شیوع کرونا در کشور نتیجه بذری است که ۲ هفته قبل در قم کاشته شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین عرفانی با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی نمی توانند از ورود بیماری های نوپدیدی مانند کووید-19 را بگیرند، گفت: بنابراین ورود ویروس کرونای جدید به کشور، قابل پیش بینی بود. خوشبختانه بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده و اقدامات کنترلی هم انجام شده است، اما به هر حال این ویروس در جغرافیای ایران وجود دارد و مترصد انتقال است. بر همین اساس باید با اقدامات پیشگیرانه عزم را جزم کنیم تا بیش از این به ویروس کرونا در کشورمان فرصت انتقال ندهیم.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 10 روز قبل بیماری در شهر قم تشخیص داده شد. باید توجه کرد که دوره کمون کووید-19 حدود دو هفته است. بنابراین آنچه که شاهد بودیم و موارد مثبت بیماری را به 978 نفر رساند، بذری است که این ویروس حدود دو هفته قبل از تشخیص و اقدامات کنترل کاشته است. بنابراین همانگونه که وزیر بهداشت اعلام کردند قطعا در دو هفته آینده با افزایش موارد بیماری مواجه می‌شویم که نشان دهنده عدم تاثیر اقدامات کنترلی نیست؛ چراکه به قبل از تشخیص و کنترل بازمی گردد. قطعا تاثیر اقدامات کنترلی دو تا سه هفته بعد از تشخیص بیماری خود را نشان می دهد که انتظار داریم طی این مدت موارد را تحت کنترل درآوریم.

وی با بیان اینکه بیماری کووید-19 قدرت سرایت و انتشار بالایی دارد، ادامه داد: هر فرد بیمار می تواند دو تا 2.5 نفر را مبتلا کند. حال اگر مردم راههای انتقال بیماری را بشناسند و بهداشت فردی را رعایت کنند، می توان خوشبین بود. باید توجه کرد که در حال حاضر کووید-19، بیماری است که در جامعه انسانی از فرد آلوده به فرد سالم منتشر و منتقل می شود. راه انتقال آن تنفس است که یا از طریق هوایی که استنشاق می‌کنیم یا از طریق تماس دست با سطوح آلوده و سپس تماس با مخاط دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. حال اگر بهداشت فردی را با اقدامات ساده بهداشتی تبدیل به یک رفتار همگانی در جامعه کنیم، قطعا سناریوی خوشبینانه روند کاهشی کرونا طی دو تا سه هفته آینده محقق می‌شود.

عرفانی گفت: برای حل هر مشکل مربوط به سلامت سه رکن اساسی وجود دارد؛ یکی ساختار خدمات بهداشتی و نظام سلامت است که در کشور ما نه تنها در منطقه مدیترانه شرقی، بلکه در جهان زبانزد است. یک تاب آوری و ظرفیت بالا و در دسترس در همه نقاط کشور وجود دارد. بنابراین خدا را شکر آمادگی های لازم در نظام بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد. رکن دوم به هماهنگی های بین بخشی بازمی گردد. باید توجه کرد که 50 درصد از اهداف حوزه سلامت در مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در سایر حوزه‌های کشور، می‌توان دنبال کرد. با ورود مقام معظم رهبری به این موضوع، همه ارگانها عزم ملی دارند که با حمایت وزارت بهداشت اقدامات کنترلی را اعمال کنند. حال رکن سوم که شاید از دیدگاه های بهداشتی مهم ترین رکن باشد، مشارکت مردم است که برپایه سواد سلامت و توانمندی مردم بر پایه خودمراقبتی است که کلید اصلی کنترل بیماری است.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: آنچه در انتشار ویروس نقش دارد، افراد آلوده هستند که می توانند بیماری خود را به دیگران هم منتقل کنند. در این طیف یک حداقلی از افراد، بیماری شدید را از خود بروز می‌دهند که در ریه ها دچار مشکل می شوند و دچار عارضه تنفسی می شوند که باید در بیمارستان بستری شوند که دیگر در جامعه حضور ندارند و فقط همکاران ما در بیمارستان ها باید مراقب باشند تا درگیر نشوند. اما در سر دیگر طیف 80 درصدی هستند که یا بدون علامت مبتلا می شوند و یا با یک عفونت حاد تنفسی خفیف مواجه می شوند. این افراد گمان می کنند که بیماری مهمی ندارند. حال اگر بهداشت را رعایت نکنند می توانند عامل انتقال باشند و اینها چرخه اصلی انتقال را سبب می شوند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس فردی که احساس سرماخوردگی کرده و بیماری تضعیف کننده سیستم ایمنی ندارد، اصلا به مراجعه به مراکز درمانی نیازی ندارد. بهترین کار ماندن در منزل و مصرف مایعات گرم و درمان علامتی است که ظرف مدت پنج روز تا یک هفته نشانه های بهبودی در او دیده می شود. حال اگر این فرد قرار بود به خارج از منزل بیاید، باید فاصله یک متری را با سایرین رعایت کند و از ماسک استفاده کند و از حضور در مکان های پر ازدحام، دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کرده و ترشحات تنفسی را که چه بر روی ماسک هستند چه در دستمال کاغذی، در یک کیسه پلاستیکی گذاشته، در را ببندد و داخل یک ظرف زباله درب دار بریزد.

عرفانی تاکید کرد: متاسفانه در معابر عمومی می بینیم که دستمال ها و ماسک ها به بیرون انداخته می شوند که می تواند عامل انتشار باشد. در عین حال یکی از ویژگی های کرونا ویروس جدید، قدرت بقای نسبتا بالا در محیط است که قطرات تنفسی روی سطوح می توانند بیماری را تا 9 روز به دیگران منتقل کنند. بنابراین در تماس با سطوح آلوده، اولا باید از تماس دست با مخاط بینی، دهان و چشم خودداری کرده و دست ها را با ماده ضدعفونی کننده یا آب و صابون به درستی بشوییم.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در عین حال توصیه بر تشدید مراقبت و محدودیت است، نه ممنوعیت. توصیه ما به مردم این است که از سفرهای بی مورد درونشهری، بین شهری و بین المللی خودداری کنند، اما دلیلی برای قرنطینه اجباری و ممنوعیت نیست. قوانین بین‌المللی سلامت و کنترل بیماری ها باید در تعادل باشد. سفرهای بین المللی ضروری و تبادلات تجاری باید ادامه یابد. پدیده کووید-19 نباید فعالیت های اساسی یک کشور را تعطیل کند. با این رویکرد کنترل ها در مبادی مرزی هم در زمینه تبادل کالا و هم مسافرت های ضروری انجام شده است که با معاینات و بررسی های دقیق و صدور گواهی های سلامت، به کشورهای همسایه این قول را دادیم که اجازه نمی دهیم بیماری به کشور آنها رود و همین قول را هم از کشورهای همسایه داریم.
 
به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: قاعدتا تشدید مراقبت و قرنطینه اختیاری می تواند این بیماری را کنترل کند. اجبار و ممنوعیت نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه فعالیت های استراتژیک کشور را هم به تعطیلی می کشاند که قطعا مورد تایید نیست. این موضوع کاملا دلیل علمی دارد، ما باید فعالیت های مثبت کشورهای دیگر را گرفته و از تکرار تجارب اشتباه خودداری کنیم. قرنطینه یک شهر یا کشور به صورت اجباری و دسته جمعی کاملا اشتباه است. هیچ یک از شهرهای کشور قرنطینه اجباری نمی شوند، بلکه قرنطینه فردی و اختیاری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.