در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی کرونا ویروس در ایران وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور گفت:‌ از این ۳۴ نفر در روزهای اخیر ۳ نفر فوت کردند و در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی و ۱۵ نفر هم براثر این بیماری فوت کردند، اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده و یا با شخصی از این استان در تماس بودند.

وی افزود: امن ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ منازل و خانه ها و شهر خودمان است، توصیه ما این است که از سفرهای غیرضروری حتی درون شهری پرهیز کنیم به خصوص این توصیه برای افرادی است که تحت درمان داروهای سرکوبگر ایمنی هستند. اگر قرار باشد با تعطیل کردن شاهد این باشیم که ترددها افزایش پیدا کند موجب می‌شود که شیوع تسریع شود و این امری پذیرفته شده نیست.

جهانپور درباره استفاده از ماسک نیز گفت: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی شود و بنابر برخی از شواهد حتی ممکن است مخدوش کننده هم باشد. در مورد افراد پرخطر یا در معرض خطر که با افراد بیمار برخورد دارند مثل پرسنل درمانی، ماسک‌ها با اولویت استان‌ها و ارزیابی ریسک و میزان شیوع و حفظ تقدم، از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی توزیع می‌شود.

رییس روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: از این جمع ۳۴ نفره سه نفر جان خود را از دست دادند. بنابراین آمار امروز و روزهای اخیر ۹۵ تشخیص قطعی است. در قم پک‌های حاوی ماسک، ژل‌های ضد عفونی کننده به همراه نکات بهداشتی توزیع خواهد شد. این در حالیست که بیش از ۷۰۰ هزار پک وارد شهر قم شده و باید امروز این تعداد رسیده باشد بنابراین توزیع هم آغاز شده است، استدعا داریم استفاده از ماسک و تقاضای کاذب بوجود آمده نسبت به آن را با مرتفع کردن اضطراب و وسواس ایجاد شده، کاهش یابد. قطعا اگر کسی در معرض خطر باشد این نیاز را رفع خواهیم کرد.

وی در مورد تمهیدات اندیشیده شده در پادگان‌ها و زندان‌ها در جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید گفت: در این زمینه باید بگویم که بیمارستان‌ها و پادگان ها یعنی کادر بهداشتی درمانی و نظامیون در همه جای دنیا در سنگر اول ارائه خدمت هستند و قطعاً چیزی به عنوان تعطیلی آنها مطرح نیست ضمن اینکه در همه جای دنیا در مواقعی حسب ضرورت، از حضور نظامیان برای پیشگیری و کنترل بیماری ها نیز استفاده می‌شود.

جهانپور در خصوص وضعیت زندان نیز گفت: در مجموع تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی این بیماری در زندان نداشته ایم ولی این موضوع ناممکن هم نیست، زباله‌های بیمارستانی نیز مطابق مقررات از قبل هم خنثی‌سازی و عفونت‌زدایی می شدند، در حال حاضر نیز دفع زباله های بیمارستانی طبق همان روال صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در رابطه با کیت های تشخیصی بیماری کرونا و شایعاتی مبنی بر تقاضای ایران از چین برای دریافت این کیت‌ها گفت: چین خودش مشتری این کیت‌هاست. تولید این کیت‌ها توسط دو شرکت آلمانی و هلندی صورت می گیرد و تا روز جمعه چهار مرحله از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده‌ایم. طی یک ماه و نیم گذشته نیز صدها مورد مشکوک این بیماری با همین کیت ها تحت آزمایش قرار گرفته اند که البته نتایج شان منفی بود و نهایتاً در شهر قم نتایج مثبت اعلام شد.

وی اظهار کرد: مشخص است که نمودار بیماری در کشور رو به صعود است و نیازمند تعداد بیشتری از این کیت ها خواهیم بود. سازمان جهانی بهداشت قول داده که طی روزهای آینده حسب نیاز و ضرورت این کیتها را در اختیارمان قرار دهد. در مجموع در زمینه کیت های تشخیصی بیماری کووید ۱۹ نگرانی نداریم. البته این کیتها باید با الگوریتم منطقی استفاده شوند. در همه جای دنیا نیز همین طور است. اجازه استفاده شخصی و غیرضرور از کیتها را نخواهیم داد.

جهانپور ادامه داد: طی روزهای آینده تعداد آزمایشگاه های تشخیص کرونا از ۳ آزمایشگاه به ۷ ازمایشگاه افزایش خواهد یافت، تنها همین آزمایشگاهها کیت‌های تشخیصی را خواهند داشت و ادعای سایر آزمایشگاه‌ها برای تشخیص این بیماری تخلف بوده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داشت.

رییس روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص تاثیر بارش ها بر تشدید یا تخفیف بیماری کووید ۱۹ گفت: هیچ مدرک یا مقاله ای  مبنی بر کاهش شیوع یا افزایش این بیماری به دنبال بارش نداریم. البته سرد شدن هوا ممکن است خیلی در کاهش این بیماری مطلوب نباشد در مجموع شاهد علمی برای این ادعا نداریم.

وی در خصوص تعداد بهبود یافتگان این بیماری در کشور افزود: قاعدتاً موارد بسیاری هستند که علائم خفیف داشته و با مراجعه به مراکز درمانی درمان شده اند که البته نه خودشان و نه مراکز درمانی از ابتلای آنها اطلاع ندارند. اما از میان افراد بستری در بیمارستان ها به دلیل این بیماری که بعضا هم از حال عمومی خوبی برخوردار نبودند، تا شب گذشته در قم ۲۱ نفر بهبود و ترخیص شده اند، در اراک نیز یکی از پزشکان ما مبتلا شده بود که خوشبختانه بهبود یافته است.  در تهران نیز طبق گزارش‌ها تاکنون سه نفر بهبود یافته اند . به نظر می رسد حال عمومی و وضعیت جسمی بیماران بستری رو به بهبودی است، اما در هر حال پزشکان باید در این زمینه نظر قطعی را درباره بیمارانشان بدهند.

جهانپور همچنین از ابلاغیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برای تعویق در برگزاری مجالس عروسی تا نوروز خبر داد و گفت: قاعدتاً قراردادها در این زمینه باید لغو شود و سندیکاهای مربوطه باید این موارد را پیگیر باشند. این ابلاغیه به زودی ازطرف معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد، همچنان ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاگر به قوت خود باقی‌ست. تئاترها، همایش‌ها، سمینارها، کنگره‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی دوره‌های آموزشی که مستلزم گردهمایی است همچنان ممنوع خواهد بود.

رییس روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: دانشگاه های ۱۰ استان همچنان تا پایان هفته تعطیل هستند مجدداً در این زمینه ارزیابی ریسک صورت می‌گیرد و احتمالاً تعطیلی دانشگاه‌ها تمدید می‌شود، در موضوع تعطیلی مدارس نیز کماکان وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس موافق نیست و جاده هراز، چالوس و پروازها و قطارها به سمت جنوب کشور شاهد این موضوع هستند. تعطیلی مدارس به افزایش مسافرت های بین شهری می انجامد که قاعدتاً سازگار با اهداف این بسیج ملی نخواهد بود.

وی در خصوص توصیه‌های طب سنتی در زمینه‌ افزایش مقاومت بدن در مقابل کرونا ویروس جدید گفت: اگر به عنوان نظام سلامت بخواهیم صحبت کنیم، هیچ کدام از این موارد علمی نیست اما همکاران آکادمیک طب سنتی در این زمینه درباره‌ ارتقای سلامت توصیه‌هایی دارند. در مجموع این بیماری برای طب مدرن هم ناشناخته است ولی به هر حال تجربیاتی در طب ایرانی وجود دارد که می‌تواند ارتقاء سلامت را به دنبال داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد. این موارد می‌توانند بدن را در مقابله با بیماری‌ها قوی‌تر کند، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، توصیه‌هایی در این زمینه داشتند اما بعضا ادعاهایی خلاف واقع به ویژه در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه می‌بینیم که حتی ادعای واکسن کرونا با ترکیب گیاهان را دارند که این موارد تخلف است و قابلیت پیگیری قانونی خواهد داشت.

جهانپور ادامه داد: مشخص آن است که بیماری کووید ۱۹ داروی قطعی ندارد  اما با نظر اساتید وطنی در کمیته درمان یک رژیم دارویی پنج گانه درباره‌ی این بیماری تصویب و درمان با آن آغاز شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال مصرف این رژیم دارویی پنج گانه وضعیت بیماران بهتر شده است. قسمت اعظم این پنج دارو نیز در کشور تولید می‌شود اما در مجموع هیچ کدام از درمان‌ها هنوز به عنوان گزارش مدون مبنی بر اثربخشی نیست.

رییس روابط عمومی وزارت بهداشت درباره‌ی تقاضای زیاد برای استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده گفت: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود. گروه‌های پرخطر و در معرض خطر که مواجهه با بیماران دارند، باید از ماسک استفاده کنند. در مجموع تولید رایگان ماسک با اولویت استانهایی است که بیماری در آنها دیده شده و همچنین با اولویت گروه‌های پرخطر از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی صورت خواهد گرفت. این روند از روز گذشته در قم آغاز شده است. به این ترتیب که پک‌های حفاظتی شامل ماسک و مواد ضد عفونی کننده و بروشورهای آموزشی درب منازل تحویل خواهد شد.  تا شب گذشته ۷۰۰ هزار پک وارد شهر قم شده بود که مراحل توزیع آن نیز آغاز شده است. استدعا داریم که افراد استفاده بی‌مورد از ماسک نداشته باشند.

وی همچنین درباره‌ی بیماری که در شهرستان قشم تشخیص قطعی کووید ۱۹ داده شد گفت: این فرد مسافر قشم و ساکن قم است که برای مسافرت به قشم رفته  بود. حال عمومی وی مساعد گزارش شده است اما به نظر می‌رسد برخیها هنوز خطر انتقال بیماری با افزایش مراودات و سفرها را جدی نگرفته‌اند. سفر به استانهای شمالی یا جنوبی و ... کمکی به پیشگیری نخواهد کرد بلکه خطر شیوع آن به اطرافیان و البته سایر استان‌ها را افزایش خواهد داد، اکنون زمان مناسبی برای  مسافرت نیست. حتی در مورد سفرهای  غیر ضروری درون شهری به ویژه برای افراد مسن یا بیماران استفاده کننده از داروهای سرکوب کننده  سیستم ایمنی، باید با محدودیت انجام شود. مردم به این مباحث توجه جدی داشته باشند.

جهانپور تاکید کرد: در حال حاضر هیچ جای کشور امن‌تر از خانه خودشان نخواهد بود، اگر کار ضروری وجود ندارند در خانه بمانند و اطلاعات را از رسانه‌های رسمی دنبال کنید و ترددها صرفا برای سفرهای ضروری باشد. این موضوع را جدی بگیرید. رعایت این موارد قطعا در کاهش میزان ابتلا  و قطع زنجیره انتقال در مناطق مختلف موثر خواهدبود.

به گزارش ایسنا رییس روابط عمومی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به ۱۵ فوتی بیماری کووید ۱۹ در کشور در میان مبتلایان قطعی این بیماری گفت: ممکن است تفاوتی در نحوه ارائه آمار ما با برخی از کشورهای دیگر وجود داشته باشد. برخی از کشورها به ویژه کشورهای اطراف ما ممکن است ساختار شناسایی فعالی نداشته باشند و یا فناوری شناسایی آن را نداشته باشند. همچنین ممکن است نظام ثبت داده‌های بیماری‌های واگیر را نداشته باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.