بیماری کرونا به یک مسئله جهانی تبدیل شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در نشستی که با اعضای هیئت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، اظهار کرد: تفاوت موضوع کرونا با سایر رخدادها در کشور این است که درحال تجربه پدیده ای هستیم که متاسفانه هم دانش کمی در عرصه جهانی برای آن وجود دارد و هم اینکه با حوادثی همچون سیل و زلزله کاملا متفاوت است.

وی افزود: متاسفانه این بیماری ابعاد خیلی پیچیده ای دارد و فقط یک رخداد غیر مترقبه بیولوژیک نیست، بلکه به اندازه ابعاد بیولوژیک آن، ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن نیز گسترده است، ممکن است درگیری با این بیماری بین دو تا سه ماه آینده نیز ادامه داشته باشد، تجربه چین نیز نشان می دهد در مقاطعی که به نظر می رسید اپیدمی در این کشور در حال کنترل است دوباره با یک موج جدید روبرو شد، بنابر این اعلام زمان مهار این اپیدمی در کشور در حال حاضر کار دشواری است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: به نظر می رسد از زمان شروع بحث کرونا در کشور در پروتکل های ملی، ساز و کار مدون و شفافی برای مشارکت گرفتن از بخش خصوصی نبوده است و این مسئله باعث ایجاد یک سردرگمی در ظرفیت های بخش خصوصی شده است، همزمان بخشی از اقدامات بخش خصوصی مانند مجوزها، استفاده از ظرفیت های خارج از کشور و ... با اقدامات بروکراتیک و ممانعت هایی که متناسب با شرایط فعلی کشور نیست روبه رو می شود.

زالی با تاکید براهمیت موضوع کرونا و ارتباط مستقیم آن با جان وسلامت مردم گفت: اولین موضوع بحث امکانات حفاظت فردی است، یک بخشی از آن به خاطر سهمیه محدودی است که وزارت بهداشت برای استان تهران در نظر دارد و بخشی دیگر مربوط به این است که اقلام مکشوفه به سرعت وارد مدار نمی شوند، همچنین افزایش ظرفیت در تولید هنوز نتوانسته در عرصه خود را بروز دهد، ما خواستار مشارکت اتاق بازرگانی در تامین این اقلام هستیم،در مورد تهران پیچیدگی های بیشتری وجود دارد، زیرا حجم بیماران بستری و خدمات درمانی گاهی اوقات از مجموع ده استان در کشور بیشتر است.

وی با اشاره به جمعیت شناور انبوه در شهر تهران اظهار کرد: این پدیده احتمالا تمام کشور را درگیر می کند اما ما درحال حاضر در خط مقدم و نقطه داغ آن قرار داریم، به همین خاطر تهران به پروتکل متفاوتی نیازمند است زیرا تهران ایستگاه پایانی خدمات درمانی در کشور است و بدحال ترین بیماران در نهایت به تهران منتقل می شوند، اگر تهران برای رفع نیازهای خود دچار مشکل شود، کشور نیز با چالش روبرو خواهد شد، در مورد تجهیزات حفاظت فردی سه مسئله نقدینگی، تامین تجهیزات و توزیع آن در سطح بازار وجود دارد که بخش خصوصی می تواند در این زمینه چابک ترعمل کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: می توان با هماهنگی نسبت به ترخیص اورژانسی این اقلام در گمرک اقدام کرد، در تهران با وضعیت نگران کننده ای در الگوی ارائه خدمات روبرو هستیم زیرا در روزهای اخیر تعداد بیماران افزایش می یابد و بیماران بدحال تری بستری خواهند شد که در نتیجه اقلام سرمایه ای ما در بیمارستان ها مانند اقلامی که در آی سی یو استفاده می شود در چند روز آینده مطلقا برای بیماران بدحال کافی نخواهد بود. اگر از الان به تجهیز، توسعه و لجستیک این اقلام سرمایه ای کمک نکنیم شاهد افزایش خسارات جانی بر اثر کرونا خواهیم بود.

به گزارش ایسنا زالی در پایان تصریح کرد: بیماری کرونا به یک مسئله جهانی تبدیل شده است، اما اگر بتوانیم هرچه سریعتر امکانات را در حوزه سلامت فراهم و بیماری را کنترل کنیم به نوعی احیای سریعتر اقتصاد کشور نیز کمک کرده ایم، اگر باری که بر دوش حوزه سلامت کشور است زودتر برداشته شود، اقتصاد نیز سریعتر مسیر معمول خود را پیدا می کند.

در ادامه این جلسه با اعضای اتاق بازرگانی درباره ظرفیت ها، چالش ها و امکانات این اتاق برای تامین اقلام بهداشتی و درمانی لازم برای مقابله با بیماری کرونا در استان تهران و هم چنین ساز و کارهای قانونی آن ها بحث و گفت و گو شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.