تخصیص ارز دولتی برای دارو باعث قیمت‌گذاری غیر واقعی دارو می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهرداد علیمیان در نشست اینستاگرامی بررسی وضعیت صادرات دارو در سه سال اخیر و آینده اظهار کرد: در صنعت داروسازی سالیانی زیادی است که با اتکا به توانمندی‌های داخلی توانسته ایم نیاز‌های کشور را تا بیش از ۹۷ درصد تامین کنیم و در صنعت تولید دارو‌های "های تک" رشد خوبی داشته ایم و در تولید دارو‌های پیشرفته در عرصه بین المللی حرف برای گفتن داریم.

وی افزود: اکنون توسعه شرکت‌های داروسازی موجود و ایجاد شرکت‌های جدید را شاهد هستیم و به تدریج به سمتی حرکت می‌کنیم که افزون بر تامین نیاز‌های داخلی، ظرفیت‌های خالی تولید داشته باشیم. باید توجه داشت که رشد بازار داخلی رشد محدودی دارد و پیش بینی می‌کنیم که سالانه حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد بازار داخلی دارو را شاهد باشیم و اینکه نگاهمان تنها به بازار داخل باشد درست نیست، باید نگاهی به آن سوی مرز‌ها داشته باشیم و در بازار‌های بین المللی حضور پیدا کنیم و صادرات را سر لوحه کار قرار دهیم، باید دانست که داشتن دیدگاه کلان یک استراتژی در صادرات دارو حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره و رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران ادامه داد: ما در برندسازی و صادرات خوب عمل نکردیم، در برندسازی داخل کشور موفقیت‌های داشته ایم، با برندسازی بین‌المللی می‌توانیم جایگاه بهتری در صادرات کسب کنیم، باید توجه داشت که بعد از کرونا پیامد‌های اقتصادی در صنعت داروسازی را مشاهده خواهیم کرد و تامین و توزیع دچار شک خواهد شد و سهم فروش داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل ما باید به فراسوی مرز‌ها و صادرات نگاه می‌کنیم.

علیمیان گفت: ما در سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی، سعی در بهبود فرآیند‌ها داشتیم و با همفکری کشور‌های پای کار صادراتی مثل کشور‌های عربی خاورمیانه و آفریقایی کارگروه‌هایی تشکیل دادیم، همچنین در کمیته صادرات با عزیزان در سازمان غذا و دارو، سازمان توسعه تجارت، نمایندگان از بخش امور بین الملل وزارت بهداشت و دوستانی از وزارت امور خارجه به بحث و بررسی در این حوزه پرداختیم. ما حتی از رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در سفر به ایران دعوت کردیم تا در جلسات ما حضور پیدا کنند و اطلاعات خود از بازار کشوری که در آن مشغول به کار هستند در اختیار ما قرار دهند تا بازار‌های هدفمان را بشناسیم.

وی با اشاره به میزان صادرات دارو از سال ۹۴ تا ۹۸ گفت: در سال ۹۴ با ۲۵ کشور هدف ۴۵ میلیون دلار، سال ۹۵ با ۲۱ کشور هدف ۵۹ میلیون دلار، سال ۹۶ با ۲۱ کشور ۷۹ میلیون دلار، سال ۹۷ با ۳۴ کشور ۴۸ میلیون دلار و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ بر اساس آخرین آمار ۸ میلیون دلار صادرات داشتیم. پیش بینی می‌کنیم که میزان صادرات تا پایان سال ۹۹ به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برسد، صادرات استراتژی بلند مدت نیاز دارد و یک کار کوتاه مدت مثل عرضه محصول در بازار داخل نیست و ممکن است بعد ۳ تا ۵ سال به نتیجه برسد. باید شرکت‌ها در صادرات استراتژی تعریف شده‌ای داشته باشند و دلسرد نشوند، ما ارتباطات با شرکت‌های خارج از کشور را گسترش دادیم و و از شرکت‌ها و کشور‌های همسایه و هدف دعوت کردیم تا از توانمندی صنعت داروسازی ایران بازدید کنند.

رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران اضافه کرد: نمایندگان شرکت‌ها و مقامات خارجی در انتهای بازدید از شرکت‌های داروسازی ایرانی اذعان داشتند که توانمندی صنعت داروسازی ایران در شرایط تحریم بی نظیر است و توانستیم توانمندی‌های صنعت داروسازی ایران را به رخ بکشیم، جلساتی با دوستان در وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه صادرات برای تسهیل صادرات غیر نفتی داشتیم تا نقاط ضعف و قدرت خودمان را بشناسیم و بتوانیم از ظرفیت این ارگان‌ها و نهاد‌ها استفاده کنیم، هرچند که به دنبال تحریم‌ها و محدودیت‌ها شاهد کاهش صادرات دارو در دو سال گذشته بودیم.

علیمیان از بازنگری نرخ‌های گمرگی برای صادرات دارو خبر داد و افزود: ما نرخ‌های پایه گمرکی را که موجب اعتراض بود با مکانیسمی به روز به کمک همکاران سازمان غذا و دارو بازنگری کردیم و تعریف فرمولی نرخ‌ها هر شرکت می‌تواند محاسبات خود را انجام دهند و این مسئله برای اظهار در گمرک بسیار کمک کننده خواهد بود، صادرات دارو تامین نیاز بیماران در داخل کشور را دچار چالش نمی‌کند و جای نگرانی نیست، ما دوست نداریم هموطنان دچار چالش شوند، اما برخی اظهاراتی دارند که اگر صادرات داشته باشیم در تامین داخلی دارو دچار چالش می‌شویم، ما ثابت کردیم که در بهترین حالت ۲.۳ تا ۲.۵ درصد تعداد دارو یا به عبارتی ۴۰۰ قلم دارو را صادر کردیم و جای نگرانی برای صادرات وجود ندارد و نگاهمان با این اعداد و ارقام این است که می‌توانیم مسیر صادرات دارو را باز نگه داریم و مانع صادرات نشویم، ممکن است ۲ داروی حیاتی تنها یک تولیدکننده در کشور داشته باشند، می‌توانیم این دارو‌ها را برای صادرات در نظر نگیریم.

وی در خصوص ارز دولتی در حوزه دارو و تاثیر آن بر صادرات گفت: ارز دولتی برای صنعت داروسازی آفت است. وقتی ارز دولتی به دارو تخصیص پیدا می‌کند، دارو مشمول قیمت‌گذاری غیر واقعی می‌شود و در نتیجه مابه‌ازای ارزش واقعی دارو دریافت نمی‌شود و نمی‌توانیم درست سرمایه گذاری کنیم، باید دانست که آینده خوب برای صادرات در گروی تک نرخی شدن ارز است و تنها ما را بدعادت می‌کند، زمانی که قیمت دارو واقعی نشود، سرمایه گذاری و صادرات دچار چالش خواهد بود. خوشبختانه ارز برخی دارو‌ها مثل دارو‌های بدون نسخه (OTC) نیمایی شد، اما هنوز برخی از دارو‌ها، مشمول ارز دولتی می‌شوند. برای صادرات باید صادرکننده از سازمان غذا و دارو مجوز صادرات دریافت کند؛ با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است که صادرات برای کالا‌های مشمول ارز دولتی تابع پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز است، این مسئله می‌تواند شرکت‌ها را دچار مشکل کند.

رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران درباره همکاری شرکت‌های داخلی با شرکت‌های صادرکننده اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به عنوان سندیکا به شرکت‌ها تعیین تکلیف کنیم که با شرکت‌های صادراتی همکاری کنند، اما همیشه در‌های سندیکا به روی شرکت‌های صادراتی باز است و موضع خاصی در برابر این شرکت‌ها نداریم.

علیمیان با اشاره به ضعف شرکت‌های داروسازی در امور حقوق بین الملل و عقد قرارداد گفت: بسیاری از شرکت‌ها در حقوق بین‌الملل و عقد قرارداد بین المللی دچار ضعف هستند. مواردی داشتیم که شرکت خریدار یک بند در قرارداد درج کرده بوده و شرکت ایرانی به دلیل ضعف در حقوق بین الملل از این نقطه آسیب دیده و خریدار مدت‌ها طول کشیده است تا پول شرکت ایرانی را بپردازد، باید توجه داشته بخش نامه‌های ممنوعیت صادرات که خلق الساعه صادر می‌شود، می‌تواند شرکت‌های صادر کننده را دچار چالش کند، زیرا شرکت ایران دیگر نمی‌تواند محصول را تحویل دهد و شرکتی که بدقولی کند در لیست سیاه کشور مقصد قرار می‌گیرد و این بخشنامه‌ها باید با هماهنگی تشکل‌ها صادر شود.

وی با اشاره به مناسبت‌های سیاسی و تاثیر آن در صادرات گفت: در دوران تحریم به ما ظلم شد، اما جایی بوده که ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم ما در برهه‌ای یکی از کشور‌های همسایه را به دلیل شرایط خاص تحریم کردیم این در حالی است که ترکیه در همین مدت صادرات را ادامه داد و این کشور پس از عبور از بحران اعلام کرد شما در بحران ما را رها کردید و ما نیازی به دارو‌های شما نداریم.

رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران به رقابت شرکت‌های داخلی در سایر کشور‌ها انتقاد کرد و گفت: ما در بازار‌های خارجی نباید مثل بازار داخلی رقابت کنیم و برنامه داشتیم که شرکت‌ها بازار را تقسیم کنند، اما شرکت‌ها استقبالی نکردند و آماده ایم در زمینه تقسیم بازار به کمک شرکت‌ها بیاییم، تهاتر یکی از بهترین راه‌های جایگزین بازگشت پول صادرات است، ما با بسیاری از کشور‌های آمریکای جنوبی بحث و گفتگو داشتیم و ابراز تمایل کردند تا داروی ایران به این کشور‌ها صادر شود و در ازای پول دارو، یک کانال برای بازگشت کالا باز کنند.

علیمیان به یکی از چالش‌های انتقال دانش اشاره کرد و گفت: بسیاری کشور‌های همسایه تمایل به انتقال تکنولوژی دارند و برخی شرکت‌های دارویی اعلام آمادگی کردند، اما چالش‌های ضمانتی وجود دارد و حل این چالش‌ها نیازمند عزم ملی است، در شورای صادرات، موافقت سازمان غذا و دارو برای صادرات دارو‌هایی که مشمول ارز دولتی می‌شوند، گرفته شد و مجوز مازاد محلول‌های ضدعفونی و اقلام حفاظتی صادر شده است که مسیر خود را طی می‌کند.

وی در خصوص باز شدن راه عبور موقت صادرات افزود: راه عبور موقت صادرات باز است و دارو‌هایی که ارز نیمایی می‌گیرند نیاز به مجوز عبور موقت ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران در پایان در خصوص شرایط فعالیت در کشور‌های آسیانه میانه (CIS) گفت:‌بسیاری کشور‌های آسیای میانه به شرکت‌هایی که در روسیه ثبت شده باشند و دارو صادر کرده باشند مجوز فعالیت صادر می‌کنند، نباید فکر کنیم فقط صادرات دارو مهم است، کشور‌های حاشیه خلیج فارس علاقه‌مند انتقال تکنولوژی تولید دارو از ایران بوده و آماده هستند زمین را به قیمت پایین را در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.