ابتلای ۷۲ نفر از پرسنل اورژانس تهران به کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیمان صابریان روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی شامل سکته‌های قلبی و مغزی و تروماها و تصادف‌ها همچنان وجود دارد و با کرونا، بار اضافه‌ای به اورژانس تحمیل شد. در نتیجه هم به آموزش بیشتر و هم به کار بیشتر در اورژانس نیاز داشتیم. انتقال بین بیمارستانی هم به اورژانس پیش بیمارستانی محول شد و این در حالی است که این کار قبلا توسط خود دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شد. تاکنون در کشور سابقه نداشت که تمام بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری منتقل شود و روزانه تا ۱۲۰ انتقال بیمار بین بیمارستان‌ها انجام شد.

رییس اورژانس تهران ادامه داد: دپوی تجهیزات خوبی قبل از ورود کرونا به کشور انجام دادیم و با توجه به کمبود نیرو، باید کیفیت تجهیزات را بهتر می‌کردیم. تماس‌های اورژانس از اوایل اسفند به صورت صعودی تا چهار برابر رسید. البته این موضوع پیش بینی شده بود. ۵۰ درصد تماس‌ها در مورد مشاوره کرونا بود و روزانه ۳۰ هزار تماس با دیسپچ کرونا انجام می‌شد، آمبولانس بیماران کرونایی هم از سایر آمبولانس‌ها جدا شد. همچنین بلافاصله بعد از انتقال بیمار، اورژانس‌ها به فضایی وارد شده و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شست‌وشو شده و وارد چرخه می‌شدند.

وی افزود: پرستاران دیسپچ که کار پاسخگویی به تلفن‌ها را انجام می‌دادند هم استراحت زیادی نداشته و زمان استراحت آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت، این بیماری جدید است و اطلاعات زیادی در مورد آن در کل دنیا وجود ندارد. اداره پژوهش اورژانس از ابتدای شیوع بیماری، همه اتفاقات را رصد کرده و نتیجه مقاله‌ها را به اداره آموزش می‌فرستادند و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، آموزش‌ها به پرسنل انجام می‌شد، تماس نادرست با اورژانس اتفاق نمی‌افتد. قبل از موضوع کرونا، دیسپچ مشاوره نداشتیم و برخی تماس‌ها غیراورژانسی بود. با توجه به موضوع کرونا، مردم سوالات زیادی داشتند و با توجه به این سوالات، دیسپچ مشاوره کرونا اختصاص یافت و همه تماس‌ها در مورد کرونا به این دیسپچ منتقل می‌شد و همه سوالات پاسخ داده می‌شد.

صابریان در خصوص تعداد پرسنل اورژانس تهران که به ویروس کرونا مبتلا شدند گفت: حدود ۷۲ نفر با سی تی اسکن ریه مثبت در مورد کرونا در اورژانس تهران داشتیم، البته برخی افراد هم تست مثبت نداشته و بدن درد و علائم دیگری داشتند که جزو مثبت‌ها قرار گرفته و قرنطینه شدند، متاسفانه یک نفر از پرسنل اورژانس تهران فوت شده‌اند که سن ۴۸ سال و سابقه ۲۷ سال خدمت داشت.

رییس اورژانس تهران درباره میزان آمادگی اورژانس تهران در صورت بروز موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: هیچ سازمان امدادی مثل اورژانس تهران نیست که دائم فعال باشد. ظرفیت خوبی وجود دارد و اگر موج دیگری در راه باشد، با تمام توان در خدمت مردم خواهیم بود و کم و کاستی وجود ندارد. حتی اگر مثل دفعه قبل، موج گسترده‌ای داشته باشیم، می‌توانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم، ماموریت روزانه اورژانس تهران تا پنج هزار مورد نیز رسید و بیشتر افراد از سالمندان بوده و موارد محدودی از کودکان وجود داشت، اکثر افرادی که منتقل شدند با میانگین سنی بیش از ۶۰ سال بودند.

وی اظهار کرد: جابه‌جایی‌های غیراصولی توسط یک مرکز آمبولانس خصوصی در ابتدای شیوع کرونا انجام شده بود. بازرس‌ها به صورت مداوم از آمبولانس‌های خصوصی بازرسی می‌کنند، کیفیت تجهیزات هیچ قسمت از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با اورژانس برابری نمی‌کند. زیرا تجهیزات اورژانس را با بالاترین کیفیت انتخاب کردیم تا هم پرسنل دچار مشکلی نشده و هم برای بیماران مشکلی پیش نیاید. به هر حال خدمات اورژانس، مرگ و زندگی است و نمی‌توانیم از کیفیت چشم پوشی کنیم.

صابریان گفت: در حال حاضر به کمک موتورلانس‌ها ماموریت‌های اورژانس تهران به خوبی انجام می‌شود و زمان رسیدن بر بالین بیمار تقریبا همان ۱۴ تا ۱۶ دقیقه بوده و تغییری نکرده است، در اورژانس تفاوتی ندارد که فرد دچار حادثه یا بیماری شده یا چه وضعیتی دارد. بالای ۵۰ درصد آمبولانس‌ها شرایط خوب و ویژه‌ای دارد و تجهیزات آن به روز است.

رییس اورژانس تهران درباره آخرین وضعیت رییس سازمان اورژانس کشور که به ویروس کرونا مبتلا شده بود اظهار کرد: خوشبختانه دکتر کولیوند بیماری را پشت سر گذاشته و شرایط بهتری دارد و به زودی سر کار حاضر می‌شوند، با توجه به ترافیک موجود در سطح شهر، حوادث ترافیکی هم افزایش یافته است. هر شخصی که با اورژانس تماس بگیرد، تریاژ شده و اگر نیاز به آمبولانس داشته باشد، آمبولانس برای او ارسال می‌شود.

وی درباره افزایش هزینه‌های اورژانس تهران در زمان شیوع کرونا بیان کرد: آمبولانس مخصوص بیماران کرونایی در اورژانس تهران و کل کشور در نظر گرفته شد. پرسنل این آمبولانس‌ها به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز داشتند. این موضوع باعث شد که مبلغ ماموریت‌ها بالاتر برود. با توجه به استفاده از امکانات حفاظتی، حجم ریالی ماموریت‌ها برای کرونا افزایش یافت. هزینه‌های ماموریت‌های اورژانس تهران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

صابریان درباره استفاده از برانکاردهای مخصوص حمل بیماران کرونایی گفت: برانکاردها در ابتدای شیوع کرونا به دست ما نرسیده بود، اما در حال حاضر خریداری شده و در اورژانس تهران از این برانکاردها استفاده می‌کنیم و باید مدتی بگذرد تا تاثیر آن را بررسی کنیم.

به گزارش ایرنا رییس اورژانس تهران در پایان در خصوص علت بدحال‌تر شدن بیماران کرونایی در تهران بیان کرد: افراد در قرنطینه خانگی می‌مانند و آن شرایط را حفظ می‌کنند. وقتی بدحال شده و احساس نیاز می‌کنند، دیگر به اقدامات خاصی احتیاج دارند. این نشان می‌دهد که مردم فقط در شرایط اورژانسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.