توصیه‌هایی مبنی‌بر خوردن، استنشاق و تزریق محلول‌های الکلی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا غیر علمی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شاهین شادنیا در خصوص انتشار مطالبی با عنوان تاثیر تزریق، استنشاق یا خوردن الکل، گفت: از زمانی که با بحران کرونا در کشور مواجه شدیم، شاهد معضل نسخه‌های بی اساس هستیم. از طرفی چون حساسیت ویروس در برابر الکل از ابتدا به اثبات رسید، این ذهنیت غلط شکل گرفت که استفاده از الکل به هر شکل و روشی می‌تواند ویروس را از بین ببرد. در صورتی که خوردن، استنشاق یا تزریق کردن الکل هیچ کمکی به این موضوع نمی‌کند. همچنین در برخی موارد الکل مصرفی، سمی بوده و مشکل را دو چندان می‌کند تا جایی که در بسیاری از موارد شاهد فوت هموطنان نیز بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در خصوص روش‌های درمانی این ویروس مطالب علمی متعددی در داخل و خارج از کشور منتشر شده است، در هیچ کدام از این مطالب ادله‌ای مبنی بر نقش محافظتی الکل به شرط ورود آن به بدن، وجود ندارد، تزریق محلول‌های الکلی با غلظت بالا عوارض جدی را برای فرد به همراه دارد، علاوه بر آن ممکن است این الکل‌ها سمی باشد و مسمومیت‌های شدید را برای بیماران ایجاد کند. در واقع یک عمل غلط که هیچ پایه و اساس علمی هم ندارد، نه تنها کمکی در پیشگیری از این بیماری نمی‌کند، بلکه افراد را در معرض خطر جدی‌تری قرار می‌دهد.

وی افزود: توصیه می‌کنم به هیچ روشی الکل را وارد بدن نکنید. تنها روش استفاده از محلول‌های الکلی، برای ضدعفونی کردن موضعی دست یا سطوحی است که دست ما با آنها تماس دارد. به هیچ عنوان روش دیگری را توصیه نمی کنیم.از طرفی بسیاری از محلول‌ها ممکن است حاوی الکل طبی نبوده و الکل‌های سمی متانول باشد که فرد را در معرض مسمومیت قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به کوری، کاهش سطح هوشیاری و کما و در موارد شدید، منجر به مرگ شود، اگر الکل با غلظت‌های بالا به رگ تزریق شود، موجب آسیب عروق می‌شود، از طرفی ریسک عفونت و آلودگی‌های میکروبی به دنبال تزریق برخی از محلول‌ها بسیار بالاست. بنابراین تاکید می‌کنم هیچ روش درمانی در  این خصوص وجود ندارد.

شادنیا گفت: اسپری یا قرقره کردن الکل نیز اثبات شده نیست، گفت: الکل از حفره بینی و دهان به سرعت جذب می‌شود و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، تاریخ انقضا نشان دهنده عمر موثر ماده مصرفی است، حتی توصیه می‌کنیم مواد ضدعفونی کننده را برای مصرف ۲۴ ساعت خود تهیه کنید، چون بعد از این مدت، ماده اثر خود را از دست می دهد، بهترین راه مقابله با ویروس کرونا، پیشگیری از ابتلاست که با رعایت اصول اولیه بهداشت شخصی، به حداقل رساندن ترددهای درون شهری و برون شهری امکان پذیر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.