به دلیل مشکلات زیرساختی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان از نظر بهداشتی در معرض خطر هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رییسی درباره آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، گفت: از بدو بروز سیل، تیم‌های بهداشت محیط و کنترل بیماری‌ها در این مناطق مستقر شدند و اقداماتی شامل کلرسنجی آب و... انجام شده است.  خوشبختانه طی سیل در این مناطق هیچ اپیدمی بیماری خاصی رخ نداده است.

وی افزود: خوشبختانه مادران باردار را کاملا تحت پوشش و کنترل قرار دادیم. به‌طوری که مادران باردار از طریق سامانه سیب شناسایی شدند و مراقبین آنها به صورت تک تک اقدامات مربوط به مادران باردار را پیگیری کردند. در چند مورد که منجر به زایمان شد نیز زایمان‌ها به صورت کاملا موفق انجام شد. مادران بارداری هم که زایمان‌شان نزدیک بود، در نزدیکی بیمارستان‌ها اسکان داده شدند و خوشبختانه هیچ‌گونه عوارض بارداری در این مناطق نداشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال برای احتیاط واکسیناسیون آنفلوآنزا برای افراد پرخطر انجام شد و واکسیناسیون‌های روتین نیز در این مناطق قطع نشده است. در عین حال برای پیشگیری از عوارض عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی به اندازه کافی سرم در اختیار تیم‌های بهداشتی قرار داده شده است. بنابراین اوضاع از نظر بهداشتی کاملا تحت کنترل بوده است.

رئیسی با انتقاد از زیرساخت‌های غیراصولی در استان سیستان و بلوچستان گفت: باید برای اصلاح این زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت شبکه آب و فاضلاب فکری شود. این استان حتی اگر سیلی با این وسعت نیز در آن رخ نمی‌داد مشکلات زیاد دیگری در حوزه‌ بهداشتی و درمانی داشت، با توجه به ضعف زیرساخت‌های زندگی در این مناطق این افراد واقعا نیاز به کمک دارند و حتما نیاز است که به صورت اصولی در این حوزه اقدام شود. زیرا خانه‌هایشان از نظر زیرساختی دچار مشکل است و در بسیاری از مناطق سیستم لوله‌کشی و آب هم دچار مشکل است. باید توجه خیلی جدی‌تری شود.

وی در خصوص نبود سرویس بهداشتی در برخی مناطق سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هر نوع آب راکد و پسماندی که وجود داشته باشد، می‌تواند در این مناطق مشکل‌ساز باشد. با توجه به اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان بحث‌هایی چون مالاریا هم وجود دارد، باید به این مسائل توجه کرد. البته در مناطقی که به آب دسترسی نداشتند از دو طریق آب را تامین کردیم؛ یکی آب‌هایی که از طریق مخازن منتقل شده و کلرزنی و پلمب می‌شدند و تحت نظر قرار داشتند. روش دوم هم توزیع آب بسته‌بندی بود. البته در هر صورت خطر وجود آب‌های راکد وجود دارد، اما تاکنون تحت کنترل بوده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: به دلیل مشکلات زیرساختی، مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و جمعیت این مناطق همیشه در معرض خطر بوده و هستند، در زمینه توالت‌های بهداشتی هم تعدادی توالت بهداشتی سیار از سوی نهادهایی چون هلال احمر و... به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان رفته و نصب شده است، اما با توجه به پراکندگی جمعیت در این مناطق به تعداد بیشتری از این توالت‌ها نیاز است.  به هر حال اگر فاضلاب به صورت بهداشتی دفع نشود، احتمال بروز بیماری‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن بیماری‌های روده‌ای، انگلی و... است.

به گزارش ایسنا رئیسی در پایان اضافه کرد: وزارت بهداشت از طریق نظام مراقبت سندرومیک تمام این موارد را پایش می‌کند. به این صورت که تمام علائم وارد سامانه می‌شود و اگر یک علامت بیش از پنج یا شش بار تکرار شود، این به معنی بروز یک اپیدمی است. تا زمانیکه این آلارم وجود ندارد، ما هم می‌گوییم اپیدمی وجود ندارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.