اختصاص ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید کامل تقوی نژاد روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان از از این اعتبار برای خرید دانشگاههای علوم پزشکی از محل خرید از شرکتهای داخلی هزینه می شود که شامل شامل کالاهای مصرفی و غیر مصرفی می شود.

وی افزود: علاوه بر آن حدود ۴۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت مردمی در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته است، خیرینی بودند که کمک کردند در شرایط فعلی برای جلب اعتماد مردم نماد نیکوکاری در بورس اوراق بهادار تعریف شده است، سهام کرونا یک و کرونا دو تعریف شده است، در کرونا یک سهام خریداری می شود در اختیار دانشگاهها قرار می گیرد. در کرونا دو فرد سهام را می گیرد و منافع آن در اختیار نظام سلامت قرار می گیرد، ۲۰۰ میلیارد تومان هم به عنوان پاداش رئیس جمهوریبرای کارکنانی که در صف اول مبارزه با کرونا بودند اختصاص پیدا کرد که قبل از عید انجام شد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: کمک های خارجی هم داشتیم و ایرانیانی از خارج از کشور کمک های غیر نقدی زیادی داشتند. از سال ۲۰۰۵ به این طرف برای اولین بار وام بانک جهانی را دریافت می کنیم که ۵۰ میلیون دلار است و مقدمات آن انجام شده است کارهای اولیه آن با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد انجام می شود، ۱۳۰ میلیون یورو هم از بانک توسعه اسلامی برای برای تجهیز منابع گرفته می شود، برای افزایش حقوق همکاران در اسفند سال ۹۸ در زمان مبارزه با کرونا افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان غیر هیات علمی  دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد و حقوق همکاران تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

تقوی نژاد گفت: برای اولین بار این افزایش برای کارکنان قراردادی و شرکتی هم افزایش پیدا کرد. همیشه افزایش ها شامل نیروهای رسمی می شد این بار همه نیروها با هر عنوانی در وزارت بهداشت باشند مشمول این افزایش قرار می گیرند، تشویق همکاران هم در پرونده آنها ثبت می شود. مرخصی تشویقی هم برای افرادی که در مبارزه با کرونا بودند در نظر گرفته می شود. و این خدمات در ارزشیابی همکاران و ارتقا رتبه آنها به عنوان ارشد، خبره و عالی لحاظ می شود و متناسب با کیفت کار آنها قرار شد به آنها پاداش پرداخت شود.

وی اظهار کرد: مهمترین مساله ای که مطالبه کادر پرستاری بوده و در ملاقات با رهبری نیز در سال گذشته مطرح شد. تفکیک اضافه کار و کارانه ساعتی این همکاران بود که انجام شد البته تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی هنوز انجام نشده، مکاتبه ای با سازمان امور استخدامی هم انجام شده و در حال پیگیری است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: آبان ۹۸ آزمونی برای استخدام برگزار شد و قرار بود ۱۰ هزار نفر استخدام شوند که اعلام نتیجه آن با ایام مبارزه با کرونا مواجه شد. اسفند نتیجه این آزمون اعلام شد. لازم بود افراد قبول شده مراحل جذب و گزینش را طی می کردند و چند ماهی باید منتظر می ماندند اما در اسفند ماه به دانشگاههای علوم پزشکی اجازه داده شد این افراد بدون طی مراحل گزینش بکارگیری شوند و تعداد زیادی از این افراد در دانشگاههای علوم پزشکی در حال خدمت هستند. البته ممکن است بعدها در شرایط عادی تر گزینش شوند.

تقوی نژاد اضافه کرد: ۱۰ هزار نفر در اسفند استخدام کردیم. ۴۵۰۰ نفر پرستار بودند. ۲۵۰۰ نفر از مجوزهای سابق و سه هزار نفر هم از استخدام مراحل قبل اضافه می شوند از این سه هزار نفر بیش از دو هزار نفر کادر پرستاری خواهند بود و افرادی که با قراردهای ۸۹ روزه آمده اند در مراحل بعدی در اولویت استخدام هستند کسانی که در ایام خطر همکاری می کنند برای آنها امتیاز ویژه در نظر می گیریم و به عنوان همکاران آینده تعریف می شوند، در مورد تشویقی ها ی هزار تومانی یا 10 هزار تومانی به پرستاران باید بگویم شاید بی سلیقگی های در برخی تشویقی ها بوده باشد قطعا تشویق هزار تومانی و ۲۰ هزار تومانی در شأن پرستاران نیست و حتما رسیدگی می شود.

وی افزود: مجوز تمدید طرح پزشکان و پرستاران به دانشگاههای علوم پزشکی تفویض اختیار شد.۱۹ هزار و ۴۲۶ نفر داوطلبان امدادرسانی نیز در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کردند. ۲۰۰ پزشک مشمول طرحی نیز از اپتدای اسفند به دانشگاهها و مناطق محروم اعزام شدند و ۷۲۵ کارشناس پرستاری مشمول قانون طرح نیز به دانشگاهها اعزام شدند، ۲۷ اسفند ۹۸ بخشنامه جداسازای کارانه و اضافه کار نیز ابلاغ شد. سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز به دانشگاهها پرداخت شد که از سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته وصول شد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت تصریح کرد: بخش سلامت در سالهای اخیر در این دولت جزو اولویتهای تامین اعتبار بوده است به همین علت امروز تخت های بیمارستانی آماده زیادی داریم. ۱۴۸۶ پروژه عمرانی با زیربنای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۳۶ هزار تخت به بهره برداری رسیده است. و ۳۰ درصد تختهای کشور در این مدت و در این دولت اضافه شده است و تعداد تختهای ویژه دو برابر شد، اکنون حدود ۴ هزار تخت در اختیار بیماران کرونای قرار گرفته است و حدود ۱۵۰۰ تخت آی سی یو نیز با بخشی از اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق ذخیره در بخش دولتی اضافه می شود.

تقوی نژاد گفت: در دولت تدبیر و امید در ۵۸۵ بیمارستان ارتقای هتلینگ قرار گرفته است که ۵۰ درصد بیمارستانهای دولتی را شامل می شود. در بخش بهداشت نیز ۷۹۵۵ پروژه با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار به مراکز بهداشتی اضافه شد.۱۱۵ هزار مترمربع نیز در بخش های ورزشی و رفاهی وزارت بهداشت اضافه شد، تجهیزاتی که مورد نیاز بخش بهداشت و درمان بوده تامین شده است است. حدود ۷ هزار تجهیزات در این مراکز توزیع شد. ۳۷ هزار تخت بیمارستانی و ۲۰ هزار تخت مراکز نقاهتگاهی و خودمراقبتی نیز ایجاد شده است که البته همکاری نیروهای مسلح و هلال احمر را در این کار داشته ایم.

وی اظهار کرد: شاید در روزهای اول شیوع کرونا مقداری کمبود امکانات داشتیم اما امروز برای حفاظت فردی همکاران هیچ کمبودی در مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد، با نظر وزیر بهداشت حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق ذخیره که با اجازه مقام معظم رهبری پرداخت شد، در بخش بهداشت در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.۱۹۵۰ میلیارد تومان هم در سال ۹۹ به وزارت بهداشت پرداخت شد و از ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم از اعتبار سه هزار و ۵۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه در اختیار وزارت بهداشت قرا گرفته است.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت اضافه کرد: همه امکانات از شرکتهای داخلی تامین می شود و از محل خرید تضمینی هیات امنای ارزی چه برای لباس یکسره، ماسک N ۹۵، گان، محافظ صورت، کاور کفش، مانیتور علایم حیاتی، ونتیلاتور، برانکارد ایزوله به صورت خرید تضمیمی از شرکتهای داخلی خرید می شود، خرید خارجی فقط پس از تخصیص وام ۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی انجام می شود. این اعتبار سهم و حق ماست که با توجه به جمعیت ایران و مساله کرونا در اختیار ایران قرار می گیرد.

تقوی نژاد در مورد عقب ماندگی حقوق پرستاران و پرسنل وزارت بهداشت گفت: قبلا تا ۲۰ ماه عقب ماندگی کارانه داشتیم و همیشه تفاوت چند ماهه بین پزشکان و غیر پزشکان هست و همیشه پرستاران زودتر به حقوقشان می رسند اما در ابتدای سال ۹۹ سازمان بیمه سلامت معقوقا را تا پایان شهریور به دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت کرده است و سازمان تامین اجتماعی نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان از معوقات خود را پرداخت کرد، با توجه به شرایط بیمارستانها مراجعه مردم به بیمارستانهای خصوصی کم شده است. جراحی های غیر اورژانسی تا حدود زیادی ندارند و درآمد بیمارستانها در اسفند نسبت به بهمن بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. امیدواریم این شرایط برگردد زیرا ترس اولیه برای مراجعه مردم به بیمارستانها از بین رفته است.

وی افزود: بیمه امتیازاتی را برای بیمارستانهای خصوصی در نظر گرفته شده است. قرار بود وام دولت برای بنگاههای اقتصادی برای بیمارستانهای خصوصی هم در نظر گفته شود. موضوع تعدیل نیرو در بیمارستانهای خصوصی نیز با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیری می شود، افزایش حقوق تا سقف ۵۰ رصد نیز اواخر سال گذشته برای همه پرسنل وزارت بهداشت اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی که امتیاز فصل هشتم قانون خدمات مدیریت کشوری برخوردار شدند با با موافقت وزیر بهداشت اعمال شد. به طور متوسط ۴۳ درصد به حقوق برای همه کارکنان وزارت بهداشت با هر عنوانی اعمال می شود.هیچ فرد و رسته ای در وزارت بهداشت نداریم که این افزایش شامل حال او نشده باشد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: تا الان وزارت بهداشت حدود دو هزار میلیارد تومان تجهیزات و دارو خریداری کرده و در اختیار بیمارستانها قرار داده است و طبق دستور وزیر بهداشت حمایت از بیمارانی که امکان پرداخت ندارند در دستور کار است و واحدهای مددکاری به این افراد رسیدگی می کنند و چه برای ایرانیان وچه اتباع خارجی از محل اعتبارات دولتی این کمک ها تامین می شود.

تقوی نژاد گفت: استخدام ۱۰ هزار نفر را امسال با سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کنیم . مجوز اخذ شده است اما سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار آن باید همکاری کند. نظر وزیر بهداشت این است که هزار نفر از این افراد پزشک باشند. در بخش های بهداشت باید پزشکانی را به کار بگیریم که در شرایط بیماری های واگیر بتوانند کمک کنند، اکنون نه تنها در دانشگاههای علوم پزشکی بلکه در خود ستاد وزارت بهداشت هم برای تامین نیروهای متخصص ضعف و کمبود داریم. نظر وزیر بهداشت این است که افرادی در اداره کل مبارزه با بیماری ها هم افرادی جذب شوند.

وی اظهار کرد: در اسفند و فروردین درآمد بیمارستانها به شدت کاهش پیدا کرده و ممکن است بحران به وجود بیاید. ۵۰ درصد حقوق پرسنل از درآمد اختصاصی تامین می شود اگر این مساله حل نشود. از محل یک میلیارد یوروی صندوق ذخیره ارزی سرفصلی برای جبران درآمد بیمارستانها در نظر گرفته شود تا پرداخت های پرسنلی دچار مشکل نشود، برای تخت های نقاهتگاهی و بیمارستانهای صحرایی از امکانات موجود استفاده کردیم. در گیلان ارتش در کنار بیمارستان رازی یک بیمارستان صحرایی تجهیز کرد. حداقل ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی داریم اما تاکنون برای استفاده از آنها نیازی به وجود نیامد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیمارستانها هنوز ظرفیت دارند. ۴ هزار تحت ویژه هم برای بیماران کرونا اختصاص داده شد. برخی بیمارستانها مرکز مبارزه با کرونا شده اند. با وجود تجهیز نقاهتگاه ها در ورزشگاهها و اماکن تفریحی هنوز به این اماکن نیازی به وجود نیامده است. این تجهیزات بعد از کرونا به دستگاههای مربوطه برمی گردد، در سال ۹۹ و سال بعد ۱۵هزار تخت به بیمارستانها اضافه می شود و بخش عمده این تخت ها آی سی یو خواهد بود و بین ۱۵۰۰ تا ۴ هزار تخت آی سی یو را نیز تجهیز می کنیم.

به گزارش ایرنا تقوی نژاد در پایان در خصوص میزان هزینه کرد وزارت بهداشت برای خرید کیت تشخیص کرونا از خارج و داخل گفت: اوایل کیت ها باید از محل کیت های وارداتی استفاده می شد اما اکنون عمدتا از شرکتهای داخلی تهیه می شود. خریدها را هیات امنای ارزی انجام می دهند و رقم دقیق آن را نمی دانم، ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مورد نیاز بیمارستانها اعم از تجهیزات مصرفی و سرمایه ای در اختیار هیات امنای ارزی بود که هزینه شده است، در مورد سامانه ۴۰۳۰ هم ستاد اجرایی فرمان امام بخشی از نیروهای داوطلب را بکارگیری کرد و از محل اعتبارات ستاد در این زمینه مشعول به کار شدند. خود همکاران این ستاد نیز تا حدود دو هفته پیش ۴.۵ میلیارد تومان برای این سامانه هزینه کردند. وزارت بهداشت هم برای کمک به آنها ۱.۵ میلیارد تومان هزینه کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.