محور اصلی بسیج ملی مبارزه با کرونا مشارکت مردم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل کوهپایه زاده درباره محور اصلی و رمز موفقیت با ویروس کرونا گفت: محور اصلی بسیج ملی مبارزه با کرونا مشارکت مردم است اگر ما بتوانیم مراقبت‌های فردی را به مردم آموزش بدهیم و بتوانیم مردم را در منازل در سطح بندی کنیم به هدفمان رسیده ایم.

وی افزود: بیشتر افرادی که در منزل هستند بدون اینکه علامتی داشته باشند، دائم نگران هستند که مبادا مبتلا شده اند. به همین منظور در تلاشیم تا مردم راه درست مراقبت کردن از خودشان را به خوبی درک کنند، در مراقبت‌های بهداشتی فردی اصولی داریم که ابتدایی‌ترین آن‌ شستشوی دست‌ است چراکه بسیاری از بیماری‌های تنفسی مانند کرونا به ارتباط بین دست، سطوح و قسمت‌های مخاطی که بیشتر مربوط به دهان، چشم و بینی وابسته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ماسک برای افرادی که علامتی ندارند و به مکان‌های شلوغ و در معرض قرار نمی‌گیرند و یا با بیمار مبتلا و بیمار مشکوک به ویروس ارتباطی ندارند؛ اساسا لزومی ندارد اما اگر شرایط به گونه‌ای شود که ابتلا به بیماری ویروسی خیلی بیشتر شود؛ باید تدبیر دیگری در این زمینه اندیشیده شود، طبق پروتکل‌ها دو گروه باید از ماسک استفاده کنند اول کسی که علائم بیماری حاد تنفسی مانند آبریزش بینی، عطسه و سرفه دارد و فردی که با او در ارتباط است. به طور کلی دو گروه به ماسک نیاز دارند؛ فردی که بیمار است و فردی که با بیمار سرکار دارد.

کوهپایه زاده در خصوص خودقرنطینگی گفت: اگر شما تردد را کم کنید و بتوانید تماس را در جامعه در بین اعضای خانواده و جامعه کمتر کنید به جلوگیری و کاهش شیوع کرونا کمک کرده اید. باید تلاش کنیم که تا حد امکان از منزل خارج نشویم و به مکان های شلوغ تردد نداشته باشیم. در صورت نیاز باید مسیرهایی را انتخاب کنیم که خلوت‌تر است، ویروس کرونا یک نوع ویروس سرماخوردگی است، به طور عادی بسیاری از مردم برای سرماخوردگی به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. افرادی باید به بیمارستان مراجعه کنند که دچار علائم شدید تنفسی مثل تنگی نفس و حتی سختی در تنفس در واقع مبتلا می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان اضافه کرد: نیازی نیست که فردی که علائم سرماخوردگی اولیه دارد به بیمارستان برود چراکه هم راه را برای مداوای بیماران مسدود کرده و هم ممکن است خودش به بیماری مبتلا شود. بهتر است فردی که  علائم اولیه سرماخوردگی را دارد به مراکز جامع سلامت، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه کند و بیمارستان‌ها نرود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.