از جان گذشتگی پزشکان و کادر درمان در تاریخ ماندگار خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بخش اول مصاحبه با محمدرضا ظفرقندی در روزهای گذشته منتشر شد، بخش دوم و پایانی این مصاحبه را در زیر مطالعه کنید:

_ چه پیامی برای جامعه پزشکی و کادر درمان در شرایط فعلی دارید؟

من به عنوان منتخب جامعه پزشکی از کلیه همکارانم چه در حوزه پزشکی و چه در حوزه پرستاری؛ بر حوزه پرستاری که واقعا فداکارانه و ایثارگرانه کار کرده‌اند تاکید ویژه می‌کنم، و نیز سایر حرف درگیر بهداشت و درمان مثل بهیاران، کارمندان خدماتی و سایر همکاران که شبانه روزی و با شجاعت و فداکاری و از جان گذشتگی در صحنه بوده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم و به آنان تعطیم می‌کنم. اجر واقعی کاری که آنان کردند فقط و فقط نزد خداوند متعال است و این اجر قابل سنجش با مسائل مادی نیست.

نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که جامعه پزشکی ایران بارها امتحان خود را پس داده است، در زمان‌هایی مانند دفاع مقدس، یا بروز سیل و زلزله و موارد دیگر، اما این بار امتحان عظیم‌تر و گسترده‌تر است، و واقعیت جامعه پزشکی امروز خود را نشان می‌دهد، شاهد هستیم که تک تک اعضای این جامعه براساس وظیفه شناسی و قسمی که خورده‌اند به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند و پا پس نمی‌کشند، و می‌بینیم که کلیه مسئولان کشور و نیز عموم مردم و چهره‌های شاخص در کلیه صنوف و اقشار جامعه چه در فضای جاری و چه در رسانه‌ها و نیز در فضای مجازی از زحمات و جانفشانی‌های کادر پزشکی تقدیر و تجلیل می‌کنند، و این زحمات و ایثار و از جان گذشتگی پزشکان و کادر درمان سرمایه عظیم اجتماعی برای آینده آنان خواهد شد و در تاریخ هم قطعا ماندگار خواهد شد.

ما برای قدردانی و حمایت از این قشر در ستاد مرکزی مبارزه با کرونا پیشنهاداتی دادیم که این جا آن‌ها را تکرار می‌کنم، مهمترین این موارد این است که در حال حاضر پزشکان و کادر درمانی تمام قد در صحنه هستند اما وظیفه دولت و مسئولان اجرایی این است که حمایت کافی در مقوله حفاظت و حمایت از آنان در کلیه حوزه‌ها از قبیل تجهیزات لازم و نیز پشتیبانی مالی و مسائلی مثل بیمه آنان انجام شود و نیز در حوزه درگذشتگان احتمالی از آنان کاملا حمایت به عمل آید تا این افتخارآفرینان با رضایت بیشتر و خیال آسوده‌تر کار کنند.

_ در حال حاضر بخصوص در فضای مجازی با حجم بسیار زیادی از اخبار و اطلاعات روبرو هستیم که بسیاری از آن‌ها غیرواقعی و غیرعلمی است، بخصوص در حوزه ارائه آمار و ارقام شاهد تناقض فراوان هستیم، تحلیل شما از پایان بحران کرونا در کشور چیست؟

ما در حوزه ارائه اطلاعات باید واقع گرایانه عمل کنیم، هر گونه کاهش ارائه اطلاعات یا کم کردن آمار باعث جدی نگرفتن بیماری می‌شود و هر گونه بزرگنمایی هم باعث برهم ریختگی عصبی مردم و تشدید بی اعتمادی و ناکارآمدی سیستم خواهد شد که هر دوی این حالت‌ها به نفع کادر درمان و سیستم درمانی نیست، نکته مهم این است که در فضای واقعی و فضای مجازی مطالبی را طرح کنیم که به حل موضوع کمک کند.

من به عنوان نماینده جامعه پزشکی و با ارتباطی که با صنوف پزشکی دارم اعتقاد دارم با همت تمام اعضای جامعه پزشکی و صنوف مختلف این حوزه اعم از پزشکان، پرستاران، علوم آزمایشگاهی‌ها و سایر کادر و با همت ملی و نیز با بسیج امکاناتی که صورت گرفته در مقطع زمانی منطقی و مشابه سایر کشورها انشالله این بیماری کنترل می‌شود. من مطمئن هستم حداکثر توان درمانی، زمانی و امکاناتی کشور برای این موضوع بسیج می‌شود و با کمک خداوند و یاری و جانفشانی همه کادر درمان و بهداشت انشالله در زمان قابل قبولی بیماری را کنترل کنیم.

_ چه پیام و درخواستی از مردم ایران دارید؟

آنچه امروز مهم است محدودیت تردد همه مردم است. انتخاب مردم باید در خانه ماندن و جلوگیری از تردد غیرمنطقی و ممانعت از سفر باشد و نیز رعایت بهداشت فردی و عمل به توصیه‌های مقامات علمی و معتبر، امیدوارم با حمایت همه مردم و شبکه‌های خیرین و مسئولان شرایط تجهیزات و وسائل بسیار بهتر شود. کنترل این بیماری نیاز به همت همه دارد و باید با همت ملی و عمل کردن به توصیه‌ها و بخصوص حداقل کردن خروج از خانه و شکل گیری حالت عمومی در خانه ماندن این بیماری در مقطع زمانی مناسب کنترل شود.

_ این روزها حماسه‌ها و فداکاری‌های زیادی توسط صف اول مبارزه با بیماری شکل می‌گیرد، سازمان نظام پزشکی برنامه‌ای برای ثبت این خاطرات و افتخارات دارد؟

ما تجربه دوران دفاع مقدس و حماسه سازی‌های جامعه پزشکی و کادر درمان را داشتیم که فرصت ثبت و ضبط بسیاری از آن‌ حماسه‌ها به دلیل حجم بالای وقایع و زمان کوتاه رخ دادن موارد مثل عملیات‌ها و اورژانس بودن کلی موارد پیش نمی‌آمد و واقعا این یکی از حسرت‌های بزرگ تاریخ پزشکی کشور است. با این سابقه این بار درخواستم از جامعه پزشکی این است که حتما خاطرات و فداکاری‌ها و خدمات خود را ثبت و ضبط کنند. یکی از کارهایی که باید انجام شود ثبت فداکاری‌ها و از جان گذشتگی‌‌ها و مهربانی‌های کادر پزشکی و درمان و خیرین و حتی مردم عادی است. همین جا از کلیه سازمان‌های نظام پزشکی شهرها و استان‌های مختلف، مسئولان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز خود پزشکان و سایر اعضای کادر درمان می‌خواهم در کنار ارائه خدمت دریچه‌ و زمان‌هایی را برای ثبت و ضبط این فداکاری‌ها باز کنند و انشالله اگر امکانش وجود داشته باشد افرادی هم در مراکز مسئول این کار در مراکز درمانی مختلف شوند و زحمت ثبت و ضبط این موارد را بکشند. روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.