کاهش هزینه و ارزبری با شبکه توزیع تجهیزات پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نفوذ اقلام قاچاق و تقلبی به شبکه سنتی توزیع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، یکی از دغدغه‌های مهم مردم، بیماران، پزشکان و سیاستگذاران حوزه سلامت است. در این خصوص بحث‌های زیادی مطرح شده که به طور اجمالی بر ناکارآمد بودن نظام توزیع اقلام پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در کشورمان گواهی می‌دهد.

بحران شیوع بیماری کرونا و گرفتار شدن نظام سلامت در اختلالات و نوسانات شبکه توزیع اقلام شوینده، ماسک و الکل نیز مزید بر علت شد و نقاط ضعف سیستم توزیع فرآورده های سلامت محور "به غیر از دارو" برجسته‌تر ساخت.

در خصوص بحث نظام‌مند شدن شبکه توزیع اقلام پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی و ایجاد سازوکاری مبتنی بر شرکت‌هایی که به صورت تخصصی، اقدام به توزیع اقلام تجهیزات پزشکی کنند، در وزارت بهداشت و نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

روز گذشته نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد دراین خصوص گفت: بر طبق بررسی‌های اولیه صورت گرفته، یکی از نقائص قابل توجه در وزارت بهداشت، در موضوع تجهیزات پزشکی، فقدان شبکه توزیع نظام مند در حوزه تجهیزات پزشکی و عدم وجود شرکت‌های پخش و توزیع تجهیزات پزشکی است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

وی افزود: اگر وضعیت پخش دارو را با پخش تجهیزات پزشکی مقایسه کنیم به وضوح این نقیصه قابل ملاحظه است، چرا که یکی از عواملی که باعث شده در حوزه دارو، بتوانیم ساماندهی مناسبی داشته باشیم،  وجود سامانه شفاف و قابل رصد بر اساس بهره گیری از شرکت‌های پخش دارو است. این شرکت‌های پخش هم می‌توانند در کنترل بازار دارویی تاثیرگذار باشند و هم هزینه کل را کاهش  دهند.

حریرچی گفت: زمانی که هر شرکت تولیدکننده یا واردکننده بخواهد همه کارها را خودش انجام دهد و از بازاریابی تا حمل و نقل و توزیع اقلام را در دست بگیرد، دچار مشکل می‌شود و فرآیندها به شکل شفاف و قابل نظارت در دست نخواهیم داشت، لذا ایده بهره‌گیری از شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی به مانند دارو، در وزارت بهداشت مطرح شده و در حال بررسی است و امیدواریم به زودی نتیجه مثبت این امر توسط مسؤولین مربوطه اطلاع رسانی شود.

به اعتقاد کارشناسان راه‌اندازی شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی نیازمند زیرساخت‌های مناسب است و نمی‌توان بدون توجه به این زیرساخت‌ها اقدام به انجام این کار کرد.

در همین رابطه حسین صفوی، مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی گفت: شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی هر چقدر نظم و انضباط بیشتری داشته باشیم، قطعا مزایای متعددی اعم از افزایش شفافیت، افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش هزینه ارزی، کاهش هزینه‌های تمام شده و هزینه تشکیلاتی، کاهش قاچاق، بهینه شدن برنامه ریزی ها، مدیریت کمبودها و دستاوردهای دیگر رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: وقتی که ما اعلام می‌کنیم تجهیزات پزشکی باید ایمن باشد، به معنی این نیست که فقط در کارخانه به صورت ایمن تولید شود، بلکه باید در یک نظام توزیع ایمن به دست بیمار برسد، این موضوع اهمیت نظام‌مند شدن توزیع تجهیزات پزشکی را نشان می‌دهد. ما هم برنامه‌هایی را برای نظام‌مند کردن این شبکه داریم.

صفوی تصریح کرد: برای موفقیت در اجرای این طرح چند تا شرط وجود دارد تا توزیع تجهیزات پزشکی به خوبی ساماندهی شود. اول اینکه از تجربیات سایر کشورها استفاده شود، دوم اینکه به صورت تخصصی به این موضوع نگاه شود به طوری که شرکت های پخش تخصصی بر اساس نوع و ماهیت کالاها راه اندازی شود و سوم اینکه از پتانسیل اصناف که سال ها در این حوزه فعالیت کرده اند، بهره برداری شود.

بحران کرونا و احتکار اقلام بهداشتی و برخی تجهیزات پزشکی نیاز به ساماندهی این صنف را بیش از پیش نمایان کرد، شاید اگر طی سال‌های گذشته این بازار ساماندهی شده بود امروز اقلام بهداشتی به صورت هدفمند و منظم‌تر به دست مردم می‌رسید و با احتکار برخی از این اقلام شاهد بحران توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها بودیم.

تورج شیرزادیان، مدیرتجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص ضرورت ساماندهی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی اظهار کرد: واقعیت این است که یکی از مهمترین کمبودها و خلاها در حوزه تجهیزات پزشکی، بحث شبکه توزیع شفاف و نظام مند است که باید سیاستگذاران حوزه سلامت در این خصوص، البته با همفکری کلیه ذینفعان، چاره اندیشی کنند، باید به مانند سیستمی که در توزیع دارو در کشور وجود دارد، شبکه‌ای مشخص و تخصصی برای توزیع و پخش اقلام تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، تحت نظارت وزارت بهداشت بوجود آید تا همه آنچه که در زنجیره توزیع اتفاق می‌افتد، قابل رصد و نظارت باشد.

علی عماری‌اله یاری، دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز با اشاره به اختلال شبکه توزیع ماسک و الکل در ابتدای شیوع کرونا، در خصوص زنجیره توزیع اقلام پزشکی تصریح کرد: پیش از درافتادن نظام درمان کشور با ویروس کرونا، بارها توصیه کردیم که کشور باید به سمت بهره برداری از مدل‌های مدرن توزیع گام بردارد و زنجیره پخش تجهیزات پزشکی باید نظام مند شود و این قضیه کرونا، بازهم بر ضرورت رسیدگی به این ضعف، تاکید کرد و امیدواریم بعد از غلبه بر کرونا، مسؤولین فراموش نکنند و راه اندازی شرکت های بزرگ و رسمی پخش تجهیزات پزشکی را تسریع کنند.

وی افزود: رصد و ردیابی و اصالت کالا‌ها در زنجیره توزیع باید قابل پیگیری و نظارت باشد و این در شرایطی محقق می شود که از زیرساخت لازم بهره مند باشیم و شبکه نظام مند توزیع رسمی در کشور ایجاد شده باشد. اگر امروز ما دارای نظام توزیع شفاف و ساختارمند بودیم، دولت به راحتی می توانست ورودی ها و خروجی های سیستم را ردیابی و کنترل کرده و توزیع اقلام مورد نیاز را به صورت بهینه مدیریت کند.

مهرداد سرهنگی، دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، با اشاره به اهمیت بهره برداری نظام سلامت از شرکت های نظام یافته در توزیع تجهزات پزشکی تاکید کرد: متاسفانه آمار مصرف خصوصا در حوزه ملزومات پزشکی چندان دقیق و عیان نیست و همین عدم وجود آمار، مشکلات و معضلاتی را برای برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها بوجود آورده و اگر بحث توزیع به صورت شبکه ساختارمند و قابل رصد شکل بگیرد، قطعا می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

وی با اشاره به نقش مسؤولین فنی تجهیزات پزشکی در این فرآیند افزود: شفاف بودن عملکرد ها در زنجیره پخش و رصد کالا از مرحله تولید یا واردات تا مرحله مصرف، یک نیاز اساسی در نظام بهداشت و درمان کشور است که خود به خود و به راحتی حاصل نمی شود، بلکه نیازمند تمهیدات مختلفی است و در این مسیر، علاوه بر ضرورت راه اندازی شرکت های توزیع کنندهه تجهیزات پزشکی، نقش مسئولین فنی تجهیزات پزشکی نیز سرنوشت ساز است.

به گزارش فارس، با توجه به بحران کرونا و دردسرهای این بحران برای نظام سلامت به نظر می‌رسد بررسی نقاط ضعف نظام سلامت در حوزه پخش تجهیزات پزشکی و اقلام سلامت محور فرصت خوبی را برای سامان‌دهی این آشفته بازار فراهم خواهد کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.