ضرورت رعایت بهداشت و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها با شیوع ویروس کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای نکات بهداشتی لازم درمورد ضرورت رعایت بهداشت و استفاده از ترکیبات شوینده و ضدعفونی کننده در روز‌های پایانی سال و شیوع ویروس کرونا را صادر کرد. 

در این اطلاعیه آورده است:

_ محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید.
 
_ هرگز این فرآورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی "مثل بطری نوشابه" نگه ندارید. ممکن است افرادی به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

_ ایمن‌سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت‌ها خصوصا ترکیبات شوینده خانگی بسیار حائز اهمیت است. استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطراتی جبران‌ناپذیر بر سلامتی وارد کند. 

_ همیشه هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده‌ها ابتدا در نور کافی، برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید. استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی و بدون مطالعه و آگاهی از نحوه استفاده آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.
 
_ مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده خانگی مانند جوهر نمک "جرم بر و لوله باز کن" مواد سفیدکننده و لک‌بر "مانند وایتکس" بسیار خطرناک می‌باشد و گاز‌های ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه‌کننده است. برخی افراد که از این خطر اطلاع ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم‌گیر، اثر پاک‌کنندگی آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت‌ناپذیر در ریه منجر شده است؛ بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودر‌ها و مواد مایع شوینده، جرم‌گیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.
 
_ در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آن‌ها در کنار شعله آتش خودداری کرد. حتی توصیه شده است در هنگام ضدعفونی تلفن همراه، گوشی خود را ابتدا خاموش و سپس سطح آن را با محلول الکلی ضدعفونی کنید. هنگامی که دست و سطوح به محلول الکلی آغشته شد، باید صبر کنید تا خودبه خود خشک شود. محلول الکلی پس از ۳۰ ثانیه می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

_ استفاده از پاک‌کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند.
 
_ محلول‌های لک بر حاوی کلر می‌باشند "مانند وایتکس" دارای بخارات سمی هستند که باید به همین دلیل پس از رقیق سازی در محیط باز دارای تهویه هوا استفاده شوند و بهتر است از سطح مورد استفاده فاصله بگیرید.
 
_ هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، خصوصا مواد لک بر مانند وایتکس و یا مواد جرم بر، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخار‌های سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.
 
_ در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید. همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرفی حتی با درب بسته در دسترس کودکان قرار نگیرد.
 
_  اگر نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید یا استنشاق کرد با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و فرد مسموم را وادار به استفراغ نکنید.
در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.