مدیریت قطره‌چکانی کنونی در زمینه کرونا، راه به جایی نخواهد برد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هاشم رفیعی‌تبار با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت و بهداشت جامعه با بکارگیری کلیه پتانسیل‌های آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی گفت: متاسفانه مساله شیوع کرونا از سوی بخش بزرگی از جامعه جدی گرفته نشده و لذا عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی این افراد سلامت کل جامعه را به خطر می‌اندازد.

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کنترل این مساله از نصیحت و ارشادهای فردی خارج است، اصول تغذیه‌ای مطرح شده مانند مصرف سیر و زنجبیل و ... اگرچه ممکن است به تقویت بنیه بدنی افراد کمک کند، ولی نمی‌تواند از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کند، چراکه DNA آن هنوز شناخته شده نیست. الان دوران علم است و باید با این بحران به صورت علمی و مستند برخورد شود.

وی با انتقاد از رواج عامه‌گرایی و پوپولیسم در این رابطه در سطح جامعه افزود: اطلاع‌رسانی علمی و دقیق در این رابطه یک ضرورت و الزام غیر قابل اجتناب است. بنابراین مسوولین باید برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق و اصولی در این شرایط از مشورت اساتید برجسته علمی در گروه‌های ویروس‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیکدان‌ها، ایمونولوژیستها و ... غیره بهره‌مند شوند و موضوع را از بازی‌های سیاسی و جناحی و گروهی خارج کنند.

رفیعی تبار گفت: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیاناً یک وزراتخانه به یک اتاق فکر متشکل از دانشمندان برجسته کشور انتقال یابد که انجام دستوراتشان اجباری باشد. این خواسته در فرم یک بیانیه آماده شود و به تصدیق جامعه پزشکی کشور برسد و سپس برای ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سایر قوا ارسال شود. همچنین بیانیه‌های علمی این گروه متخصص باید در سطح گسترده و سطح جامعه منتشر شود تا همگی از آن بهره‌مند شوند.

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این مدیریت قطره‌چکانی کنونی راهی به جا نخواهد برد، با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود، بی‌توجهی به اصول جدی بهداشتی و پیشگیری به یک فاجعه ملی منجر می‌شود، باید تمهیدات ضربتی و اجرایی در نظرگرفته شود، نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چکانی جوابگو نیست.

وی با اشاره به شیوع کرونا ویروس در کشور و با تاکید بر اینکه این موضوع باید جدی گرفته شود اظهار کرد: برخورد و مقابله با این بیماری فقط پزشکی نیست، اجتماعی نیز هست و لذا این مدیریت قطره چکانی کنونی راه به جایی نخواهد برد، دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، اماکن مقدس و سینماها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند. دوم، از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسک ‌و دستکش استفاده کنند.

به گزارش ایسنا رفیعی تبار در پایان اضافه کرد: افراد درگیر فعلی در مدیریت بحران به رغم تمام کوشش‌های درخور تحسینشان از دانش کافی، معلومات کافی و تجربه کافی برخوردار نیستند، دوستان تعارفات را کنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را بعهده بگیرند. در غیر این صورت با این نرخ مرگ و میر تعداد قربانیان بی‌گناه شاید در حد شهدای جنگ تحمیلی شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.