در ۳ رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی افزایش یا کاهش ظرفیت دانشجو نخواهیم داشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبر حق دوست در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد گفت: ما فارغ از غوغاسالاری باید چند مفهوم را نهادینه کنیم و بحث شفافیت را مد نظر قرار دهیم. وقتی شفاف باشیم، پاسخگوی عملکردمان هستیم، ما شفافیت مالی و شفافیت در قانون و مقررات را دنبال می‌کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: کمبود پزشک و متخصص یک مفهوم نسبی بین داشته‌ها و خواسته‌هاست، زمانی در یکی از شهر‌های کرمان ۳ متخصص داشتیم و پس از مدتی این تعداد به ۱۴ متخصص در این شهر رسید یا در سیستان و بلوچستان یک متخصص مغز و اعصاب داشتیم و اکنون به بیش از ۱۰ متخصص در این استان رسیده است، مردم در سفر اخیر وزیر بهداشت درخواست فوق تخصص در شهر کوچکی مانند بندر خمیر داشتند البته باید توجه داشت حتی در کشور‌های پیشرفته هم هیچگاه نظام سلامت نمی‌تواند تمام توقعات را برطرف کند.

وی افزود: در یک سال گذشته ۱۹۰ متخصص و ۳۱۰ فوق تخصص عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شدند، در رسانه‌ها شاهد آن هستیم که موسسات کنکوری حضور پررنگی دارند و اینکه وزارت بهداشت فرمول معجزه اساسی برای حل معضل کنکور داشته باشد امکانپذیر نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را دنبال می‌کند، شمار داوطلبان داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی افزایش پیدا کرده است، این حجم درخواست تحصیل در این رشته‌ها را با یک فرمول معجزه آسا نمی‌توان حل کرد و تا وقتی که زیرساخت‌های مناسب فراهم نشود نمی‌توانیم معضلات را برطرف کنیم.

حق دوست در خصوص سهمیه‌های پذیرش دانشجو گفت: موظف هستیم قوانین را رعایت کنیم و این قوانین خالی از خطا نیستند. نمایندگان مجلس طرحی در قالب یک لایحه به مجلس ارائه دادند تا در عین رعایت حقوق، بحث عدالت در آن دیده شود. موضوع سهمیه مناطق محروم، ایثارگران و امتیاز به اعضای هیئت علمی نیز مطرح و در نهایت تصمیم گیری شد تا این سهمیه‌های مورد بازنگری قرار گیرند. امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی با فوریت به آن رسیدگی کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص تخلف صندلی فروشی گفت: ما تاکنون مورد صندلی فروشی نداشتیم و با نظارت‌های دقیق پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد، درباره انتقال دانشجویان علوم پزشکی از خارج به داخل کنترل‌های دقیقی در وزارت بهداشت انجام گرفته است، دانشگاه همدان و کرمانشاه در جذب دانشجوی خارجی گوی سبقت را از دانشگاه‌های بزرگ ربوده‌اند. طبق آمار کردستان، کرمانشاه و ایلام بیش از ۷۰۰ دانشجوی خارجی جذب کرده اند و ۲ هزار و ۶۳۸ دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند، در بین الملل سازی تعداد دانشجویان خارجی به برکت بسته تحول آموزش ۶ برابر شده است؛ همچنین بسیاری از آزمون‌های ما به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که دقت و سرعت عمل را بالا می‌برد و تقلب را کاهش می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان با اشاره به تعداد بالای پرونده‌های درخواست انتقالی از خارج به داخل کشور اظهار کرد: برخی هفته‌ها تا ۱۰۰ داوطلب انتقالی از خارج به داخل مورد مصاحبه قرار می‌گیرند، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مانند سند توسعه نیروی انسانی و آمایش سرمایه‌ای خواهد بود. در سه رشته اصلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی افزایش یا کاهش ظرفیت دانشجو نخواهیم داشت و ظرفیت‌ها ثابت خواهد ماند، ۳۰ درصد جذب دانشجویان بومی، اغلب محقق نمی‌شود. ما در زمان تصویب این مصوبه به مجلس اعلام کردیم که این مصوبه به طور کامل محقق نخواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.