چرا مراکز درمانی بیمار کرونایی را پذیرش نمی‌کنند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، از ۲ ماه پیش تاکنون پای ویروس موذی و بی رحم کرونا به چین باز شده است، ویروسی که قدرت کشندگی پایینی دارد، اما سرعت سرایت آن بالاست، طوری که به سرعت هر فردی را در سر راه خود آلوده می‌کند تا بتواند به حیاتش بیشتر ادامه بدهد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرده است باید توجه داشت، در بسیاری از کشور‌هایی که کرونا در آن‌ها گزارش نشده است، سیستم بهداشتی درمانی قوی برای شناسایی مبتلایان وجود ندارد.

آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در ایران و جهان کل موارد ابتلا به کووید ۱۹ در جهان به ۱۹۸ هزار و ۵۱۷ نفر رسیده است. از این تعداد، ۸۲ هزار و ۷۶۳ نفر بهبود یافته و ۷ هزار و ۹۸۸ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در حال حاضر اروپا با بیشترین تعداد گزارش ابتلا به موارد جدید و مرگ نسبت به سایر نقاط جهان به جز کشور چین، کانون کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران گفت: شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶۱۶۹ نفر رسید. خوشبختانه ۵۳۸۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است، متاسفانه ۱۳۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

مطالعات اپیدمیلوژیکی فراوانی بیماری‌های زمینه‌ای در موارد قطعی آزمایشگاهی کووید_۱۹ نشان می‌دهد که وجود حداقل یک بیماری زمینه‌ای از بین موارد بیماری‌های قلبی، خونی، کبدی، کلیوی، اعصاب، نقص ایمنی، آسم، انسداد مزمن ریوی و سایر بیماری‌های مزمن در ابتلای افراد به شکل حاد و فوت بیماران نقش دارد.

بر اساس تحقیقات صورت در ایران گرفته نشان داده شده است در میان افراد مبتلا به کووید ۱۹ با تایید قطعی آزمایشگاهی، ۵۷ درصد موارد ابتلا در مردان و ۴۳ درصد موارد ابتلا در زنان بوده است همچنین مطالعات بر توزیع جنسی فوت شدگان بر اثر باتلا به کووید ۱۹ در مردان بیش از زنان است به طوری که ۵۹ درصد فوت شدگان را مردان و ۴۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

نسخه وزارت بهداشت برای افراد مشکوک به کرونااین روز‌ها ویروس کرونا همه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است،  به دلیل سرعت سرایت بالا امکان افزایش مرگ و میرها ر ایران و جهان وجود دارد، اخبار مرگ و میر وافزایش موارد ابتلا باعث شده است تا برخی حتی از اسم کرونا هم وحشت و حتی بیماری و علائم خود را کتمان کنند که نتیجه آن چیزی جز وخیم شدن حالت فرد و به خطر افتادن سلامتی خود و دیگران نیست، اما برعکس این افراد هم وجود دارد، برخی افراد هم به اصطلاح از آن طرف بوم افتاده اند و با مشاهده کوچکترین علامتی مثل سرفه و عطسه راهی بیمارستان می‌شوند، اما باید توجه داشت، این کار هم خطرناک است چرا که به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ۴۰ درصد افراد در بیمارستان‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

به منظور کاهش موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا، بسیج ملی مقابله با کرونا در کشور راه اندازی شده است و افراد می‌توانند روزانه به سامانه غربالگری کرونا به نشانی SALAMT.GOV.IR مراجعه و اطلاعات و علامت بیماری را ثبت کنند، در صورت لزوم مراقب سلامت یا کارشناسی بهداشت با فرد مشکوک تماس می‌گیرد و پس از چند سوال، از فردی که احتمال ابتلای او بالاست، درخواست می کند تا  به مراکز بهداشت منطقه محل سکونت مراجعه کند.

پس از معاینه پزشکی در مرکز بهداشتی در صورت نیاز فرد با حال خوب، اما مشکوک به کرونا به استراحت در منزل توصیه می‌شود، همچنین ممکن است فرد مبتلا تحت درمان سرپایی قرار می‌گیرد و به منزل برود یا به بیمارستان ارجاع داده شود، اما در این میان بسیاری از افراد هستند که خود مستقیم به بیمارستان مراجعه کرده اند و تست اولیه کرونای آنها مثبت شده است و درخواست بستری در بیمارستان را دارند، اما در بیمارستان فرد را پذیرش نمی‌کنند که این مسئله در بسیاری از مبتلایان نگرانی ایجاد می‌کند.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عدم پذیرش افرادی با تست مثبت کرونا در بیمارستان گفت: ما بیمار را درمان می‌کنیم و پزشک و نظام سلامت به دنبال درمان فرد هستند نه آزمایش فرد، همچنین باید توجه داشت که عموما افرادی که بستری نشده اند و کد رهگیری نداشته باشند، نباید تست  PCR برای آنها  انجام شده باشد.

وی افزود: اگر بر مبنای علائم و سی تی اسکن و آزمایشات چهارگانه فرد مشکوک یا مبتلا قطعی به کرونا باشد، در اغلب موارد فرد نیاز به بستری ندارد و طبق پروتکل درمانی نسخه مورد نیاز برای بیمار تجویز و درمان در منزل دنبال می‌شود، در افراد کرونا مثبت که نیازی به بستری نیست، فرد قرنطینه خانگی خواهد شد و در ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا، روزانه یک مراقب سلامت مشخص فرد را چک می‌کند و هر زمانی که فرد نیاز به بستری داشته باشد با جایابی سیستمی فرد به بیمارستان دارای تخت خالی ارجاع داده و بستری می‌شود، اما باید توجه داشت که قسمت اعظمی از مبتلایان به کووید ۱۹ نیاز به هیچ گونه خدمات بیمارستانی و بستری ندارند.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونین و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت سازماندهی هر چه بیشتر و همکاری هماهنگ و بی وقفه در اسرع وقت، تشدید مراقبت‌ها و جدیت در انجام امور مربوط به شناسایی و پیگیری مبتلایان به بیماری کرونا، تاکید کرد.
 
وی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرد تا موارد مبتلا  به کرونا را سریعاً شناسایی و از گردونه آلودگی خارج کنند و تحت نظر قرار دهند. همچنین با استفاده از ظرفیت خارج بیمارستانی، قرنطینه خانگی و فضا‌های بینابینی که فراهم شده است، بار سنگین بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی کاهش پیدا کند و افراد در معرض خطر که به دلیل تماس با افراد مبتلا امکان بروز علائم بیماری در روز‌های آتی در آنها وجود دارد، باید سریعاً شناسایی شوند تحت مراقبت، پیگیری و ایزولاسیون قرار گیرند.

تدرو آدانوم مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواسته است که هر پرونده مظنون بیماری Covid-19 را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا آزمایش کنند.

وی در میزگرد مطبوعاتی گفت: برای همه کشورها یک پیام ساده داریم: "تست تست و تست" توصیه ما این است که هر مورد مشکوک Covid-19 را آزمایش کنید. اگر مثبت شدند، قبل از بروز علائم آنهایی را که در تماس با فرد تنگاتنگ بوده اند، پیدا و آزمایش كنید. شما نمی توانید با چشم بسته جنگ کنید.  اگر ندانیم چه کسی آلوده است، نمی توانیم این بیماری همه گیر را متوقف کنیم.

امید است که بنابر توصیه جدید دبیر کل سازمان جهانی بهداشت بتوان با تولید انبوه کیت تشخیص کرونا که ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر آن را اعلام کرد،  بتوان با سرعت بیشتری عمل کرد و با تست افراد مشکوک و اطرافیان فرد مبتلا هر چه زودتر  زنجیره انتقال را قطع کرد و کرونا را شکست داد. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.