راه‌اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی ۴۰۳۰
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمدحاجبی گفت: همه گیری بیماری های نوپدید از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت عمومی در قرن حاضر است. اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماری های واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند، به دنبال سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی کمتر شناخته شده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، معمولاً آسیب های مستقیم بیماری بیشتر به چشم می آیند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: بخش قابل ملاحظه ای از این پیامدها شامل عوارض روانشناختی شایعی هستند که شباهت های زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند. باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.

وی افزود: این در حالی است که بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطراب های پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز بروز می کند، در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزه های مختلف این بیماری، سامانه 4030 نیز در تاریخ 7 اسفند 1398 به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد.

حاجبی گفت: در این شرایط خاص، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به افزودن خدمات روانشناختی به سامانه فوق کرده است، این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبین است. یک شیوه استفاده از پیام های صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه 4030 می تواند با استفاده از کلید 3 به لیستی از پیام های صوتی دست یابد که براساس نیاز خود می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: این لیست با گذشت زمان و تغییرات احتمالی در نیاز روانشناختی مخاطبین در طی مراحل مختلف بحران ناشی از ویروس کورونا، تغییر خواهد کرد و پویایی لازم را با توجه به تنوع نیاز تماس گیرندگان خواهد داشت، شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه 4030 می تواند با استفاده از کلید 8 به همکاران روانشناسی که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل شوند و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات همکاران روانشناس بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 300 نفر از روانشناسان وزارت بهداشت شاغل در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه برای ارائه خدمات تلفنی در این سامانه بکار گرفته شده اند. این همکاران برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاوره های کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند.

به گزارش ایسنا حاجبی در پایان اضافه کرد: هموطنان گرامی می توانند بعد از برقراری تماس با سامانه، از کلیدهای 1 یا 2 برای دریافت پیام های آموزشی صوتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کورونا، تشخیص و درمان آن استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت پاسخ به سوالات خود پیرامون پیشگیری و درمان این ویروس، از کلید 9 استفاده نمایند و دقت نمایند که کلید 8 را صرفاً برای دریافت راهنمایی و مشاوره های روانشناختی مورد استفاده قرار دهند.

پایان پیام/

مطالب مشابه