اطلاعات در بخش توزیع تجهیزات پزشکی غیر شفاف است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید ابراهیم هاشمی با اشاره به چالش‌های توزیع اقلام تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی گفت: در ساختار وزارت بهداشت ایران، در طول سال های گذشته و با تلاش هایی که صورت گرفته، تولید و واردات دستگاه های تجهیزات پزشکی، تا حدود زیادی قانونمند شده، به طوری که شرکت های تولیدکننده یا واردات کننده، نمایندگی ها، قیمتگذاری‌ها، استانداردها و ...مشخص هستند، اما در حوزه مصرفی و توزیع آن، متاسفانه هنوز به مانند بنَکداری با آن برخورد می شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز در بخش توزیع، اطلاعات غیر شفاف و غیر منسجم است و واقعا کسی نمی‌داند که بعد از تولید یا واردات، چه اتفاقاتی در زنجیره توزیع رخ می‌دهد، به طور مثال در همین مقطعی که کرونا شایع شده، اگر بخواهیم وضعیت دستکش‌های لاتکس در ایران را بررسی کنیم، شاهد انواع اقسام ترفندها و سیاست بازی ها در سطح عرضه خواهیم بود که به دنبال آن بوده اند که بازار را غیرشفاف و غیر قابل مدیریت کنند تا از این آب گل آلود، بهتر و بیشتر ماهی بگیرند. در صورتی که اگر یک نظام توزیع به مانند نظام توزیع دارویی در کشور حاکم بود، قطعا شاهد چنین مسائلی نمی بودیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت پخش ایران ادامه داد: مثالی دیگر، آیا می توان کسی را یافت که به ما بگوید در حال حاضر چه میزان آنژیوکت در ایران داریم، چه میزان و در کجا دپو شده و چه میزان به فروش رفته است؟ آیا کسی هست که مانند آماری که در خصوص دارو ارائه می شود، آمار آنژیوکت ها را تایید کند؟، اگر همین الان وزارت بهداشت بخواهد آماری از ساده ترین اقلام تجهیزات پزشکی داشته باشد مانند گان یا تیغ بیستوری در ایران به دست آورد، اینکه چقدر در  کدام استان وجود دارد و به اندازه چند ماه مصرف کشور وجود دارد و مصرف آن در کشور چقدر است، متاسفانه واقعیت این است که عملا نمی توان این آمار را دقیق برآورد کرد.

هاشمی گفت: وقتی که کشور به کمبود کالا برخورد می کند، مشکلات بیشتر و برجسته تر دیده می شوند، در شرایط کمبود، بازار تشنه کالا می‌شود و کالای فاقد اصالت به راحتی راه خود را به بازار باز می کند. در شرایط کمبود، مسوولین سراسیمه تصمیماتی اتخاذ می کنند و بخشنامه ای ابلاغ می‌کنند تا بالاخره مشکل حل شود. ولی اگر نظام توزیع ساختارمند باشد، ظرفیت ها به سرعت شناسایی می‌شود و امکان سهیمه بندی کالا به سرعت فراهم می شود، به طور کلی در اکثر مواقع مشکل قابل حل شدن است ولی موضوع این است که حل شدن با چه هزینه ای و با چه میزان سراسیمه گی صورت بگیرد. ضمن اینکه در اقلام ضروری تر، داستان پیچیده تر می شود.

وی اظهار کرد: اگر آمار، اطلاعات و نظام توزیع درستی نداشته باشیم، همیشه در آستانه هیجانات لحظه‌ای و شرایط غیرمترقبه و صدور بخشنامه های غافلگیرکننده خواهیم بود.ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که ما کشوری هستیم که بحث تحریم ها، مسائل بودجه ای و اقتصادی، بیمارستانی و بیمارستان های دولتی را داریم که هر کدام به شکلی، بر بازار مصرف اثرگذار هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت پخش ایران با اشاره به مزیت های شرکت پخش‌های دارویی و مقایسه آن با سیستم بنکداری تصریح کرد: شرکت های پخش دارو، همیشه با قوانین ثابت کار می‌کنند. یک لیست قیمت دارند که شامل قیمت خرید، قیمت خرید داروخانه و قیمت مصرف کننده است. در صورتی که بنکدار هر لحظه تصمیمات خلق‌الساعه اتخاذ می‌کند یعنی بطور لحظه‌ای، مدام مارژین‌ها را کم و زیاد می‌کند. ضمن اینکه برخی بنکدارها با فاکتور غیر رسمی، مالیات هم پرداخت نمی‌کند و به طبع آن خریدار هم مالیات پرداخت نمی‌کند؛ بنابراین منافع ملی کشور ایجاب می کند که دست از نگاه بنکداری به حوزه تجهیزات پزشکی برداریم.

هاشمی تصریح کرد: نکته طلایی اینجاست که تمامی این موارد، با یک نظام‌نامه و همفکری به راحتی قابل اعمال است. باید یک سازمان بمانند شبکه توزیع دارویی، در این صنف ایجاد شود. قطعا اگر از مدیران تجهیزات پزشکی کشور حمایت شوند، به راحتی می‌توانند توزیع تجهیزات پزشکی را تحت زنجیره منظم و شفافی قرار دهند، توصیه اکید من این است که مسؤولین به این جریان ورود کنند و با هم فکری و همراهی همه ذینفعان، شرکت‌های تجهیزات پزشکی را مکلف کنند که مانند دارو، فروش خارج از سیستم شبکه توزیع رسمی تجهیزات پزشکی ممنوع است و هر شخصی که بخواهد سیستم توزیع تاسیس کند، استاندارد هایی برای وی مشخص شود و شرکت پخش تجهیزات پزشکی تاسیس کنند.

وی افزود: برای رسیدن به این نقطه، پیشنهاد عملیاتی من این است که کارگروهی توسط اداره کل تجهیزات پزشکی تشکیل شود و از ما که در انجمن پخش دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی هستیم، از افرادی که به‌صورت بنکداری این حوزه را می‌گردانند و صاحب‌نظران و فعالان تولید و واردات این حوزه، حضور پیدا کنند و جوانب مختلف این موضوع را بررسی کنند.

به گزارش فارس عضو هیأت مدیره انجمن صنعت پخش ایران در پایان اضافه کرد: دولت باید آیین نامه مصوبی برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایجاد کند. وقتی که این آیین نامه ایجاد شود، در آن، جایگاه‌ها مشخص می‌شود و سپس شرکت‌های پخش ایجاد و از آنجا به بعد، شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده تجهیزات پزشکی، مکلف به رعایت قانون و شفافیت می شوند و از آنجایی که بازار تجهیزات پزشکی، تقریبا چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان است، با این گردش مالی شبکه‌های بنکداری می توانند تبدیل به شرکت های پخش شوند و آن ساختار رسمی را ایجاد کنند.  

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.