مجمع ملی سلامت می‌تواند بازوی برنامه هفتم در ارتقای سلامت جامعه باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدحسین سالاریان زاده روز یکشنبه در دومین مجمع سلامت استان و شهرستان سمنان ابراز داشت: مجمع ملی سلامت در برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان پایگاه مردمی و اجتماعی می‌تواند در زمینه ارتقای مشارکت اجتماعی در تامین سلامت جامعه نقش ایفا کند.

مشاور دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: سلامت یک مقوله اجتماعی است و دولت، دانشگاه‌های علوم پزشکی به تنهایی نمی‌توانند عهده‌دار این مقوله مهم باشد و افراد باید نسبت به سلامت خود حساس باشند و مجمع ملی سلامت به دنبال تحقق این راهبرد است، سفیران سلامت، رابطان سلامت، کانون و پایگاه‌های سلامت به عنوان نهاد سلامت زیر مجموعه مجمع ملی سلامت است که در زمینه اجتماعی کردن سلامت در جامعه فعال شده است.

وی افزود: امنیت و سلامت ۲ مقوله مهم است که در طول انقلاب به خوبی به این اهداف پرداخته شده است، کمیته صیانت از سلامت مردم در هر استان با توجه به اهمیت موضوع شکل گرفته و دادستان مسوولیت اصلی را در این کمیته برعهده دارد و همچنین یکی از موارد ارزیابی عملکرد فرمانداران پرداختن به مقوله سلامت است.

سالاریان گفت: بحران در ابتدای امسال به دلیل وقوع سیل، رویداد بزرگ راهپیمایی اربعین و بلایای طبیعی در نقاط مختلف کشور، ضرورت و اهمیت توجه بیش از پیش به مقوله سلامت و کمیته صیانت از سلامت مردم در هر استان  را نشان می‌دهد، در هر استان متناسب با مشکلات شهرستان‌ها کمیته صیانت از سلامت مردم تشکیل شود.

در ادامه حمید اخوان مسوول برگزاری مجامع سلامت وزارت بهداشت در حاشیه آیین مجمع سلامت استان و شهرستان سمنان در سالن اجتماعات دانشکده دندانپزشکی سمنان گفت: هیچ بیماری با منشا ویروس کرونا در کشور گزارش نشده و در صورت مشاهده بیماری وزیر بهداشت و درمان موضوع را به اطلاع عموم مردم می‌رساند، نوارهای مرزی و فرودگاه‌های کشور از لحاظ بیماری با منشا ویروس کرونا کنترل می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد، کرونا به کشور ورود نکرده و  مردم به شایعات توجه نکنند.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های متولی امنیت کشور مانند نیروی انتظامی بر شرایط کشور در مورد کرونا کنترل دارند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، عده ای نباید با دامن زدن به شایعات آرامش را از جامعه سلب کنند، تا این لحظه موردی از کرونا در کشور مشاهده نشده است.

اخوان گفت: مجمع سلامت در ۳۱ استان و تمام شهرستان‌های کشور به منظور اجتماعی کردن مقوله سلامت تشکیل شد، هدف از تشکیل مجمع سلامت درگیر کردن تمام دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم نهاد، ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در مقوله سلامت است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی قادر به تامین سلامت جامعه نیست و همه سازمان‌ها و بخش ها مانند رسانه، آموزش و پرورش و امامان جمعه باید در اجتماعی شدن مقوله سلامت کمک کنند.

مسوول برگزاری مجامع سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" یکی از طرح‌های خوب است که با هدف اجتماعی کردن مقوله سلامت به صورت آزمایشی در کشور در حال اجرا است و به زودی به صورت فراگیر اجرا می شود، پیشگیری مهمترین عامل در تامین سلامت جامعه است و افراد جامعه باید نسبت به سلامت خود باشند و احساس مسوولیت کنند و مجمع سلامت در واقع به دنبال تحقق این هدف است، ارتقای سواد سلامت و بهبود سبک زندگی سالم مقوله مهم در تامین سلامت جامعه است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود در این استان به صورت روزانه به پایش و رصد مستمر روند بیماری ناشی از کرونا اقدام می کنند و بر اجرای طرح‌های پیشگیرانه در تمام نقاط استان نظارت و کنترل می شود و براساس گزارش‌ها و بررسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود تاکنون هیچ مورد ابتلاء به ویروس کرونا در این استان مشاهده نشده است.

به گزارش ایرنا مجمع سلامت به منظور درگیر کردن تمام دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه در مقوله سلامت اجتماعی شکل گرفته و امروز دومین مجمع سلامت استان سمنان با حضور مسوول برگزاری مجامع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدحسین سالاریان زاده مشاور دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت و درمان و جمعی از مسوولان استان سمنان برگزار شد.

چین در تازه‌ترین آمار خود از تلفات کرونا اعلام کرد که شمار قربانیان آن در داخل این کشور به ۱۶۶۵ نفر و تعداد مبتلایان به ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. در بسیاری از کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا و نیز، آمریکا، استرالیا، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی این بیماری مشاهده شده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگبار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع یافت و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.