آیا ایران در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، روزنامه ایران به نقل از گفته چندی پیش مشاور عالی وزیر بهداشت ایران، با اشاره به کاهش بیش از 170 هزار نفری زاد و ولد آورده ‌است که جمعیت ایران در روند پیرشدن قرار دارد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفته و ادامه این روند ایران را در 30 سال آینده به پیرترین کشور جهان تبدیل خواهد کرد.

روزنامه ایران در شماره امروز 10 ژوئن خود نوشت: بر اساس آخرین یافته‌ها، نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد سقوط کرده‌است. پیش از این محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت این نرخ را به زبان دیگری بیان کرده بود. وی با اشاره به کاهش بیش از 170 هزار نفری زاد و ولد گفته بود که جمعیت کشور در روند پیرشدن قرار دارد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفته‌است. ادامه این روند ایران را در 30 سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد کرد.

آن طور که مشاور عالی وزیر بهداشت اعلام کرده جهان در طول 70 سال گذشته حدود5 سال پیرتر شده‌است، یعنی میانگین سنی از 26.6 به 31.3 سال رسیده‌است اما در حدود 60 سال گذشته ایران 10 سال پیرتر شده‌ است و میانگین سن از 20.2 سال به 30 سال رسیده‌است. مسئله ناگوارتر آن که این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان در مسیر پیری کشورمان هستیم. این در حالی است که اکنون کمتر از 10 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم. در سال 1395"شمسی" که آخرین سرشماری مستند نفوس متعلق به آن سال است، جمعیت کشور با نرخ رشد سالانه 1.24 درصد نسبت به سال 1385"شمسی" به حدود 79 میلیون و 926هزار نفر رسیده‌است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بر اساس آخرین سرشماری اکنون ساعت جمعیتی ایران شمار جمعیت این کشور را حدود 83 میلیون و 500 هزار نفر اعلام می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.