افزایش شیوع کرونا در برخی کشورها همزمان با کاهش محدودیت‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هند که پس از چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، تنها در یک روز بیش از ۲۶۰۰ مورد ابتلای جدید را گزارش کرده است، شمار مبتلایان جدید به کووید-۱۹ در هند با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری از ۴۰ هزار نفر عبور کرده است.

قرنطینه خانگی در این کشور بیش از ۴۰ روز است که اعمال ‌شده و میلیون‌ها شغل را تعطیل و میلیون‌ها نفر را گرسنه گذاشته است، در روسیه نیز شمار مبتلایان جدید تایید شده برای اولین بار از ۱۰ هزار نفر عبور کرده است. شمار مبتلایان جدید در این کشور نسبت به دو هفته گذشته افزایش دو برابری داشته است.

بیش از نیمی از مبتلایان جدید به کروناویروس در روسیه مربوط به مسکو بوده‌اند که این موضوع نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش فشار وارد بر سیستم بهداشتی و بیمارستان‌های پایتخت روسیه موجب شده است.

همچنین با وجود اینکه جمعیت انگلیس بسیار از ایتالیا جوان‌تر است، شمار قربانیان کرونا در آن به شمار قربانیان ایتالیا، مرکز شیوع کرونا در اروپا، نزدیک شده است. این در حالی است که انگلیس زمان بیشتری برای مقابله با شیوع کروناویروس نسبت به ایتالیا داشته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور برای اعلام نحوه بازگشایی و رفع محدودیت‌ها تحت فشار قرار گرفته است. در حالی که این محدودیت‌ها که از ۲۳ مارس آغاز شده تنها تا پنج‌شنبه ادامه دارد، شمار مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در انگلیس روزانه‌ صدها مورد است که نسبت به ایتالیا و اسپانیا دو برابر محسوب می‌شود. با این وضعیت مشخص نیست انگلیس چگونه می‌خواهد محدودیت‌ها را با امنیت کاهش دهد.

بوریس جانسون که خود تا چندی پیش به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت، اخیراً اعلام کرده وضعیت سلامت خوبی در بیمارستان‌ نداشته و پزشکان آماده می‌شدند تا بدترین خبرها را در مورد وضعیت سلامت او به مردم بدهند.

ایالات متحده آمریکا نیز همچنان روزانه شاهد ده‌ها هزار مورد ابتلای جدید بوده و روز شنبه بیش از ۱۴۰۰ مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹ را به ثبت رسانید. با این حال برخی از ایالات این کشور از جمله نیوجرسی اقدام به بازگشایی مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها کرده‌اند.

این در حالی است که پس از سخنرانی ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که از مردم خواست تا ایالت‌های خود را آزاد کنند، مقامات این کشور نسبت به تجمعات اعتراضی دسته‌های مردم مسلح و بدون ماسک که خواستار بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که موج دوم شیوع کروناویروس می‌تواند به زودی به وقوع بپیوندد، مگر اینکه با رفع و کاهش محدودیت‌های قرنطینه، شمار انجام تست‌های کرونا افزایش یافته و ردیابی تماس بهبود یابد.

اما فشارها برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی پس از تعطیل شدن چند هفته‌ای کسب و کارها در سراسر جهان که اقتصاد جهانی را به عمیق ترین رکود خود از دهه ۱۹۳۰ میلادی فرو برده و میلیون‌ها شغل را از بین برده است، ادامه دارد.

چین که شیوع کروناویروس را تا حد زیادی کنترل کرده، روز یکشنبه تنها دو مورد جدید ثبت کرده و امروز هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ثبت نرسانده است. این کشور پس از رفع محدودیت‌های سفر داخلی پیش از تعطیلات پنج روزه‌ای که از روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، شاهد افزایش بازدیدکنندگان به نقاط توریستی تازه بازگشایی شده است.

طبق اعلام رسانه‌های چینی، تقریباً در طول دو روز اول تعطیلات، ۱.۷ میلیون نفر از پارک‌های پکن بازدید کردند و مناطق اصلی توریستی شانگهای از بیش از یک میلیون بازدیدکننده استقبال کردند. همچنین بسیاری از نقاط، بازدیدکنندگان روزانه را به ۳۰ درصد ظرفیت محدود کرده‌اند.

در همین حال ایتالیا نیز از امروز پارک‌ها و بوستان‌های عمومی را بازگشایی کرده است. با گرم و آفتابی  شدن هوا نیز بسیاری از مردم برای قدم زدن و پیاده‌روی پس از قرنطینه سراسری طولانی این کشور به این پارک‌ها می‌روند. این در حالی است که هنوز هم رعایت فاصله یک متری میان افراد اجباری بوده و پیک‌نیک ممنوع بوده و زمین‌های بازی نیز همچنان تعطیل خواهند بود.

اما کروناویروس همچنان در بسیاری از نقاط، شیوع کنترل نشده‌ای دارد. برای مثال یک مرکز مراقبتی در رم به تازگی در یک روز ۲۸ مورد ابتلای جدید را گزارش کرده است.

در اسپانیا نیز با کاهشی شدن روند مبتلایان جدید، از روز ۱۴ مارس برای نخستین‌بار پس از اعمال قرنطینه طولانی مردم از خانه‌ها بیرون آمدند اما قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان برقرار بوده و استفاده از ماسک نیز در حمل و نقل عمومی اجباری است.

کابل، پایتخت افغانستان نیز از مناطقی است که وضعیت نگران‌کننده‌ای از شیوع کروناویروس دارد. تست کرونای یک سوم از ۵۰۰ نفری که به تازگی به صورت رندوم مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، مثبت اعلام شده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز روز یکشنبه همه افراد را به همکاری جهانی برای ساخت واکسن و کشف درمان بیماری کووید-۱۹ فراخواند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.