سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطانها در میان زنان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در سومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی با اشاره با برخی از چالش‌های اجتماعی در حوزه زنان، اظهار کرد: در جامعه ایرانی به دلایل متفاوت زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی متفاوتی قرار دارند، گاهی با نگاه کمینه نسبت به بانوان در جامعه ایرانی روبرو هستیم. بنابراین بیش از گذشته نیازمند ایجاد فضای مطلوب، امن و مبتنی بر عدالت و مساوات برای بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی مسایل فرهنگی جامعه می‌تواند سیمای بیماری‌ها در عرصه زنان و مامایی را تحت تاثیر قرار دهد، بدون توجه به این بن مایه‌های اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی در جمعیت بانوان ایرانی، یک نگاه صرف بیولوژیک انتزاعی پاسخگو نیست، میزان قابل توجهی از مشکلات متعدد روانشناختی، اجتماعی و اعتماد به نفس در دوران یائسگی مشاهده می‌شود، این در حالیست که یک پروتکل حمایتی و توانمند سازی برای دوران یائسگی تدوین نشده است.

وی افزود: میزان ابتلا به مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، اختلالات خواب، دوگانگی در جامعه بانوان در دوران یائسگی با چالش‌هایی روبروست. گاهی بانوان ایرانی احساس نامطلوب و ناخوشایندی را در عرصه یائسگی تجربه می‌کنند، بنابراین به نظر می‌رسد قبل از اینکه مسایل جسمی را مدنظر قرار دهیم باید مسایل روانی و اجتماعی، اعتماد به نفس، احساس انزوا و ایزوله شدن در محیط خانواده، احساس دوگانه بین مادر و زن بودن را مورد توجه قرار داده و بررسی کنیم.

زالی با تاکید بر اهمیت و ضرورت هندلینگ بانوان بیوه در کشور، با اشاره به نیازهای متعدد این گروه از افراد جامعه گفت: در بسیاری از موارد این نیازها یا کشف نمی‌شود و یا پاسخ متناسب علمی برای آنها دیده نمی شود. این موضوع متاسفانه در لایه‌های اجتماعی ما مخفی بوده و از مشکلات متعدد فیزیولوژیک بانوی بیوه در کشور استتارزدایی نمی‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مشکل بلوغ دختران ایرانی تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه آمادگی جسمی، روانشناختی و اجتماعی در رابطه با بلوغ دختران در بستر خانواده نداریم. اولین تجربه قاعدگی بسیاری از دختران بسیار دردناک و اضطراب آور بوده که همین تجربه در تمام سکانس‌های اجتماعی بعدی زندگی فرد باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش بهداشت جنسی مناسب برای بانوان و به خصوص نسل جوان تاکید کرد: عدم توجه و رسیدگی به این موضوعات تبعات منفی در سطح جامعه خواهد داشت. متخصصان جامعه پزشکی باید برای این مسایل با نگاه علمی برنامه ریزی و پروتکل داشته باشند.

زالی با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف مواد لبنی در بانوان به خصوص در دوره سازندگی ساختار اسکلتی و استخوانی اظهار کرد: این مساله در کنار فراهم نبودن بستر مناسب برای فعالیت ورزشی بانوان باعث شده که خیلی زودتر از نُرم جهانی شاهد بروز پوکی استخوان در جامعه زنان ایرانی باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در بانوان ایرانی تا ۷۴.۱ ادامه داد: با این حال مقایسه این مساله با کیفیت زندگی خیلی مطلوب نیست. خیلی از بانوان ایرانی بعد از سن ۵۵ سالگی از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار نیستند، به گونه‌ای که خیلی زود احساس پیری می‌کنند، نبود برنامه و پروتکل در سطح کلان جامعه برای دوران یائسگی از دلیل اصلی این مشکلات در جامعه بانوان است، طی سال‌های اخیر شهاد کاهش آمار مرگ و میر مادران بوده‌ایم با این حال حتی یک مورد مرگ و میر نشان‌دهنده آسیب‌پذیری و نقاط کور سیستم پوشش بهداشتی و درمانی ماست.

وی اظهار کرد: یک نظام آشفته و سرگشته در بحث درمان، مدیریت و مراقبت بانوان باردار پرمخاطره را شاهد هستیم. کمتر مرکزی است که بتواند به صورت جامع و کامل یک پروتکل درمانی بهنگام و علمی برای این مساله داشته باشد، دیابت به عنوان بزرگترین مساله متابولیک دوران بارداری شناخته می‌شود، چراکه دیابت هم برای مادر و هم جنین خطرآفرین است. بنابراین اهمیت غربالگری دیابت در این دوران اهمیت زیادی دارد.

زالی با اشاره به سرطان به عنوان چالش بعدی حوزه سلامت بانوان گفت: به نظر می‌رسد پنج سرطان شایع بانوان ایرانی قبل از سال ۹۴ با امروز فرق کرده است. به عبارت دیگر سرطان‌های پستان، کولون، پوست و معده از سرطان‌های شایع قبل از سال ۹۴ در جامعه بانوان ایرانی بود، در حالیکه امروز برخلاف استانداردهای جهانی آمار سرطان سرویکس و تخمدان در کشور تغییر کرده است، به نظر می‌رسد که سهم و آمار سرطان بانوان در حال جابجا شدن و بازتوزیع هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: درحالیکه آمار سرطان سرویکس در کشورهای توسعه یافته در حال کاهش است، ممکن است از سال آینده شاهد یک تغییر اپیدمیولوژیک غیرمتعارف در افزایش سرطان سرویکس باشیم، سرطان سرویکس یک سرطان قابل پیشگیری است، متاسفانه سن ابتلا هم بسیار پایین است. درصورتیکه می توان با یک برنامه غربالگری مناسب و به خصوص واکسیناسیون این وضعیت را کنترل کنیم.

وی با انتقاد از عدم توجه به واکسیناسیون HPV در نظام مراقبتی کشور گفت:‌ این در حالیست که این واکسن در بسیاری از کشورها رایگان تزریق می‌شود. ولی متاسفانه در کشور ما به این مساله آنگونه که باید توجه نمی‌شود و نگرانی‌هایی از بروز سونامی سرطان سرویکس در کشور طی سال‌های آینده وجود دارد، بهترین سن برای تزریق واکسن HPV سن ۹ تا ۱۴ سالگی است، البته تا گذشته تا ۲۶ سالگی هم امکان تزریق وجود داشت و مطالعات اخیر نشان داده که تزریق واکسن تا ۴۶ سالگی هم تاثیر مثبت خواهد داشت، ۷۰ درصد افرادی که در زمان مناسب نسبت به تزریق واکسن HPV اقدام کنند از خطر ابتلا در امان هستند، بیش از ۹۰ درصد مبتلایان سرطان سرویکس یا در نظام غربالگری شرکت نداشتند یا در دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند.

زالی با اشاره به مشکلات مرتبط با تست پاپ اسمیر در کشور گفت: بسیاری از زنان جامعه فوبیا و ترس از پزشک و مراجعات منظم برای معاینات روتین زنانه دارند. این یک مشکل فرهنگی است، تاخیر در یائسگی، بلوغ زودرس، استفاده غیرمنطقی از داروهای هورمونی و ازدواج‌های پیش از ۱۶ سالگی به عنوان برخی از مهم‌ترین مشکلات سلامت در جامعه زنان هستند، همین مساله منجر به جدی شدن مساله سرطان تخمدان در کشور شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ازدواج و حاملگی قبل از ۱۶ سالگی شانس ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد، این درحالیست که ازدواج در سنین پایین یکی از مشکلات در کشور ماست، سرطان تخمدان یک سرطان خاموش است، بنابراین متاسفانه افراد در استیج‌های نهایی برای درمان مراجعه می‌کنند و درمان‌ها ابتر می‌ماند.

به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به ارتباط معنادار بین فاکتورهای التهابی با سرطان‌های زنان گفت: در برخی مطالعات ثابت شده که مصرف برخی داروهای ضدالتهابی می‌تواند باعث کاهش بروز سرطان در بانوان باشد، استایل و سبک زندگی با بروز بیماری آندومتریوز ارتباط مستقیم دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.