ایران در زمینه سلامت خون رتبه یک منطقه را دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیمان عشقی گفت: سازمان انتقال خون مجموعه‌ای بسیار فنی و بسیار فرهنگی است، سازمان انتقال خون نیازمند نیروهای فنی و فرهنگی است و این توانمندی در مدیرکل جدید، بومی و انتقال خونی خراسان جنوبی دیده شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن پوزش به دلیل حضور نیافتن در این آیین گفت: در اولین فرصت و در قالب سفرهای استانی به خراسان جنوبی سفر خواهم کرد و به صورت تفصیلی به تبیین جایگاه این استان، توانمندی‌ها و نقش آن در شبکه خون رسانی کشور خواهیم پرداخت.

وی از مدیرکل سابق انتقال خون خراسان جنوبی تقدیر کرد و افزود: دکتر عاملی در دوران مدیریت خود نشان داده که استان خراسان جنوبی تا چه میزان توانسته است در راستای اهداف سازمانی تلاش کند و امیدواریم این تلاش روزافزون باشد، خراسان جنوبی استانی ارزشمند و نخبه پرور است، این استان جایگاه مهمی در سیستم بهداشت و درمان کشور به ویژه در انتقال خون ایران دارد.

عشقی همچنین مدیرکل جدید انتقال خون خراسان جنوبی را یکی از نخبگان این دیار معرفی کرد و گفت: دکتر میری مقدم سابقه حضور در انتقال خون تهران را دارد و یکی از افراد توانمند در پروژه استراتژیک راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی قبل از تولد تالاسمی در جنوب شرق ایران بود که این پروژه مانع از بروز سونامی تولد بیماران تالاسمی ماژور در منطقه شد.

در ادامه این آیین مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون حکم انتصاب مدیرکل جدید انتقال خون خراسان جنوبی را به نیابت از مدیرعامل سازمان به "ابراهیم میری مقدم" تقدیم کرد و از خدمات "محمدرضا عاملی" مدیرکل سابق این اداره کل تقدیر شد.

بشیر حاجی بیگی مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون هم در این آیین گفت: سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده خونی در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی کشور توزیع می‌شود، اسفندماه ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا مراجعه برای اهدای خون در کشور به طور متوسط ۳۵ درصد کاهش یافت که در طول فعالیت سازمان بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: برخی استان‌ها در این مدت تا ۵۰ درصد کاهش اهدای خون داشتند همچنین برخی کشورهای پیشرفته نیز تا ۷۰ درصد کاهش خونگیری را در این مدت تجربه کردند اما در چنین شرایطی نگذاشتم هیچ استانی با مشکل کمبود خون مواجه شود، اگرچه در این مدت نیاز خونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز کاهش یافت اما در کشور آمار بیماران خاص زیاد است و ۲۰ درصد خون اهدایی به مصرف بیماران خاص و تالاسمی می‌رسد، فروردین حتی اردیبهشت امسال نیز ۲۰ درصد کاهش اهدای خون را در کشور داشتیم که برخی استان‌ها توانستند این موضوع را مدیریت کنند.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون در ارتباط با سلامت خون اهدایی توسط مردم گفت: در کشور حدود ۲ میلیون نفر به بیماری هپاتیت ۶ B مبتلا هستند و شیوع این بیماری بالا است به همین خاطر از سال ۷۳ واکسیناسیون آن اجباری شد، اگر موردی از هپاتیت در خونگیری یافت شود خون کاملا جداسازی می شود لذا سلامت خون ایران جزو پنج کشور برتر منطقه و آسیا است.

حاجی بیگی با اشاره به وضعیت خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور گفت: در این استان ۴۰۰ بیمار خاص وجود دارد و خدمات‌رسانی به بیماران خاص از جمله دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و سایر مانند سراسر کشور به این بیماران ارایه می‌شود، در دو ماه اخیر خراسان جنوبی در زمینه اهدای خون رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد افزود: همچنین این استان دارای رتبه ۱۰ اهدای مستمر خون "اهدای حداقل دوبار در سال" و رتبه نخست اهدای خون توسط بانوان است.

وی اظهار کرد: در ایران ۹۵.۷ درصد اهداکنندگان خون آقایان و ۴.۳ درصد بانوان هستند در صورتیکه در کشورهای اروپایی ۵۰ به ۵۰ است که در خراسان جنوبی شاخص اهدای خون بانوان ۹.۳۷ درصد است، بانوان کشور اقبالی به اهدای خون ندارند، شعار امسال سازمان خون "با اهدای خون بانوان، هر خانه یک پایگاه اهدای خون" در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون تصریح کرد: ۶۰ درصد اهداکنندگان خون کشور مستمر هستند، سال گذشته استان سمنان ۸۰ درصد اهداکننده مستمر و دارای رتبه یکم و خراسان جنوبی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادند، سال گذشته ۲۲ هزار واحد فراورده خونی در خراسان جنوبی اهدا که در ۱۷ بیمارستان استان توزیع شد، همچنین حدود ۱۰ هزار و ۱۳۰ واحد خونی به سایر استان‌ها ارسال شد و توزیع درخواست ۱۰۰ درصد بوده است.

حاجی بیگی ادامه داد: سازمان انتقال خون در زمینه سلامت خون رتبه یک منطقه را دارد همچنین کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله خون مربوط به ایران است، هیاتیت C دو مورد در ۱۰ هزار خونگیری و هپاتیت B  ۶ مورد در ۱۰۰ هزار خونگیری مشاهده می‌شود که این خون در اسرع وقت به طور کامل جداسازی می‌شود، شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ در یکهزار نفر است که به نسبت جزو کشورهای بالا هستیم و از سال ۲۰۰۷ اهدای خون به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر ۲۲ درصد خون کشور منطقه "۲۱ کشور" در ایران تولید می‌شود و از مردادماه ۵۳ که سازمان انتقال خون تاسیس شده است پارسال ۲.۵ میلیون نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار واحد خون اهدا شده است، ۲۵ خردادماه به عنوان روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون نامگذاری شده است که در این روز از اهداکنندگان مستمر خون به عنوان سفیران انتقال خون کشور تقدیر خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.