آگاهی بخشی سامانه ۴۰۳۰ ورودی‌های غیرضروری به بیمارستان‌ها را در زمان بحران کرونا کاهش داد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، خدیجه شادجو درباره ایمنی بهداشتی بیمارستان‌ها برای انجام اعمال جراحی گفت: از زمانیکه کرونا در کشور شناسایی شد ستادهای ایمنی در تمام بیمارستان‌ها بسیج شدند.

وی افزود: نمی‌توانستیم همه اعمال جراحی را در دوران کرونا لغو کنیم، هیچ عملی هم که در دوران کرونا صورت نمی‌گرفت به هر حال خانم‌های بارداری بودند که نیاز به زایمان و سزارین داشتند و الزام بود حتی در این شرایط مورد عمل جراحی قرار بگیرند، مطمئناً تمام بیمارستان‌ها دستورالعمل‌های کشوری در مورد ایمن سازی محیط بیمارستان برای بیماران را انجام داده‌اند تا کمترین خطر متوجه آنها شود. مثلاً اگر قبل از این دوران نیاز بود که بیمار با همراه، در بخش بستری شود الان کنترل‌ها بیشتر است و همراه بیمار، مرخص می‌شود، انجام آزمایش‌های لازم تشخیص بیماری، ایزوله کردن، جداسازی بیماران و افزایش مراقبت‌های لازم بیماران و گروه پزشکی، اقداماتی است که در همه بیمارستان‌ها انجام شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: شرایط بیمارستان‌ها البته به جز بیمارستان‌هایی که مرکز درمان کرونا اعلام شدند، مناسب است و بیماران می‌توانند با بررسی بیشتر در این بیمارستان‌ها برای اعمال جراحی بستری شوند، هر گروه پزشکی عمل‌هایی برای گروه‌های بیمار خود دارند، در گروه زنان و زایمان و سزارین اعمال جراحی کیست تخمدان، خونریزی‌های داخل شکمی، پارگی کیست‌ها و حاملی خارج رحم موضوعاتی است که باید برای بیمار سریع تصمیم گیری شود. جراحی‌های گروه آنکولوژی و سرطان را هم نمی‌توان خیلی معطل کرد.

شادجو در خصوص اقدامات سامانه ۴۰۳۰ هم اظهار کرد: در دوران کرونا هم از طریق همکارانم که با این سامانه همکاری دارند و هم از طریق گزارشات خبری در رسانه‌ها، اطلاعاتی درباره این سامانه کسب کردم، به نظرم این سامانه خیلی به موقع وارد عمل شد و کمک زیادی در آگاه سازی عموم مردم درباره بیماری کرونا کرد. امیدوارم فعالیت‌های سامانه ۴۰۳۰ در دوران پساکرونا هم ادامه داشته باشد، وجود سامانه ۴۰۳۰ نقش بسیار مؤثری در کاهش حضور مردم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمان بحران و پیک بیماری داشت.

به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: همکارانم در گروه‌های اورژانس بیمارستان‌ها می‌گفتند چون در ابتدا کسی اطلاعی درباره این بیماری نداشت با اولین علائم همه به بیمارستان مراجعه می‌کردند که هم ورودی بیمارستان زیاد می‌شد و هم با شیوع و سرایت پذیری بیماری آنهایی هم که بیمار نبودند، بیمار می‌شدند، اما اطلاع رسانی ۴۰۳۰ باعث شد که افراد قبل از مراجعه اطلاعات لازم را کسب و کسی که لازم بود به بیمارستان برود، همکارانم در گروه‌های اورژانس بسیار از این اتفاق خرسند شدند چراکه در روزهای ابتدایی حجم مراجعات بسیار بالا بود و بعد از این آگاهی بخشی مردم مراجعه کمتر و دقیق‌تری داشتند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.