در طرح بسیج ملی شکست کرونا قرار نیست به منازل مراجعه کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی با اشاره به اینکه این بیماری دوران پیک دارد و به تدریج اثرپذیری آن کمتر و در نهایت به ویروس بومی تبدیل می‌شود، گفت: در سال‌های بعد، علائم و شدت آن کمتر خواهد بود، لذا چگونگی برخورد با این بیماری بسیار مهم است؛ اگر با ویروس آشنا نباشیم مانند تمام عفونت‌های واگیردار، ویروس به سمت ما می‌آید.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: بهترین ساختار ارائه خدمت را در حوزه شبکه بهداشت داریم که از افتخارات کشور است، اصول اولیه مقابله با عفونت‌های واگیر آموزش همگانی و این موضوع اصل پذیرفته شده در دنیا است؛ کاری که همه آن را به خوبی انجام دادند و جای تقدیر از صداوسیما وجود دارد، صداوسیما در افزایش آگاهی و سواد مردم نقش بسیار زیادی ایفا کرده است.

وی افزود: خودمراقبتی مهمترین کار برای مبارزه با ويروس کرونا است، در طرح بسیج ملی شکست کرونا قرار نیست برای بیماریابی دم خانه مردم برویم، از طریق آپ و سیستم‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم. لذا ما سراغ کسانی می‌رویم که دسترسی به خدمات درمانی ندارند یا اینکه مشکوک به ویروس کرونا هستند؛ بنابراین تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل نقاط آلوده است.یکی از محور‌های این طرح، کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها برای جلوگیری از انتقال آلودگی است.

جان بابایی گفت: ۸۰ درصد کسانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند با ماندن در خانه می‌توانند بیماری را مدیریت کنند، کسانی که احساس درد می‌کنند بهتر است از مّسکن و مایعات فراوان استفاده کنند، لذا توصیه می‌شود این عده به تعویض و شستشوی لباس روزانه خود بپردازند، اکثر همکارانی که در خانه به رعایت این موارد پرداخته‌اند بیشتر توانسته‌اند بیماری را مدیریت کنند، به این عده توصیه می‌کنم تا در خانه استراحت کنند، زیرا در مراجعه به بیمارستان ممکن است میزان شیوع بیماری بیشتر شود، به دلیل اینکه آلودگی در بیمارستان بیشتر است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در ساختار ارائه خدمت همه امکانات را مهیا کرده‌ایم، به مردم توصیه می‌کنیم کسانی که بیمار هستند در منزل خود اقدام به خودمراقبتی کنند، کسانی نیاز به بستری دارند که مشکل تنفسی داشته باشند، انشااللّه تا زمان عید نوروز به سمت پسرفت بیماری پیش خواهیم رفت، ولی اگر شرایطی باشد که بحث مسائل بهداشتی، ایزوله شدن و بیماریابی انجام نشود ممکن است ویروس افزایش پیدا کند، اگر مردم به همین صورت اقدام به مراقبت و رعایت اصول بهداشتی کنند تا قبل از عید، انشاللّه بیماری را می‌توانیم تا حدودی کنترل کنیم.

وی در مورد آمار بیماران مبتلا به کرونا در کشور خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواستیم کم‌شماری کنیم که آزمایشگاه راه‌اندازی نمی‌کردیم، نزدیک به ۵۰ درصد از آمار تجمعی مبتلایان بهبود یافته‌اند، به طوری که سازمان جهانی بهداشت، آمار‌های ما را قبول دارند، اما برخی افرادِ کج‌فهم، آمار‌های وزارت بهداشت را قبول ندارند.

جان بابایی با اشاره به وضعیت اقلام بهداشتی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، اولویت ما مصرف‌کننده است، ۴۵۰ هزار ماسک  ۹۵ به کشور وارد شده، یکی از کشور‌هایی که قرار بود به ایران ماسک بدهد، بدقولی کرد و محموله ماسک در گمرک این کشور بلوکه شده است، مقداری از ماسک‌ها و محلول‌های بهداشتی احتکارشده در سطح بیمارستان‌ها توزیع شده است.

عراقی‌زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستادکل نیرو‌های مسلح نیز گفت: در کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها نیروی انتظامی در کنار مسئولان دانشگاه‌علوم پزشکی در جا‌هایی که باید مستقر باشند حضور دارند و از همین الان این کار را انجام می‌دهند. لذا حضور نیرو‌های مسلح در کنار وزارت بهداشت، سایر دستگاه‌های کشوری و دولت در مواقع بحران مسبوق به سابقه است، در طول ۴۰ سال گذشته در هر طرح ملی که در کشور اجرا شده است نیرو‌های مسلح وظیفه خود دانستند در خدمت مردم و دولت باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان با اشاره به بحران‌های طبیعی و سابقه واکسیناسیون در کشور گفت: این بار هم احساس شد که باید در کنار عزیزانمان با همه ظرفیت و پتانسیل‌های موجود باشیم، لذا قرارگاهی در ستادکل تحت عنوان قرارگاه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و متناظر این قرارگاه در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و نیرو‌های تابعه این کمیته تشکیل شده است، این قرارگاه در دو محور داخلی و خارجی انجام وظیفه می‌کند، در بخش داخل قرارگاه، اقدامات لازم صورت گرفته است و در خارج از قرارگاه، نیرو‌های مسلح کمک‌هایی را در خدمت بخش‌های کشوری خواهند داشت.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.