رونمایی از مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، "سلول‌های بنیادی پرتوان" "تصاویر سلول‌های بنیادی" "سلول‌های بنیادی بافتی" و "مهندسی بافت" چهار جلد کتابی هستند که صبح امروز با حضور رییس پژوهشگاه سلول های بنیادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون پژوهش و فناوری دفتر جهاد دانشگاهی و تنی چند از مسؤولان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه رویان رونمایی شد.

حسین بهاروند عضو هیات علمی و استاد سلول‌های بنیادی و زیست شناسی تکوینی پژوهشگاه رویان در خصوص اهداف مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: معتقدم که حداقل دو نگرش موجب شده امروزه کشورمان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به بالندگی معناداری دست یابد.

وی افزود: نگرش اول "حرکت در پیوستار تولید تا کاربرد علم" است. نگاه دیگر، تفکر "بین رشته‌ای بودن علم" است. امروز پزشکی بازساختی، حوزه‌ گسترده‌ای است که در آن پزشکان، زیست شناسان و مهندسین، با هدف ابداع روش‌های نوین برای درمان بیماری‌ها، فعالیت می‌کنند. تسری این نگرش‌ها در رویان، سبب شد اکنون رویان، مصداقی از فعالیت‌های نوآورانه در زمینه فناوری‌های پیشرفته درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ژن درمانی، مهندسی سلول و بافت مغز و علوم شناختی، پزشکی سرطان و پزشکی مبتنی بر فرد باشد. امید است که در آینده نیز پایگاهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های نوپا باشد.

 عضو هیات علمی و استاد سلول‌های بنیادی و زیست شناسی تکوینی پژوهشگاه رویان تاکید کرد: سلول‌های بنیادی برای ما تنها یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است؛ فرهنگ توانستن، فرهنگ ملموس کردن علم، فرهنگ نگاهی نو به علم در قالب بین رشته ای فکر کردن و عمل کردن، فرهنگ نظریه پردازی در علم و فرهنگ همگانی سازی علم.

بهاروند گفت: در هر کشور، شهر، دانشگاه، مرکز تحقیقاتی حتی در هر فرد، رشد باید همه جانبه باشد تا علم به معنای واقعی و پایدار حاصل شود؛ اگر می خواهیم در پزشکی آینده موثر باشیم از همین الان باید به فکر ایجاد زیرساخت‌های آن باشیم. در این راستا یک راهکار برای افزایش دانش بومی و پرورش نسل‌های بعد، نگارش کتب و مقالات علمی است. بر این مبنا مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با توجه به تجربیات آزمایشگاهی پژوهشگاه و استادان پژوهشگاه رویان و تنی چند از استادان دانشگاه های کشور نوشته شده است.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: جای خالی کتاب در حوزه سلول‌های بنیادی با کمک این کتاب‌های ارزشمند پُر خواهد شد.

وی اظهار کرد: زبان فارسی در شرایط امروز به فراموشی سپرده شده است و به آن بی‌مهری می‌شود. کتاب علاوه بر همه حسن‌هایی که دارد به حفظ ادب فارسی کمک می‌کند و خوشحالم در حوزه دانش سلول‌های بنیادی این کتاب نگاشته شده است و در دنیای پر سرعت امروز موجب ارتباط بیشتر علاقه‌مندان به حوزه سلول‌های بنیادی و دنیای کتاب می‌شود.

عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه سلول‌های بنیادی نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت: این کتاب‌ها حاصل یک دهه فعالیت همکاران من در سلول‌های بنیادی است.

وی افزود: اتفاق خوب دیگری که افتاد این بود که نویسندگان کتاب و مجریان این برنامه‌ی علمی که با همدلی به پیش برده شد نگاهی به بازار داشتند که دانشجویان بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. علاوه بر آن، همکاران انتشاراتی حامی این جریان علمی بودند و می‌خواستند در عرصه علم و دانش قدمی بردارند تا اثر ماندگاری بر جا بماند. امیدواریم این مجموعه در کشورهایی که زبان فارسی در آن ها جریان دارد بتواند جایگاه رفیعی پیدا کند.

محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: تامین زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای شروع یک فعالیت از سوی جهاد دانشگاهی که کمتر از ۲۰ درصد از منابع خود را از دولت می‌گیرد، مشکل است. این که بیش از یک دهه گذشته بسترهای لازم برای فعالیت در عرصه سلول‌های بنیادی از سوی جهاد دانشگاهی ایجاد شده، مهم است.

وی تصریح کرد: بیش از یک دهه قبل این پارادایم در جهاد دانشگاهی احساس شد که پزشکی از دارودرمانی به سمت سلول درمانی می‌رود و جهاد دانشگاهی  این موضوع را مدنظر قرار داد و  بعد از آن، بحث تمهید امکانات لازم مانند منابع انسانی، تجهیزات و شکل‌گیری بسترهای لازم مطرح شد، دانش برای رونق باید در شبکه خود نشر پیدا کند، دانش سلول‌های بنیادی در شبکه جهانی خود قرار گرفت و توانست ایران را در جهان مطرح کند.

به گزارش ایرنا پور عابدی در پایان با تاکید بر اهمیت پژوهش‌های کاربردی در جهاد دانشگاهی گفت: در جهاد دانشگاهی پژوهش‌های کاربردی مهم است و قرار است حاصل فعالیت‌های پژوهشی رفع مشکلات مردم باشد. الان می‌بینیم که سلول‌های بنیادی به سطح درمان رسیده است. باید سناریوهای آینده‌ای را هم برای این برند در نظر بگیریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.