قوی‌ترین داروی ضدکرونا ساخته شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع بیماری کووید 19 و نگرانی مردم در سراسر جهان، پژوهشگران و محققان در کشورهای مختلف در تلاش هستند که یک روش درمانی و یا دارو برای درمان و یا واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پیدا کنند.

محققان آمریکایی اعلام کردند که آنتی‌بادی به نام STI-1499 با دوز بسیار پایین می‌تواند عفونت ویروس کووید 19 را خنثی کند و به‌عنوان کاندید دارویی قوی این بیماری معرفی می‌شود. آن‌ها اضافه کردند که این دارو می‌تواند به‌عنوان یک محصول ترکیبی آنتی‌بادی ایجاد شود که به‌عنوان "سپر محافظ" در برابر عفونت ویروس کرونای سارس 2 عمل کند.

شخصی که از بیماری کووید 19 بهبود پیداکرده، به‌خصوص آن‌هایی که خونشان سرشار از آنتی‌بادی برای مقابله با عامل این بیماری است، می‌تواند خون را برای انتقال پلاسما اهدا کند. اهداکننده احتمالی پیش از اهدای خون و دادن آن به یک بیمار دیگر، معاینه می‌شود. فرد بهبودیافته باید حداقل 28 روز بدون علامت بیماری موردنظر باشد تا به‌عنوان اهداکننده انتخاب شود. علاوه بر آن، این فرد باید به‌طور کامل از بیماری درمان شده باشد و آزمایش کووید 19 او، پس از طی طول درمان، منفی شود.

سالهاست که آنتی‌بادی درمانی، برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها مانند سرخک، ابولا، آنفولانزای H1N1 و فلج اطفال استفاده می‌شود. محققان همچنین این روش را به‌عنوان یک روش امیدوارکننده در درمان ویروس جدید کووید 19 می‌بینند تا زمانی که واکسن این بیماری تولید شود. در این روش درمانی از آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های ساخته‌شده از سیستم ایمنی بدن، برای کمک به بدن در مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌شود.

شرکت بیو دارویی سورنتو تراپیکس (Sorrento Therapeutics) مستقر در ایالات‌متحده آمریکا، اعلام کرد که یک آنتی‌بادی را شناسایی کرده که می‌تواند عفونت ویروس کرونای سارس 2 را به‌طور کامل با سلول‌های سالم مسدود کند.

در آزمایش‌های بالینی مشخص شد که آنتی‌بادی به نام STI-1499، عفونت ویروس کووید 19 را با دوز بسیار پایین خنثی کرده است. این شرکت می‌گوید که آنتی‌بادی STI-1499 یک گزینه بالقوه قوی برای داروی آنتی‌بادی است.

هنری جی (Henry Ji)، رئیس و مدیرعامل شرکت سورنتو تراپیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: "آنتی‌بادی STI-1499 پتانسیل درمانی استثنایی را نشان می‌دهد و پس از دریافت مصوبات لازم می‌تواند جان انسان‌های بسیاری را نجات دهد." محققان این شرکت تلاش زیادی می‌کنند تا مراحل لازم برای تأیید و در دسترس عموم قرار دادن این محصول را انجام دهند.

علاوه بر این باید گفت هدف این شرکت تولید یک محصول ترکیبی آنتی‌بادی است که می‌تواند به‌عنوان سپر محافظ در برابر عفونت ویروس کرونای سارس 2 عمل کند.

این شرکت در فعالیت‌های تحقیقاتی‌اش به غربالگری آنتی‌بادی‌هایی پرداخت که می‌توانند تعامل پروتئین S1 با آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین 2 انسانی (ACE2)، گیرنده مورداستفاده برای ورود ویروس به سلول‌های انسانی را مسدود کنند. در میان آن‌ها، آنتی‌بادی STI-1499، به دلیل توانایی آن در جلوگیری کامل از عفونت ویروس کرونای سارس 2 از سلول‌های سالم در آزمایش‌ها، بسیار برجسته بود.

شرکت سورنتو تراپیکس اعلام کرد که احتمالاً آنتی‌بادی STI-1499، اولین آنتی‌بادی موجود در آنتی‌بادی ترکیبی (COVI-SHIELD) بوده که درحال‌توسعه است. پیش‌بینی می‌شود که آنتی‌بادی STI-1499 به دلیل قدرت بالایی که تاکنون در آزمایش‌ها نشان داده، به‌عنوان یک درمان مستقل (COVI-GUARD) توسعه پیدا کند.

ازآنجاکه هنوز واکسن یا درمانی برای بیماری کووید 19 وجود ندارد، پزشکان در سراسر جهان رویکردهای مختلفی را برای درمان بیماران آلوده به ویروس کرونا آزمایش و استفاده می‌کنند. آنتی‌بادی درمانی، یک روش درمانی است که باعث بهبود بیماران مبتلا به کووید 19 می‌شود.

در همین حال، پلاسما درمانی خون نیز نتایج مثبتی را نشان داده است. طبق گزارش‌ها، بسیاری از بیماران که در شرایط بحرانی ابتلا به بیماری کووید 19 در بیمارستان بستری‌شده‌اند، علائم بهبودی را پس از انجام این درمان نشان می‌دهند. در این روش درمانی، پلاسمای خون غنی از آنتی‌بادی از بیماران بهبودیافته کووید 19 برداشت‌شده و به سایر بیماران مبتلا به این بیماری تزریق می‌شود. این روش قدیمی برای معالجه بیماران در هنگام شیوع بیماری سارس نیز مورداستفاده قرار گرفت.

نحوه کار در روش آنتی‌بادی درمانی:

هنگامی‌که یک بیماری مانند ویروس کرونای کووید 19 ما را آلوده می‌کند، سیستم ایمنی بدن ما به تولید آنتی‌بادی می‌پردازد. آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌هایی هستند که توسط سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت‌های B هنگام مواجهه با مهاجم "عامل بیماری" ترشح می‌شوند.

شخصی که از بیماری کووید 19 بهبود پیداکرده، به‌خصوص آن‌هایی که خونشان سرشار از آنتی‌بادی برای مقابله با عامل این بیماری است، می‌تواند خون را برای انتقال پلاسما اهدا کند.

اهداکننده احتمالی پیش از اهدای خون و دادن آن به یک بیمار دیگر، معاینه می‌شود. فرد بهبودیافته باید حداقل 28 روز بدون علامت بیماری موردنظر باشد تا به‌عنوان اهداکننده انتخاب شود. علاوه بر آن، این فرد باید به‌طور کامل از بیماری درمان شده باشد و آزمایش کووید 19 او، پس از طی طول درمان، منفی شود.

در بعضی تحقیقات، استفاده از پلاسما درمانی نتایج مثبتی را نشان داده است. همچنین برخی از بیماران با وضعیت وخیم بیماری که دوزهایی از آنتی‌بادی را دریافت کرده‌اند، بهبود پیداکرده و نیازی به استفاده از دستگاه‌های اکسیژن نداشته‌اند. سلامت نیوز

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.