ثبت اطلاعات بالینی بیماران کووید-۱۹
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرده است که با توجه به اهمیت ارزیابی بیماران و پیامدهای آن، مطالعه ملی بیماری کووید-۱۹ با محوریت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی شده است.

در این مطالعه، مراکز همکار به صورت شبکه‌ای داده‌های مربوط به تشخیص، سیر بالینی، عوارض و پیامدهای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را که در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بستری شده‌اند، جمع‌آوری و ثبت می‌کنند و داده‌ها به‌صورت مشارکتی و با همکاری مراکز همکار تحلیل و منتشر خواهد شد.

این مطالعه علاوه بر موارد فوق به طراحی مطالعات اختصاصی برای هر یک از بیماری‌های همراه "دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماران باردار، ....." به‌صورت nested case-control و ارزیابی شاخص‌های بالینی اختصاصی بیماری‌ها و پیامدهای هر یک خواهد پرداخت و مشخص خواهد کرد که در کشور ما این دسته از بیماران در مقایسه با سایرین چه شرایطی را در ارتباط با بیماری کووید-۱۹ متحمل شدند و چه پیامدهایی خواهند داشت. همکاری با شبکه‌های بین‌المللی در خصوص علایم و سیر بالینی بیماران کووید ۱۹ نیز از جمله اهداف این مطالعه خواهد بود.

بنا بر اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نتایج این مطالعه برای مدیریت بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و همچنین گروه‌بندی بیماران پرخطر و برنامه‌ریزی‌های درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.