نقش‌آفرینی پزشکان در تاریخ کشور ماندگار می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در ارتباط زنده ویدیویی با مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران، بیمارستان‌های مسیح دانشوری تهران، آیت الله خوانساری اراک، شهید صدوقی یزد، شهدای یافت آباد تهران و آزمایشگاه کرونا بیمارستان کوثر و مرکز جامع خدمات سلامت مهر سمنان، فرا رسیدن نوروز را به پرسنل این مراکز درمانی تبریک گفت.

وی  اظهار داشت: فرا رسیدن سال جدید را به همه همکارانم در سراسر کشور تبریک می گویم. به پاس همه زحمات کادر بهداشتی، درمانی، آموزشی، اورژانس و آزمایشگاهی سپاسگزاری ویژه دارم. روزهای سختی بر همه گذشت. به شهدا و به ویژه شهدای خدمت از مجموعه گرانقدر حوزه سلامت درود می‌فرستم و به خانواده های این شهدا، تسلیت می‌گویم.

نمکی افزود: امیدواریم بیماران بستری کووید ۱۹ در مراکز درمانی به زودی بهبود پیدا کرده و ترخیص شوند و با حرکت‌هایی که شکل گرفته و پیوست بخش بهداشت و پیشگیری در غربالگری بیماران به اجرا درآورده، با همکاری سایر نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، بتوانیم بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این روزها که کارکنان حوزه سلامت با کووید۱۹ درگیر بودند بنده نیز به عنوان برادر کوچک و خدمتگزار، شبانه روز در وزارت بهداشت مستقر و پیگیر امور بودم تا برخی از نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی تا حد امکان، برطرف شود و همه بخش‌های کشور در این زمینه تلاش کردند البته برخی بخش‌ها کمتر و برخی دیگر بیشتر تلاش کردند و امروز به نقطه نسبتا متعادلی رسیده ایم و امیدواریم روز به روز تعداد بیماران و همچنین مشکلات تهیه وسایل حفاظتی، دارو و نیازهای مراکز درمانی، کاهش پیدا کند.

دنیا شناخت درست و کافی از ویروس کرونا نداشت

نمکی گفت: در ایران همانند سایر کشورهای دنیا، شناخت درست و کافی از ویروس کرونا و رفتار آن و همچنین تعریفی از پروتکل‌های درمانی خاص، دارو و واکسن وجود نداشت اما روز اول که خبر انتشار این ویروس را از کشور چین دریافت کردم، همکاران خودم را جمع کردم و گفتم که فکر نکنید که این ویروس همان کاری که در ووهان کرده با ما خواهد کرد و اگر به ایران رسید باید فکر کنید که یک ویروس با قابلیت‌های جدید و رفتارهای تهاجمی متفاوت است.

وی یادآور شد: برخی ناهماهنگی در اوایل ورود این ویروس در کشور به دلیل ناشناخته بودن آن وجود داشت و شناخت ما از آن همانند ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزای H۱N۱ یا نوع B نبود بلکه یک ویروس ناشناس بود و هر کشوری با پروتکل جدیدی می‌خواست با آن مقابله کند اما امروز تیمی برای هماهنگی و به اشتراک گذاری تجربیات دنیا و بیمارستان های مختلف از جمله در بیمارستان‌های قم، مسیح دانشوری و گیلان با سایر مراکز درمانی، در حال فعالیت هستند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: تردید ندارم که تجربیات گرانقدر جمهوری اسلامی ایران در کنار اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا می‌تواند به عنوان مدل موفق جهانی برای سایر کشورها مطرح شود و مورد استفاده دیگران قرار گیرد.

مهمترین کار ما، غربالگری بیماران در مراحل ابتدایی است

نمکی تاکید کرد: مهمترین کار ما در مقابله با بیماری کووید۱۹ این است که در مراحل ابتدایی، افراد مشکوک غربالگری شوند و حلقه آلودگی از غیرآلودگی جدا شود. طرح بسیج ملی مقابله با کرونا را باید در تمام کشور به صورت کامل اجرا کنیم و باید به غربالگری و پیشگیری، بهای بیشتری دهیم و موارد مشکوک و مثبت را قبل از نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی، شناسایی و ایزوله کنیم.
وی بیان داشت: نباید بیماران کووید ۱۹ را بعد از ترخیص از بیمارستان، مستقیما به منزل بفرستیم و این افراد باید حتما در فضاهای نقاهتگاهی چند روز نگهداری شوند تا عاری از ویروس کرونا شوند و بعد به جمع خانواده‌های شان بازگردند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نقش روانپزشکان و روانشناسان در پدیده شیوع کووید ۱۹ در کشور بسیار مهم و اساسی است چون اضطراب و ترس از بیماری، به شدت موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و خوشحالیم که در برخی از مراکز درمانی به این حوزه، توجه ویژه‌ای شده است.

موج سنگینی از رضایتمندی مردم از جامعه پزشکی شکل گرفته است

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم ما همواره قدرشناس خدمات جامعه پزشکی بودند اما در این شرایط، قدر نیروهای بهداشتی و درمانی را بسیار بیشتر از قبل می‌دانند و قدردانی‌های مکرر مقام معظم رهبری، رییس جمهور، بدنه اجرایی کشور و سازمان‌های مردم نهاد و دعاهای شبانه روز مردم، برکتی در این موج بلا بود و موج رضایتمندی و سپاسگزاری سنگینی از خدمات جامعه پزشکی در جامعه شکل گرفته است.

وی گفت: نیروهای آزمایشگاهی در کشور تلاش‌های زیادی در زمینه شناسایی موارد مثبت کووید۱۹ کردند و خوشبختانه امروز حداقل ۵۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا در سراسر کشور داریم. تقاضا داریم که همکاران آزمایشگاهی ما بیشتر بر روی ژن و رفتار تهاجمی این ویروس کار کنند و نتایج آن را در قالب کارهای تحقیقاتی، گزارش کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: هیچ مشکلی در تامین کیت‌های آزمایشگاهی نداریم و خوشحالیم که برخی از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع کیت‌هایی را ساختند که از امروز آنها را در مقایسه با کیت‌های اهدایی سازمان جهانی بهداشت، امتحان می‌کنیم و تقریبا بیشتر از ۹۰ درصد از آزمایش‌های این کیت‌ها، تایید شده است.

نمکی تاکید کرد: پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ از راه آموزش، اطلاع رسانی و غربالگری در قالب طرح بسیج ملی مقابله با کرونا میسر است و خوشبختانه از جمعیت هدف در کشور، دیروز از مرز ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار غربالگری گذشتیم و اگر با همین شتاب و قدرت پیش برویم، بار سنگین حوزه درمان و مراکز درمانی و فشار کاری پرسنل، کاهش قابل توجهی می‌یابد

وی گفت: فرا رسیدن سال جدید را به همه بهورزان، کارشناسان و تمام همکارانی که در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت دارند، تبریک می گویم. اگر طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در کشور زودتر آغاز و اجرا شده بود، برای آموزش به مردم و ماندن در منزل با استفاده از ظرفیت ۲۰ میلیون سفیر سلامت، مشکلات کمتری داشتیم چون سفیران سلامت اجازه نمی‌دادند افراد خانواده از منزل خارج شوند.

تهران می‌تواند نقطه تهدیدآمیز یا قوت باشد

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تهران یکی از مناطقی است که می‌تواند به نقطه تهدید آمیز یا نقطه قوت برای شیوع یا کنترل کووید ۱۹ تبدیل شود بنابراین باید الگوی ارائه خدمت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در تهران، تغییر پیدا کرده و تقویت شود و از همکاری و مشارکت بین بخشی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه، کمک بگیریم.

نمکی بیان داشت: با افتخار دست یکایک نیروهای حوزه سلامت که در مقابله با کووید ۱۹ در کشور جهادگرانه تلاش کردند را می‌بوسم. خدمات آنها در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد. ممکن است در طول ۱۰۰ سال یک بار با چنین شرایطی روبرو باشیم یا در طول ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال، یکبار سازمان جهانی بهداشت در دنیا در مورد یک بیماری اعلام همه‌گیری جهانی کند.

افتخار آفرینی نیروهای حوزه سلامت در تاریخ کشور ماندگار می شود

وی تصریح کرد: امروز کرونا، دنیا را گیج کرده و تمام نظام‌های سلامت حتی نظام سلامت کشورهایی با درآمد سرانه ۵۰ هزار دلار را گرفتار و دچار شوک کرده است اما تسلط، قهرمانی و افتخارآفرینی نیروهای حوزه سلامت ایران، در تاریخ کشور جاودانه و ماندگار می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: از همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و زیرمجموعه های وزارت بهداشت تقاضا دارم که اجرای بسیج ملی مقابله با کرونا را جدی بگیرند چون جداسازی افراد مبتلا از دیگران در قطع زنجیر انتقال ویروس، بسیار مهم است و باید افرادی که با بیماران در ارتباط بوده اند را سریعا شناسایی کنیم و تحت مراقبت بگیریم.

تغییر فصل و گرم‌تر شدن هوا به ما در کنترل کرونا کمک می‌کند

نمکی افزود: گرچه هنوز ویروس کرونا را به خوبی نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم که این ویروس همانند مرس و سارس عمل می‌کند یا خیر اما بنده با تجربه ای که دارم می‌گویم که رفتار این ویروس متفاوت با مرس و سارس نیست و اعتقاد دارم که تغییر فصل و گرم‌تر شدن هوا، به ما در کنترل این ویروس کمک خواهد کرد.

به گفته علی‌رضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و هزار و ۴۳۳ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۶ هزار و ۷۴۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.