اقدام محققان کشور برای توسعه مرز فناوری بافت‌های زیستی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی محمد سلطانی با تاکید بر اینکه با محصولات "ایران ساخت" مرز فناوری بافت‌های زیستی گسترده‌تر می‌شود، اظهار کرد: "چاپگرهای زیستی" یکی از حوزه‌هایی است که مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، پیگیر توسعه تولید محصولات آن است و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که دستگاه چاپگر زیستی و جوهرهای آن در داخل ساخته و تولید می‌شود. همچنین تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. این تیم‌ها با محصولات ایرانی تحقیقات در حوزه تولید بافت، استخوان، غضروف و بافت‌های پیچیده‌تر را انجام می‌دهند.  

رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرای معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: مسیر فعالیت در حوزه چاپگرهای زیستی ادامه دارد و به دنبال صنعتی کردن آن‌ها هستیم تا به زودی از مرحله تحقیقات خارج شویم، در نقاط همگرایی حداقل دو فناوری نوظهور و مهم وجود دارد و محصولی جدید و پیچیده تولید می‌شود. محدوده این محصولات متغیر است و به اشکال مختلف در صنایع به کار می‌روند. چاپگرهای زیستی یکی از این نقاط همگرایی است. توسعه آنها نویدی از جنس حذف صف‌های پیوند عضو را می‌دهد زیرا با وجود آنها بافت مورد نیاز برای پیوند تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: در حال حاضر در کشورهای مختلف و ایران تحقیقات با موفقیت در این حوزه در حال انجام است و به‌زودی خبرهایی خوش برای بیماران شنیده می‌شود، "نیاز" در انسان همواره او را در مسیرهای متفاوتی قرار می‌دهد. فناوری در این مسیر انسان را همراهی می‌کند. این نیاز می‌تواند مانند رفع گرسنگی تا تولید بافت‌های زیستی برای نجات یک زندگی باشد. همچنین نخستین نیاز او برای ادامه حیات مادی‌اش خوردن و آشامیدن بود و تلاش برای حفظ حیات آغاز شد و مهارت‌ها و نیروی ذهن خود را برای رفع نیازها آن هم با ساخت ابزارها و راه حل‌هایی به کار گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.