روند اپیدمی کرونا در کشور نزولی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی گفت: روند رو به کاهش ابتلا به کرونا در ۲۰ استان کشور همچنان ادامه دارد و حدود ۱۰ استان مانند خوزستان، کرمانشاه، سمنان یا برخی مناطق تهران هنوز در وضعیت هشدار هستند. البته موارد شناسایی ابتلا به این ویروس در کشور رو به افزایش است و علت آن افزایش بیماریابی و شناسایی مبتلایان خفیف با انجام بیشتر تست مولکولی در کشور است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی ادامه داد: در مجموع روند اپیدمی کرونا در کشور نزولی است اما انتقال ویروس کرونا همچنان رخ می دهد. مشکل اینجاست که خیلی از مردم تصور می کند، اپیدمی کرونا تمام شده و دیگر نیازی به رعایت پروتکل ها نیست به همین علت اکنون بسیاری از مردم در مسافرت هستند و به شمال کشور رفته اند، مردم ایران باید بدانند که اپیدمی کرونا تمام نشده است. این بیماری هنوز وجود دارد و باید هوشیاری و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، اصول بهداشت فردی و اجتماعی نیز باید رعایت شود.

وی افزود: اکنون که بسیاری از اماکن عمومی از جمله اماکن مذهبی، ادارات و دانشگاهها باز شده، رعایت اصول بهداشتی، بیش از پیش ضروری است در غیر این صورت دوباره با اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ در کشور و یک فاجعه انسانی روبرو می شویم، برای رعایت اصول بهداشتی در اماکن عمومی دستورالعمل ها و پروتکل هایی اعلام و ابلاغ شده اما خیلی از این پروتکل ها در عمل رعایت نمی شود. حتی بسیاری از این پروتکل ها قابلیت اجرایی ندارد و امکان نظارت بر اجرای آنها وجود ندارد.

مردانی گفت: اکنون شاهد هستیم که در برخی ادارات اصلا پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک زدن رعایت نمی شود. البته در مطب های خصوصی خیلی در این زمینه سختگیری می شود، ماسک می زنند و حتی کف کفش مراجعه کنندگان را ضدعفونی می کنند اما در بسیای از اماکن عمومی خبری از اجرای پروتکل های بهداشتی نیست، مثلا در اتوبوس ها و متروها خیلی از مردم ماسک نمی زنند، در بسیاری از اماکن مذهبی هم می بینیم که پروتکل های بهداشتی مثل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی رعایت نمی شود و خیلی از مردم اصلا اعتقادی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند.

به گزارش ایرنا عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی در پایان اضافه کرد: افزایش مسافرت مردم به شهرهای مختلف نگران کننده است و اگر به همین شکل لجام گسیخته مسافرت ها ادامه پیدا کند، گرفتاری کرونا در ماههای آینده ادامه پیدا می کند، کاهش موارد شدید بیماری کووید ۱۹ و بهبود وضعیت کشور این امید را ایجاد کرد که بتوانیم در آینده نزدیک اپیدمی کرونا را به مرحله کنترل برسانیم تا مردم برای زندگی عادی روزمره دغدغه ای نداشته اند اما اگر این مسافرتها و لجام گسیختگی در رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه پیدا کند. اپیدمی کرونا تا آخر سال همچنان ادامه پیدا می کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.