جزئیات طرح بیماریابی خانه‌به خانه کروناویروس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی گفت: خوشبختانه تمام دستگاه‌ها و نهادها برای کمک به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌اند و با چنین پتانسیل خوبی که ایجاد شده است بر آن شدیم تا به صورت فعال‌تر به مبارزه با کرونا برویم. اکنون با ۳۰۰ هزار تیم متشکل از نیروهای آموزش دیده، دانشحویان، بسیجیان و... برای اقدامات بیشتر در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: روز سه شنبه ۱۳ اسفند آخرین دستورالعمل‌های مربوط به این طرح بررسی شده و طی ویدیو کنفرانس به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و به نظر می‌رسد تا ۴۸ ساعت پس از آن نیز به مرحله اجرا برسد، یکی از مزیت‌های کشور داشتن شبکه نظام مراقبت‌های اولیه بسیار قوی است، این شبکه در دنیا و بویژه در منطقه بسیار بی نظیر است. اکنون بیش از ۳۰ هزار مرکز ارائه خدمت در حوزه بهداشت و بیش از ۵۰ هزار بهورز سلامت داریم. یکی از ویژگی‌های نظام شبکه ما این است که ساختاری نظام مند دارد؛ به گونه‌ای که نمی‌توان نقطه‌ای در کشور یافت که هزار نفر به طور متراکم در آنجا زندگی کنند و خانه‌ بهداشتی در آنجا وجود نداشته باشد.

وی افزود: با این رویکرد هر بهورز حدود ۷۰۰ تا هزار نفر و هر پزشک خانواده حدود ۱۲هزار نفر را تحت پوشش دارند. همچنین هر مرکز جامع سلامت بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد، با استفاده از این سامانه الکترونیک به شکلی که اطلاعات ۷۵ میلیون نفر در آن ثبت شده‌ است، بسیار مفید است. اطلاعات هر ۲۵۰۰ نفر که در یک منطقه حضور دارند ثبت شده و در اختیار بهورز قرار دارد.

رئیسی در خصوص اقداماتی که در این بسیج صورت می‌گیرد گفت: در این بسیج به دو سوال کلیدی پاسخ می‌دهیم؛ اول آنکه افراد در معرض خطر تحت نظر بهورز ما چند نفر هستند و دوم آنکه از طریق سامانه الکترونیک و تلفن‌ تحت نظر قرار گرفته و هر بهورز با تیم تحت اختیارش از بسیج به صورت فعال از طریق سامانه، سایت و تلفن عمل خواهد کرد، به همین ترتیب بهورزان با افراد تحت پوشش خود تماس گرفته و علائم او را می‌پرسند، در صورتی که علائم مثبت باشد یک بار دیگر علائم توسط پزشک بررسی شده و فرد مشکوک فراخوان داده می‌شود تا به نزدیک‌ترین مرکز خانه بهداشت و... مراجعه کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: این که می‌گوییم خدمات را به خانه مردم می‌بریم به آن علت است که خدمات ما در منطقه‌ای انجام می‌شود که محل زندگی فرد نزدیکی زیادی به آن دارد. از سوی دیگر در صورتی که فردی باشد که امکان مراجعه به ما نداشته باشد، تیم ما پس از کسب اجازه از فرد به منزل او می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند، بیماریابی، غربالگری، آموزش و همچنین پیگیری بیماران در طرح بیماریابی خانه به خانه با ۳۰۰هرار اکیپ مجهز، همگی بر اساس بستر پرونده الکترونیک سلامت برای افرادی که نیاز به خدمات دارند انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا وی در پایان با بیان مثالی برای تشریح جزئیات این طرح گفت: به عنوان مثال آموزش گندزدایی، نحوه مراقبت پس از ترخیص بیمار بهبود یافته، بیماریابی از نزدیکان بیمار بهبودیافته مبتلا به کرونا و... و. همگی از اقداماتی است که تیم‌های ما پس از آنکه فردی بهبود یافته از بیمارستان ترخیص شد، برای او انجام می‌دهند، دریافت اینگونه خدمات از طریق تماس تلفنی، مراجعه حضوری و... انجام می‌شود و تیم‌های ما مجهز به تمام لوازم و تجهیزات برای ارائه خدمت آماده هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.