بحران کرونا فرصت مناسبی برای صادرات محصولات سلامت محور است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلال نائلی در نشست اینستاگرامی بررسی وضعیت صادرات دارو در سه سال اخیر و آینده درباره صادرات دارو در سال‌های گذشته گفت: سال ۲۰۱۴ بعد از حمله داعش در بازار عراق حضور پیدا کردیم و دارو‌های ایران از نظر سهم بازار، رتبه چهارم را در عراق داشت، اما به دنبال افزایش صادرات و با مذاکره درباره کیفیت دارو‌های ایرانی، توانستیم در رتبه یک قرار بگیریم.

وی افزود: عراق اولین تجربه جمعی ما در حوزه صادرات دارو بود، آن زمان شرکت‌های داروسازی در حوزه صادرات توانمندی بالایی نداشتند، اما اکنون وضعیت بسیار بهتر شده است. بازار‌های هدف‌های بعدی ما برای صادرات دارو بعد از عراق، سوریه و افغانستان بود، همچنین مذاکرات خوبی با پاکستان و عمان داشتیم. افزون بر اینها با کشور‌های آسیانه میانه (CIS) با وجود اینکه ارتباط برقرار کردن سخت است، توانستیم مذاکراتی داشته باشیم، سعی کردیم در هر تعامل بین‌المللی که اتفاق می‌افتد، از بخش خصوصی کمک بگیریم و باز کردن مسیر‌های صادراتی دستاورد مذاکرات باشد. با اندونزی، هند و چین تعاملات خوبی داشتیم و سعی کردیم در تحریم‌ها راه‌های خوبی ایجاد کنیم تا به صادرات کمک کند.

معاون امور بین‌الملل در حوزه اقتصادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه بازاریابی در صادرات بسیار حائز اهمیت است، گفت: متاسفانه مثل همه بخش‌های تولیدی، بحث بازاریابی ما کمی مشکل دارد و شرکت‌ها باید به دنبال روش‌های جایگزین باشند و با ارسال دارو به صورت بالک و روش‌های این چنینی صادرات را انجام دهند.او با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول صادرات دارو در سایه تحریم‌ها گفت: نقل و انتقال مالی به خارج از کشور دچار مشکل است و شاید تهاتر برای ورود ماده اولیه یکی از راه‌های جایگزین باشد؛ در واقع دارو صادر و ماده اولیه وارد کنیم.

نائلی گفت: کرونا تهدید و فرصت بود ما بنیان اقتصادی ضعیفی داریم و سال‌ها در تحریم بودیم، اما همین مسئله می‌تواند فرصت تلقی شود چرا که ایران در بین کشور‌های همسایه در حوزه سلامت در جایگاه بالایی قرار دارد و در خدمات بهداشتی و تخصصی درمانی از اعتبار بالایی برخوردار است؛ همه این‌ها باعث می‌شود خدمات سلامت ما مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دارو‌های ایرانی کیفیت بالایی دارند و قدرت تولیدکنندگان باعث شده است تا ما بتوانیم نقاط ضعفمان را جبران کنیم و با توانمندی‌های موجود می‌توان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد. ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نتوانستیم قرنطینه سخت و حکومت نظامی اعمال کنیم اما تا حدودی توانستیم با تمام این مشکلات، با این معضل مقابله کنیم. این باعث شد که کشور‌های همسایه به توانمندی ایران پی ببرند و زمینه خوبی برای توسعه صادرات فراهم شود؛ در واقع عملکرد ایران در مقابله با کرونا نشان داد که اکنون فرصت مناسبی برای صادرات محصولات سلامت محور مانند دارو است.

معاون امور بین‌الملل در حوزه اقتصادی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما باید از فرصت‌های موجود در بحران کرونا استفاده کنیم، در تعاملاتمان قصد داریم تا توانمندی صنعت داروسازی را بهتر نشان دهیم البته برای نمایش بهتر توانمندی به اطلاعات کافی نیاز داریم و اگر توانمندی‌ها را بیشتر بشناسیم در توسعه صادرات بیشتر می‌توانیم کمک کننده باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نائلی در پایان اضافه کرد: امور بین الملل وزارت بهداشت به عنوان بازوی بازاریابی صنعت داروسازی می‌تواند به شرکت‌های دارویی کمک کند. از تولیدکنندگان درخواست داریم که به دنبال روش‌های جایگزین نقل و انتقال پول باشند چرا که دارو هم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد. اگر تولیدکنندگان روی تولید متمرکز شوند و بحث بازاریابی را مدنظر قرار دهند و از شرکت‌هایی که در صادرات تخصص دارند، کمک بگیرند می‌توانند در صادرات دارو موفق‌تر باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.