انتشار اطلاعات درست از منبع معتبر در خصوص ویروس کرونا به سلامت روان افراد جامعه کمک می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهمن بهمنی گفت: در این شرایط، تمایل مردم به دریافت اطلاعات، طبیعی است و کسب اطلاعات از نیازهای انسان محسوب می شود، اما هجمه اطلاعات بویژه در فضای مجازی که دسترسی سریعتر را امکانپذیر کرده است، می تواند سبب افزایش استرس و اضطراب نیز بشود.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: توان بالقوه شبکه های مجازی جنبه مثبت و منفی دارد، به طوری که اگر منبع تولید اطلاعات، موثق و مستند نباشد و این اطلاعات دست به دست شوند، مردم در کمترین زمان، درگیر شرایط بحران خواهند شد و مدیریت شرایط را با اختلال روبه رو خواهند کرد، لذا باید یاد بگیریم که اطلاعات درست از نادرست را تشخیص داده و از اطلاعات درست استفاده کنیم.

وی افزود: باید با دریافت هر خبر یا مطلب، بدانیم که این مطلب توسط چه کسی تولید و منتشر می شود، ضمن آنکه تعبیر درستی از اطلاعات دریافتی داشته باشیم. چون اگر تعبیر نادرست از اطلاعات داشته باشیم، سبب خواهد شد که پدیده ای فاجعه آمیز و غیرقابل کنترل به وجود بیاید، ذهن انسان مایل به پیش بینی اتفاقات آینده است و دوست دارد تا با پیش بینی آینده، خطر آسیب زایی را که او را تهدید می کند، به حداقل برساند، لذا از دریافت اطلاعات زیاد استقبال می کند که سبب افزایش استرس و اضطراب او خواهد شد.

بهمنی گفت: البته اضطراب، همیشه مضر نیست، بلکه اضطراب بهینه یا کارآمد هم داریم که روی تصمیم درست تاثیرگذار است، اما اگر اضطراب ازحدی بگذرد، نمی توانیم فرآیند درست و واقع بینانه از اتفاقات اطراف داشته باشیم و در نتیجه، احساس ناتوانی می کنیم و در واقع، این اضطراب، ناکارآمد و آسیب زا است.

به گزارش وب‌دا عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان اضافه کرد: تعدد منابع اطلاع رسانی در جامعه و دریافت اطلاعات ضد و نقیض، سبب خواهد شد که اضطراب بالا رفته و بسیاری افراد کلا نسبت به همه نوع اطلاعات، بی توجه شده و بی تفاوتی نشان بدهند، هریک از ما که اطلاعات دریافت شده را نشر می دهیم، باید به تولیدکننده اطلاعات توجه کرده و از منابع قابل اعتماد اطلاعات را دریافت کنیم و اطلاعات را پس از کنترل با منابع معتبر و اطمینان از صحت و سقم آن، منتشر کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.