امسال شاهد حدود ۲۱ درصد رشد در صنعت دارو بودیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدجعفر میرفخرایی در مراسم تقدیر از توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور که با تمرکز بر محصولات دارای فناوری ویژه برگزار شد، در این مراسم گفت: تاکنون ۳۰۷۳ پروانه برای داروهای طبیعی، ۴۱۲ پروانه برای مواد اولیه، ۱۱۸۹ پروانه برای فراورده‌های طب سنتی و ۲۶۵ پروانه برای بسته‌بندی این محصولات صادر شده است.

 دبیر تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهان دارویی ادامه داد: برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری، اقدام به دادن جوایز سنگین می‌کنند که این کار شیطنت بوده و باید با آنها برخورد شود. برای تنبیه شرکت‌های متخلف نیازمند حمایت سازمان غذا و دارو هستیم. هدف فروش امسال داروهای طبیعی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که در حال رسیدن به آن هستیم.

در ادامه این مراسم مجید روحی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی دندانپزشکی و آزمایشگاهی گفت: ۶۸۰ شرکت تولیدکننده در این حوزه داریم که بین ۷۰ تا ۱۰۰درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند. امسال ۳۰ درصد رشد در صنایع تجهیزات پزشکی داشتیم؛ درحالی‌که امسال حمایت چندانی هم از ما نشد. تولید کننده نباید بیهوده وقتش هدر رود، بلکه باید موانع از سر راه تولید او کنار گذاشته شود.

وی افزود: در سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم که به صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی برسیم. اگر برای تامین نیازهای مواد اولیه و قطعات در اسفند ماه چاره‌اندیشی نکنیم، برای سال ۹۹ به مشکل برخورد می‌کنیم. تولیدکنندگان نیاز به کریدور سبز برای تامین مواد اولیه و قطعات دارند، بانک‌های عامل بزرگترین مشکل ما هستند و وقت ما را می‌گیرند. برای تامین قطعات و مواد اولیه از چین اعلام خطر می‌کنم؛ چرا که برای تامین مشکل ایجاد می‌کند. بعضا تا شش ماه طول می‌کشد تا مواد و قطعات خود را تامین کنیم.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز در این مراسم تصریح کرد: برای حل آخرین معضل در حلقه تولید دارو یعنی تولید مواد واسطه دارویی در تلاش هستیم. گرانی ارز یک فرصت برای توسعه صادرات دارو و مواد اولیه دارویی است. کتاب روش‌های تولید مواد واسط از مواد پایه در نمایشگاه فارمکس رونمایی می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال از مرز ۷۰٪ در تولید مواد موثره دارویی عبور کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده تقریبا به مرز خودکفایی در این حوزه برسیم. از ایجاد محدودیت روی واردات اقلام دارویی تشکر می‌کنم.

حسام‌الدین مدنی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: رده سوم آسیا را در زمینه فروش محصولات داروهای بیوتکنولوژی داریم و از نظر تعداد تولیدات بایوسیمیلار در رده اول آسیا هستیم. در دنیا هم در رده دوازدهم هستیم. ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی سالانه محصولات بایوتک است. حدود ۵۰٪ صادرات داروی کشور مربوط به حوزه بایوتک است و ۱۸ محصول در فاز توسعه داریم.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰۰۰ نفر مستقیما در صنعت بایوتک کشور کار می‌کنند. به ۲۵ کشور جهان صادرات داریم و در ۳۰ کشور نیز در حال ثبت دارو و صادرات هستیم. بیش از ۸۰۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج از داروهای بایوتک تولید داخل استفاده می‌کنند، صنعت داروهای بایوتک حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای بیمه‌ها ایجاد کرده‌اند. در شهرستان‌های مختلف ۱۴ شعبه شتابدهنده ایجاد شده است. معتقد به خودکفایی نیستیم چون تجربه شکست‌خورده ای است بلکه معتقد به خوداتکایی هستیم که عین اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا در پایان احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با تاکید بر لزوم استفاده منطقی از داروها گفت: نباید در مصرف و تجویز دارو رقابت داشته باشیم، علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه خوشبختانه امسال شاهد حدود ۲۱ درصد رشد در صنعت دارو بودیم که باید قدر آن را دانست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.