گفت: آگاه‌سازی و آموزش عمومی در درجه اول و سپس اقدامات مداخله‌ای و کارهای اجرایی برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار باید در اولویت قرار بگیرد، هر دو حوزه آموزش و اقدامات اجرایی نیازمند تقویت منابع مالی است از طرفی باید نیروهای متخصص و کارآزموده را به سیستم تزریق کنیم و نگذاریم حوزه سلامت دچار نوسان شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیشرفت‌های حوزه سلامت در ساخت واکسن تاکید کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه ساخت واکسن انجام شده است. ازطرفی امروز هم  باید در حوزه تولید واکسن‌ بیماری‌های واگیردار ویروسی و سایر بیماری‌ها باید بر اساس علم روز دنیا حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان عملکرد موسسه‌های پاستور و رازی را در زمینه ساخت واکسن بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: با تلاش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت در دو سال اخیر بودجه بسیار خوبی برای توسعه صنایع تولید واکسن اختصاص داده شده است. ازسوی دیگر به لحاظ سوابق کاری، تجربه و دانش تولید واکسن در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم و باید با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم در زمینه ساخت واکسن پیشتاز بوده و حتی صادر کننده باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.