سرفه بیشترین پرسش مطرح شده در تماس با سامانه ۱۶۶۶
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عليرضا اعرابي گفت: تنگي نفس هر چند جز علائم كرونا است ولي در بيماران كه محتمل نيست بايد به عواملي همچون استرس و اضطراب موجود در جامعه به عنوان عامل تنگي نفس و همچنين تحريك مجاري تنفسي به واسطه استفاده زياد از شوينده ها و الكل نيز توجه داشت.

مسئول گروه علمی سامانه 1666 ادامه داد: در بين علائم گوارشي علائمي همچون حالت تهوع و استفراغ و بي اشتهائي و اسهال و ودل درد ذكر شده است، برخي از تماس گيرندگان ساير علائم را همراه با علائم شايع يا بدون آن ذكر كرده اند كه در بين ساير علائم سردرد بيشترين تعداد و بعد از آن به ترتيب علائمي مانند سرگيجه، درد قفسه صدري، آب ريزش بيني، گرفتگي بيني، بيحالي، ازدست دادن حس بويائي و چشائي، ترشح ته حلق، عرق سرد جز شكايت هاي تماس گيرندگان بوده است.

وی افزود: در قسمت توصيه هاي انجام شده علاوه بر تعداد زيادي از تماس گيرندگان كه توصيه هاي مراقبتي و بهداشتي را در سطح يك سامانه دريافت مي كنند از تماس هايي كه به پزشكان ارجاع مي شوند، دربين ٥٩٣ تماس ارجاع شده، درصد زيادي از تماس گيرندگان توصيه به مراقبت در منزل و رعايت موارد بهداشتي مي شوند كه شامل افراد غير مشكوك، افراد مشكوك با علائم خفيف، افراد در معرض خطر بدون علائم و افراد تحت درمان جهت ادامه درمان است.

اعرابي گفت: افراد محتمل و افراد پرخطر با علائم، افراد با علائم متوسط، علاوه بر توصيه به رعايت موازين بهداشتي ورعايت فاصله و اصول مراقبتي جهت بررسي توصيه به مراجعه سرپائي به مراكز ١٦ ساعته يا پزشكان همكار برنامه كرونا مي شوند، همچنين بيماران با علائم شديد، افراد محتمل با علائم متوسط و شديد، بيماران پر خطر با علائم متوسط و شديد و بيماران با تصوير برداري قفسه سينه مويد ابتلا و يا مشكوك هستند كه توصيه به مراجعه به بيمارستانهاي منتخب كرونا برحسب مناطق محل سكونت مي شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت مسئول گروه علمی سامانه 1666 در پایان اضافه کرد: با توجه به آمار فوق به نظر مي رسد سامانه در شرايط بحران شيوع كرونا توانسته در كنار ساير اجزا نظام سلامت گام موثري را در راستاي ارتقا رفتارهاي مراقبتي در راستاي پيشگيري از ابتلا به اين ويروس و همچنين كاهش اضطراب مردم بدليل عدم اطلاع و يا اطلاع نادرست از اين بيماري از طريق ايجاد بستر ارتباط تلفني و گفتگو محور بردارد. همچنين از مراجعه غير ضروري افراد به مراكز درماني و بيمارستانها بطور قابل توجه اي جلوگيري شده كه در كاهش ابتلا و انتقال اين ويروس و كاهش بار كاذب اين مراكز موثر است. اين درحاليست كه به نظر مي رسد با شناسائي و توصيه به مراجعه افراد محتمل و پر خطر در كمك به درمان مبتلايان و كاهش تعداد افراد ناقل نيز نقش داشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.