دستور ریکال دارو باید از طرف سازمان غذا و دارو با فرجه زمانی مشخص انجام گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی زارعی در مورد نحوه جمع آوری داروی رانیتیدین از سطح داروخانه‌ها گفت: در واقع سازمان غذا و دارو  با تاخیر ابتدا در نامه‌ای صرفا به ذکر اسامی چند شرکت و بعد دستور توقف فروش و توزیع و نهایتا دستور جمع آوری همه اقلام حاوی رانیتیدین از داروخانه "هنوز متاسفانه شربت رانیتیدین در نامه‌ها ذکر نشده است" را صادر کردند.

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران ادامه داد: تعلل در اعلام جمع آوری رانیتیدین که ممکن است دلایل علمی نیز داشته باشد که بگذریم، باید گفت در موارد اعلام ریکال و حذف یک دارو از سطح عرضه در بازار دارویی " انبار و قفسه داروخانه‌ها " این وظیفه تولیدکنندگان است که داروی مشکل دار خود را به سرعت جمع آوری کنند و سازمان غذا و دارو  می‌بایست تولیدکنندگان داروی رانیتیدین به هر شکل و فرم را ملزوم به جمع آوری داروی خود از بازار کند. 

وی افزود: متاسفانه عملا شرکت‌های پخش دارویی، صرفا بدنبال جمع آوری سری ساخت‌هایی که خود در داروخانه‌ها توزیع کردند بوده و روند جمع آوری اقلام ریکال شده با بهانه هایی منجمله عدم توزیع مستقیم توسط شرکت، نرسیدن نامه ریکال به شعبه، بسیار کند صورت گرفته و بنحوی تلاش می شود از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. پیشنهاد می‌شود سازمان غذا و دارو، تولیدگان را ملزم کند که طرف مدت یک هفته رانتیدین تولیدی خود که ممکن است از طریق شرکت‌های پخش متعددی بدست داروخانه‌ها رسیده باشد را از بازار دارویی کشور جمع آوری کنند.

زارعی تصریح کرد: هر شرکت تولید دارویی یک و یا دو شرکت توزیع را به عنوان عامل خود معرفی و آن شرکت توزیعی محصولات شرکت تولیدی را با فوریت جمع آوری کند. از سازمان غذا و دارو انتظار می‌رود که دستور عودت هزینه اقلام ریکالی را همزمان با جمع آوری و تحویل جهت امحا، به تولیدکنندگان یا توزیع کنندگان داروهای ریکالی ابلاغ کند تا خللی در جمع آوری سریع این اقلام صورت نگیرد. متاسفانه تا امروز هیچ کدام از تولیدکنندگان یا نمایندگان آنها جهت ریکال داروهای مشکل دار خود به داروخانه‌ها مراجعه نکردند.

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران گفت: اکثر داروهای جمع آوری شده با پیگیری همکاران داروساز در داروخانه ها انجام شده و بسیاری از داروخانه‌ها داوطلبانه با اولین هشدارها فروش این دارو را در داروخانه خود متوقف کرده و منتظر بررسی و اعلام نظر قطعی سازمان غذا و داروی کشور به عنوان مرجع قانونی این امر ماندند. سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت دارو در کشور عزیزمان باید در این موارد با جدیت بیشتر اقدام کند و محصولات مضر و مشکل دار برای سلامتی آحاد جامعه را سریعا از بازار دارویی کشور جمع آوری کند.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: خلاصه اینکه دستور ریکال باید از طرف سازمان غذا و دارو  با فرجه زمانی مشخص انجام گیرد، نه صرفا رفع مسؤولیت کنند و اطلاعیه صادر کنند. باید محصول از بازار دارویی به سرعت جمع آوری و سپس معدوم شود و هر لحظه نحوه جمع آوری و تعداد آن رصد شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.