جهانپور مدیر افشاکننده را به صحنه سازی جهت دریافت امکانات متهم کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی، در ویدیوکنفرانس خبری خود با رسانه‌های مطرح کشوری، پاسخ‌گوی سوالات پایگاه خبری پزشکان و قانون بود.


پزشکان و قانون: آقای دکتر شما همیشه تاکید می‌کنید که مردم و مسئولین باید به آمار اعلام شده از طرف وزارت بهداشت توجه کنند و در این میان هر منبع دیگری که اقدام به ارائه آمار از مبتلایان به کرونا کند، مرتکب تخلف شده است. بالطبع همین آمار شما هم مبنای برنامه‌ریزی‌های کلان قرار می‌گیرد. ما نیز قبول داریم که نباید به آمار منابع غیرموثق توجه کنیم اما با هر خط‌کشی که اندازه‌گیری کنیم، شخصی مثل رییس بیمارستان امام خمینی اردبیل منبع غیر موثقی نیست. حتما در جریان صحبت‌های اخیر ایشان مبنی‌بر غیرواقعی بودن آمار وزارت بهداشت قرار گرفته‌اید. نظر شما در خصوص این صحبت‌ها چیست؟ 

عادتی که ما در ایران داریم این است که برخی ممکن است در جایی مسئولیت داشته و در رده متوسط یا بالا و پایین مدیریتی فعالیت کنند و تصور کنند که با ارائه آمار یا بزرگنمایی و بغض کردن و فریاد زدن، می‌توانند به اهداف خود برسند. بنده نمی‌خواهم شخص خاصی را بگویم. کمااینکه این روزها خیلی از این موارد را دیدیدم که تصور می‌کنند با این کارها، امکانات بیشتری به سمت مناطق آنها خواهد رفت. خیلی‌ها هم البته از روی دلسوزی این کار را می‌کنند. یک مسئول محلی در جایی یا حتی یک نماینده مجلس، عضو شورای شهر و... فکر می‌کند با فریاد زدن کار خود را پیش می‌برد. من نمی‌دانم در گذشته‌ها چه خبر بوده و شاید هم واقعا امکانات در کشور قبلا به همین شکل توزیع می‌شده که هر کس دادش بیش، بامش بیشتر. اما این اتفاق در این هفته‌ها و ماه‌ها و در نظام سلامت ما نخواهد افتاد. دوستان و عزیزانی که فکر می‌کنند اول بغض می‌کنند و بعد می‌گویند آمار من از خیلی از جاهای دنیا بالاتر است و بعد هم می‌گویند که ۳۰ دستگاه ونتیلاتور به من بدهید، این ۳۰ ونتیلاتور با تناسب آن آماری که اغراق شده باشد، یا حتی ممکن است درست باشد، داده نخواهد شد. تناسب مشخص است. ما توزیع امکانات را در سراسر کشور به شکل عادلانه خواهیم داشت و نه براساس اینکه هر که دادش بیش، بامش بیشتر.

شما رسانه‌ای هستید و می‌توانید رصد کنید که این رفتار چقدر در بعضی جاها آموخته شده است. درواقع نوعی بدآموزی بوده که از غرب به شرق و ... در کشور، هر کس می‌گوید وضعیت من از همه ایران بدتر است و آخرین جمله او این است که نصف امکانات کشور را به من بدهید. کرونا یک مشکل ملی و بلکه جهانی است. در این معضل ملی، اگر نیازمند تخت آی‌سی‌یو هستیم، در همه کشور و به تناسب تعداد مبتلایان و شیوع واقعی بیماری نیاز داریم. لذا هر عزیز زحمت‌کش دلسوز رئیس بیمارستان، رئیس شبکه و رئیس دانشگاهی اگر اشک بریزد یا با خنده بگوید، فرقی نخواهد کرد و توزیع امکانات براساس شاخص‌ها صورت خواهد گرفت. 


پزشکان و قانون:‌ اما غیر از تجهیزات درخواستی، یکی دیگر از خواسته‌های ایشان توجه به آمار واقعی بیماران کرونا در بیمارستان تحت مدیریت ایشان بود.

سوال من این است که چرا یک نفر در گوشه‌ای از کشور فکر می‌کند آمار او دیده نشده است؟ چه کسی می‌گوید دیده نشده است؟ اتفاقا آماری که ایشان گفتند تماما در آماری که ما روزانه اعلام می‌کنیم، موجود است. نمی‌دانم در آن دانشگاه یا بیمارستان چه آماری را به‌عنوان آمار رسمی به دیگران می‌دهند اما قطعا منابع ما برای اخذ آمار، آماری نیست که صرفا بر اساس تست پی‌سی‌آر مثبتی که ممکن است انجام شود صورت گرفته باشد. ما حتی موارد تشخیص قطعی براساس آزمایش‌ها و تشخیص پزشک را، هم در آمار بیماران و هم در فوتی‌ها لحاظ می‌کنیم و صرفا منتظر تست پی‌سی‌آری که ممکن است در برخی دانشگاه‌ها برای همه افراد و افراد مشکوک انجام نشود، نخواهیم ماند. آماری که در این ویدیو از سوی این همکار عزیزمان گفته شد، فردی که ظاهرا از همکاران زحمت‌کش ما هستند و در همه این روزها خیلی سخت درگیر مراقبت از بیماران و اداره امور بیمارستان بودند، آمار ایشان را بگیرید و نهایتا با آمار کلی کشور مقایسه کنید. مگر سهم اردبیل چقدر است و این سهم مگر در آمار لحاظ نشده است؟ سوال من این است که ایشان از کجا نتیجه‌گیری کرد که آمار ایشان در آمار کشوری نیامده است؟ این سوال جدی است. اینکه من در گوشه‌ای نشسته باشم و از شیوه اخذ آمار و جمع‌بندی آن و سامانه‌هایی که برای اتخاذ اطلاعات به آن دسترسی داریم را نمی‌دانم و بیایم اظهار نظر کنم یا ساده لوحانه است یا در شرایط هیجانی و احساسی خاصی از سوی فرد مطرح ‌شده است. شما آمار تست پی‌سی‌آر استان‌های مختلف، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها را بگیرید، اگر جمع آن بیش از آماری شد که ما امروز به شکل رسمی اعلام می‌کنیم، آن موقع محل بحث است. 

اگر یکی دو کشوری را که واقعا نظام آمار و انفورماتیک و اطلاع‌رسانی بسیار قوی دارند، در این ماجرا کنار بگذاریم، ما جزء دقیق‌ترین آمارهای دنیا هستیم که آن را به روز ارائه می‌کنیم. اگر سامانه بسیج ملی غربالگری و بیماریابی را نگاه کنید، می‌بینید که تعداد بیماران ما افزایش پیدا کرده و افزایش بیمار صرفا به معنای افزایش شیوع بیماری نبوده است. بلکه قسمت عمده آن، به خاطر بیماریابی فعال‌تر و دقیق‌تر ماست. تا امروز ۶۰ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند و موارد مشکوک و محتمل ارزیابی و چند بار فیلتر شدند. از آنها تست و سیتی‌اسکن گرفته شده، پزشک عمومی و متخصص آنها را دیده، بعضا بستری شدند تا این آمار خروجی به دست آمده است.


پزشکان و قانون: به‌عنوان حرف آخر...

من فقط ابراز تاسف می‌کنم که افراد با آن دید کوچکی که در حوزه خودشان هست، نتیجه گیری می‌کنند و اطلاعات محدود خود را نسبت به نظام آمار و اطلاع‌رسانی، به کل کشور تعمیم می‌دهند. این ظلمی است که در همه این روزها در نواحی مختلف با مقاصد مختلف در حق بچه‌هایی شد که موضوع تجمیع آمار و اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند. ما بدون اینکه نگاهی به انگیزه‌های همه افراد داشته باشیم که حتما برخی از آنها از سر دلسوزی است، این ظلم را می‌بخشیم و برای آنها طلب خیر و عافیت می‌کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.