فرآیند سامانه حواله الکترونیکی ثبت اطلاعات بیماران خاص
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی شادنوش گفت: همانطور که از سال گذشته گفته شده بود، در حال ثبت اطلاعات بیماران خاص با دقت بالا هستیم و در همین راستا سامانه‌ای با عنوان "حواله الکترونیکی" طراحی شد تا ضمن ثبت مجدد مشخصات بیماران خاص، نحوه دریافت دارو و امکانات از سوی این بیماران با سهولت بیشتری بوده و حمایت‌های مالی نیز از این بیماران انجام ‌شود تا بتوانیم برای توزیع دارو و سایر نیازهای آنها ساماندهی مناسب‌تری را داشته باشیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: این سامانه در سال گذشته طراحی شد و به صورت پایلوت در چند استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از چندی پیش هم به صورت سراسری در کل کشور در حال ثبت اطلاعات بیماران ام‌اس و بیماران پیوندی است. بر این اساس به دقت می‌دانیم هر بیمار در کجا زندگی می‌کند و میزان بیماری‌اش چقدر است و همچنین به چه داروها و امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد.

وی افزود: درصد بسیار بالایی از بیماران ام‌اس و بیماران پیوندی در سامانه ثبت شده‌اند، امیدوارم بیماری باقی نمانده باشد که اطلاعاتش ثبت نشده باشد. اگر چنین بیمارانی در حوزه بیماران ام‌اس یا پیوندی هستند، طی چند روز آینده و تا قبل از اول خرداد، حتما به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان بیماران خاص آن معاونت مراجعه کنند تا اطلاعات‌شان در سامانه ثبت شود و بتوانیم با امکانات بیشتری در خدمت‌شان باشیم و حمایت‌هایی را که برای این بیماران در نظر گرفته شده است، استمرار بخشیم. باید توجه کرد که قرار بود از ابتدای خرداد پرونده بیماران ام اس و پیوندی در این زمینه بسته شود.

شادنوش گفت: این سامانه با پشتیبانی که از سوی سازمان ثبت احوال و سازمان نظام پزشکی اتفاق می‌افتد، سامانه‌ای بروز و برخط است و ما به صورت روزانه می‌توانیم از حال بیماران‌مان اطلاع داشته باشیم، با این سامانه رفت و آمد بیماران به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط یکبار و در ابتدای ثبت بیماری‌شان انجام می‌شود؛ به‌طوری که بیماران به معاونت درمان دانشگاه مراجعه می‌کنند، پرونده تشکیل می‌دهند،‌ اما برای بروز کردن پرونده یا دریافت امکانات بعدی و یا تغییر دارو و... نیازی به مراجعه به معاونت درمان ندارند. از طرفی دریافت داروهایشان در یک داروخانه مشخص که به خودشان اختصاص دارد، خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت تصریح کرد: از طرف دیگر از طریق سامانه می‌توانند در صورت تمایل در برخی داروها و امکانات برنامه‌ریزی شده، گزینه‌ای را انتخاب کنند که این دارو و امکانات درب منزل به آنها تحویل داده شود. این اقدام برای شرایط سخت مانند شرایط کرونا و یا زمانی که فرد بیمار مشکلات خاصی دارد و نمی‌تواند به داروخانه تعیین شده مراجعه کند، بسیار کارآمد است؛ به طوری که بیمار می‌تواند انتخاب کند تا ما تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا دارو درب منزل به بیمار تحویل داده شود. البته این کار فقط در برخی داروها و برای برخی بیماری‌ها قابل انجام است.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: این اقدامات در حال حاضر در حال انجام است و از ابتدای خرداد ماه که پرونده بیماران ام اس و پیوندی را ببندیم، چند بیماری دیگر را هم به سامانه اضافه خواهیم کرد. امید داریم در انتهای این پروژه اطلاعات و آمار دقیقی از بیماران خاص داشته باشیم که در این صورت در توزیع اعتبارات، امکانات و تسهیلاتی که می‌خواهیم برای این بیماران ایجاد کنیم، بهتر اقدام می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.