ماسک N۹۵ برای افرادی است که می‌خواهند بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا را ویزیت کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید کلانتری درباره ویروس کرونا و را‌ه‌های پیشگیری و درمان آن گفت: همه بیمارانی که دچار کرونا می‌شوند لزوماً بیماری شدیدی نمی‌گیرند بلکه درصدی از این بیماران هستند که دچار بیماری شدید می‌شوند؛ در نتیجه بسیاری از افراد ممکن است علائمی همچون یک سرماخوردگی ساده داشته باشند.

وی افزود: افرادی که علائم بیماری دارند باید در خانه استراحت کنند و اگر مجبور به حضور در بیرون خانه هستند، این بیماران باید از ماسک‌های معمولی استفاده کنند؛ البته اگر 4 تا 5 ساعت ماسک را استفاده کردیم و ماسک خیس شد، باید تعوض شود، زمانی که در جامعه درصد شیوع ویروس کرونا بالا نیست، لازم نیست همه افراد ماسک استفاده کنند، برای نمونه وقتی در شهر ووهان چین شیوع کرونا بالا رفت آن موقع افراد سالم هم ماسک می‌زدند؛ چرا که تعداد افراد بیمار در چنین شرایطی زیاد می‌شود اما افراد سالم در تماس‌های معمولی و حضور در خیابان‌ها نیاز به ماسک ندارند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ضرورت استفاده از ماسک‌های فیلتردار،خاطرنشان کرد: ماسک N95 برای افرادی است که می‌خواهند بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا را ویزیت کرده و اقدامات درمانی انجام دهند؛ در نتیجه لزومی ندارد که همه افراد ماسک N95 بزنند.

کلانتری در خصوص اینکه آیا فردی که مبتلا به کروناست، حتماً باید در بیمارستان بستری شود؟ گفت: کرونا می‌تواند خفیف، متوسط و شدید باشد. در هنگامی که نوع خفیف وجود داشته باشد پزشک آن را تشخیص داده و به بیمار هشدار می‌دهد که علائم مهم بوده و اگر آن را مشاهده کرد، باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و در غیر این صورت در خانه استراحت کند.

وی در خصوص اینکه مهمترین نشانه‌های بالینی ابتلا به کرونا چیست؟ گفت: علائم بالینی کرونا تفاوتی با آنفلوآنزا ندارد؛ مانند تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، آبریزش بینی و علائم گوارشی که ممکن است فرد مبتلا داشته باشد. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی زمانی که فرد این علائم را دارد، باید دقت بیشتری کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تنها موارد شدید ابتلا به کرونا نیاز به مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان دارند، عطسه کردن، میزان زیادی از ویروس را در فضا منتشر می‌کند؛ در نتیجه باید هنگام عطسه کردن از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنیم و پس از آن دستمال را دور انداخته و در جیب خود قرار ندهیم؛ البته اگر دسترسی به دستمال نبود، باید هنگام عطسه و سرفه کردن از قسمت آرنج لباس خود استفاده کنیم.

کلانتری درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا گفت: به لحاظ آماری تا کنون کودکان کمتر به ویروس کرونا مبتلا شدند اما به لحاظ علمی علت آن هنوز مشخص نیست و نیاز به زمان دارد؛ ضمن اینکه نوع مراقبت کودکان با افراد بالغ در مقابل ویروس کرونا تفاوتی ندارد و آنها نیز باید موارد یاد شده را رعایت کنند.

به گزارش فارس وی در پایان در خصوص اینکه آیا مردم در مترو و وسایل حمل و نقل عمومی باید حتما از ماسک استفاده کنند افزود: این بستگی به میزان شیوع کرونا در جامعه دارد، اگر شیوع این بیماری بالا برود باید در مکان‌های شلوغی مانند مترو و اتوبوس از ماسک استفاده کنیم، نکته مهم این است که در صورت نیاز نیز مردم تنها باید از ماسک‌های معمولی استفاده کنند و نیاز به استفاده از ماسک‌های N95 ندارند؛ البته باید هر 4 تا 5 ساعت یکبار و هر زمانی که احساس کردند ماسک خود خیس شده‌ است، آن را تعویض کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.