کادر بهداشت و درمان خسته‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چهار ماه است که نه تنها ایران بلکه کل دنیا با ویروسی ناشناخته و کشنده به نام کرونا درگیر و هر روز با رفتار جدیدی از این ویروس روبرو شده و با وجود تلاش کادر بهداشت و درمان اما کووید ۱۹ با پیچیدگی‌هایی که دارد هر روز جان عزیزان ما را می‌گیرد و ضرورت دارد مردم با تغییر رفتار و سبک زندگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی جلوی یکه تازی این منحوس گستاخ را بگیرند.

استان بوشهر از جمله آخرین استان‌های درگیر با ویروس کووید ۱۹ بود و با توجه به کنترل‌ها و توجه مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی در ابتدا روند این بیماری در این استان به نحوی بود که از سرجمع آزمایش‌های انجام شده تنها 5 تا ۱۰ درصد مثبت می‌شد اما این سیر به یکباره تغییر کرد و شد آنچه که نباید می‌شد.

با برداشته شدن محدودیت‌ها مردم تصور کردند نوعی عادی سازی انجام شده و نسبت به بسیاری ازدستورالعمل‌های بهداشتی از جمله رعایت محدودیت‌ها، زدن ماسک، حضور نیافتن در اجتماع‌ و برگزار نکردن برخی مراسم‌ و تجمع‌ها بی توجه شدند و بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون شمار مبتلایان در استان بوشهر از چهار هزار نفر عبور کرده‌است، درحالیکه ۴۰ درصد از کل موارد مثبت بیماری کرونا در این استان درهفته گذشته شناسایی شده و این وضعیت موجی از نگرانی درباره روند بیماری و سیر افزایشی آن به وجود آورده‌است.

این روند بیانگر این است که همه چیز برای مردم عادی شده این درحالی است که شمار قابل توجهی از کادر بهداشت و درمان استان بوشهر مبتلا به ویروس کرونا شده‌ و در منزل تحت درمان هستند و روند بستری بیماران نیز در بیمارستان‌ها سیر صعودی دارد و شمار قربانیان کرونا نیز به ۴۳ نفر رسیده‌است،

هرچند تاکنون ظرفیت‌های بیمارستانی استان پاسخگو بوده اما بیم آن می‌رود که در صورت ادامه این روند مراکز درمانی نیز دیگر پاسخگو نباشد.

استان بوشهر که در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا جزو آخرین استان‌های آلوده به این ویروس و شمار مبتلایان آن بسیار محدود بود اما امروز این استان جزو 5 تا ۶ استان نخست درگیر کرونا در کشور است و به تازگی از مرز هشدار گذشته و به قرمز تبدیل شده و براساس آخرین تصمیم دولت در این استان‌ها باید برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری آماده شود و در صورت نیاز  ایجاد برخی محدودیت‌ها با هدف کنترل بیماری دور از انتظار نیست.

کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد

پرستار بخش کرونا در بیمارستان بوشهر گفت: ویروس کووید ۱۹ رفتار ناشناخته‌ای دارد و هر روز خود را به صورتی نشان می‌دهد به همین دلیل همه گروه‌های سنی باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کنار این ویروس زندگی کنند.

مریم حقیقی افزود: آمارها نشان می‌دهد افزون بر افراد پیر و سالخورده برخی دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا که بیماری زمینه‌ای هم نداشته به این ویروس مبتلا شده و نتوانسته‌اند مقاومت کنند و فوت نوزاد ۳۵ روزه گواهی براین مدعا است.

وی ادامه داد: از مردم انتظار می‌رود به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی توجه داشته باشند و برای اینکه هر روز خبر مرگ عزیزان و دوستان خود را نشوند در خانه بمانند.

یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا گفت: حجم کار این روزهای بیمارستان‌های استان به حدی زیاد است که ما فرصت دیدن خانواده‌های خود را نداریم و بسیاری از همکاران ما به علت کار سخت و زیاد دچار بیماری شده‌اند.

این پرستار که نخواست نامش ذکر شود افزود: پوشیدن لباس‌های محافظتی به مدت طولانی در این هوای گرم کار بسیار سختی است و به نحوی است که حتی غذا خوردن و نوشیدن یک لیوان آب نیز برای ما بسیار سخت است.

وی ادامه داد: به تازگی شمار پذیرش بیماران نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و این بیانگر بی توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این پرستار اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند، در خانه بمانند و از خانواده خود محافظت کنند زیرا در این شرایط دیگر رمقی برای کادر بهداشت و درمان نمانده‌است.

کادر بهداشت و درمان خسته‌اند

یک بیمار بهبود یافته از کرونا گفت: مردم به فکر فعالان جبهه سلامت باشند زیرا این افراد با در دست گرفتن جان خود در خدمت بیماران هستند و هر روز با پوشیدن لباس‌های حفاظتی باید ساعت‌ها و حتی روزها دور از خانواده خود باشند.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود افزود: پرستاران و پزشکان نیز همانند همه آحاد جامعه خانواده دارند از مردم می‌خواهم برای کمک به فعالان جبهه سلامت در خانه بمانند و با تغییر رفتار این ویروس منحوس را شکست دهند.

این بیمار بهبود یافته از کرونا اضافه کرد: بیماری کرونا شوخی بردار نیست این ویروس را جدی بگیرید زیرا ابتلا به آن بویژه در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بسیار خطرناک است.

امروز زمان مناسبی برای برگزاری جشن و حتی ختم نیست

یک شهروند بوشهری گفت: هرچند همه مردم خسته شده‌اند اما امروز زمان مناسبی برای برگزاری آئین‌های جشن و سرور، ختم و حتی دورهمی‌های خانوادگی نیست زیرا با هر اجتماعی امکان آلودگی شماری از دوستان و آشنایان وجود دارد.

افسانه باصولی اضافه کرد: مردم به جای توجه به شایعه‌ها و هجوم به مصرف برخی مواد غذایی و حتی برخی داروهایی که این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود برای حفظ جان خود، خانواده و همشهریان خود و  اجرای مسئولیت اجتماعی تنها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: آنچه بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم تغییر رفتار در زندگی است تنها به این وسیله است که می‌توان بحران کرونا را به سلامت پشت سر گذاشت.

ریسک انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طی جدیدترین تحقیقاتی که در باره ویروس کرونا در سطح بین‌المللی صورت گرفته ثابت‌شده ریسک انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است.

فرهاد عباسی افزود: ریسک انتقال کرونا در فضای باز بسیار کم بوده اما خطر انتقال آن در تجمع و در فضاهای محصور و سربسته مانند دفاتر، اماکن مذهبی، سالن‌های سینما یا تئاترها بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: برای آلوده شدن به دوز کافی از ویروس نیاز ۱۰۰۰ Particles  یا ذره ویروسی (Vp) است این در حالی است که در تنفس ۲۰ Vp در دقیقه و در صحبت کردن ۲۰۰ Vp در دقیقه بوده و با پنج دقیقه صحبت کردن در محیط بسته و بدون ماسک ، یکهزار ذره ویروس براحتی منتشر می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سرفه و عطسه ۲۰۰ میلیون Vp وجود داشته و مقدار زیادی از ذره‌های ویروسی منتشرشده با سرفه و عطسه ممکن است ساعت‌ها در یک محیط با تهویه نامناسب در فضا به‌صورت معلق باقی بمانند.

وی تاکید کرد: میزان احتمال آلودگی قطعی به مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و تعداد ذره‌های ویروس بستگی دارد.

عباسی اضافه کرد: قرار گرفتن در مجاورت شخصی با رعایت  فاصله ۱۸۰ سانتی‌متر به بالا اگر زیر ۴۵ دقیقه بوده و بدون صحبت، عطسه و سرفه باشد احتمال خطر سرایت کم است.

وی ادامه داد: درصورتی‌که ۲ نفر ماسک زده و به‌صورت رو در رو در مکان دربسته و محصور و در زمان کمتر از چهار دقیقه با یکدیگر صحبت کنند ریسک انتقال پایین است اگرچه با ماسک هم در مکان محصور و بدون تهویه مناسب بیش از چهار دقیقه صحبت کردن احتمال سرایت وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر شخصی که در حال پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری و ورزش است از کنار شما عبور کند احتمال سرایت کم است ولی نه اینکه شانه‌ به‌ شانه هم راه بروند، ورزش کنند یا در یک خط دوچرخه‌سواری کنند که در این حالت احتمال سرایت بالا می‌رود.

 عباسی بیان کرد:  در خرید مواد غذایی ریسک انتقال متوسط بوده که می‌توان با محدود و کوتاه کردن زمان خرید و استفاده از ماسک ریسک انتقال را از متوسط به کم تبدیل کرد.

وی افزود: رستوران‌ها، محل کار، مدرسه‌ها، محل تجمع‌ها نظیر همایش‌، عروسی، مهمانی، حمام عمومی، رختکن‌های  مشترک و محل استراحت مشترک ریسک بسیار بالایی دارند.

این پزشک بوشهری تاکید کرد: قرار گرفتن در مکان‌های محصور بدون تهویه مناسب و با تراکم و تعداد افراد بالا و نیز حضور در تماس طولانی با افراد پرخطر سرایت ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

اصلاح رفتار تنها راه مقابله با کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شرایطی که وضعیت این استان در زمینه شیوع ویروس کرونا از هشدار عبور و با سیر افزایشی شدیدی به مرحله خطرناک وارده شده تنها راه مقابله با این ویروس اصلاح رفتار است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: امروز روند شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر از شکل خطی عبور کرده و این استان در نوار جنوبی یکی از چند استان خطرناک از لحاظ شیوع بیماری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: امروز مردم نسبت به انجام آزمایش‌های مربوط به کرونا حساس شدند شاید این حساسیت در گذشته قابل توجیه بود و تلاش شد با توسعه مراکز بیماریابی بیماران و افراد ناقل شناسایی شوند اما امروز میزان شیوع بیماری به حدی بالا رفته که هر فردی که با آن در تماس هستیم احتمال دارد یک فرد مثبت و یا یک فرد ناقل بیماری باشد.

خواجه ئیان اضافه کرد: افراد در این شرایط باید نسبت به تماس‌های خود جوانب احتیاط و بهداشت را بیشتر رعایت کنند زیرا با این شدت شیوع بیماری ظرفیت آزمایشگاه‌ها محدود است و امکان گرفتن آزمایش از همه مردم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این شرایط افراد باید تلاش کنند تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در هر خروج از منزل این احتمال را بدهند که با یک فرد ناقل کرونا روبرو شوند همچنین باید از افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار نیز بیشتر مراقبت کرد زیرا آنها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: افرادی که آزمایش آنها مثبت می‌شود حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند باید در خانه بمانند و  همه موارد بهداشتی را رعایت کنند تا سایر افراد خانواده درگیر این ویروس نشوند. 

وی بیان کرد: با شیوع بیماری موارد بستری بویژه در بخش آی سی یو روبه افزایش گذاشته هرچند تاکنون شرایط بیمارستان‌ها در استان تحت کنترل است اما ادامه این روند ممکن است این شرایط را از کنترل خارج کند.

خواجه ئیان اضافه کرد: در زمان حاضر ظرفیت بیمارستان‌های استان بوشهر پاسخگوی نیاز بیماران است اما این شرایط ممکن است همیشه اینگونه نباشد و اگر موارد بستری روبه افزایش برود و نتوان چرخه انتقال بیماری را قطع کرد ممکن است ظرفیت بیمارستانی پاسخگو نباشد و در این حالت باید از فضای دیگری برای بستری بیماران استفاده کرد.

وی با تقدیر از کارکنان حوزه بهداشت استان بوشهر ادامه داد: همزمان با موج نخست شیوع ویروس کووید ۱۹ کارکنان این حوزه همه تلاش خود را برای شناسایی بیماران و نظارت بر نحوه اجرای دستورالعم‍ل‌های بهداشتی انجام دادند تا جائی که امروز تعدادی از همکاران مراکز بهداشتی و ستادی به بیماری مبتلا شدند از همین رو از مردم می‌خواهیم برای تامین سلامت خود و کاهش فشار و ناراحتی بر حوزه بهداشت و درمان با این مجموعه همکاری کنند.

خواجه ئیان گفت: هرچند به علت ابتلای تعدادی از همکاران مراکز بهداشتی به ویروس کرونا تعدادی از این مراکز تعطیل شد اما تلاش شده با جا به جایی همکاران و افزایش فعالیت آنها کاری بر زمین باقی نماند.

ویروس کرونا ضعیف نشده‌است

وی در باره چند باور غلط در بین مردم تاکید کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده و همچنان سیر صعودی خود را دنبال می‌کند پس مردم فریب این باور غلط که بیماری ضعیف شده را نخورند.

این مقام مسئول در مورد درصد پائین ابتلای جوانان به ویروس کرونا گفت: هرچند افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در خطر بیشتری قرار دارند ولی این امر به گونه‌ای نیست که این ویروس برای سایر گروه‌های سنی بویژه جوانان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا با هیچ کسی تعارف ندارد و حضور و بستری شدن بیماران در سنین و گروه‌های سنی مختلف گواهی براین مدعا است به همین دلیل همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا تجربه ثابت کرده‌است وقتی سیل اپیدمی بیماری شدت پیدا کند همه گروه‌های سنی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد که به نقطه اوج بیماری رسیده‌ایم و احتمال دارد سیر صعودی بیماری ادامه داشته باشد اگر مردم همکاری کنند و بیماری را جدی بگیرند این موج کنترل می‌شود درغیر این صورت شرایط از این که هست بدتر و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌شود که تحمل آن برای همه سخت خواهد بود.

خواجه ئیان ادامه داد: هرچند بوشهر جزو آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود و باهمکاری مردم و بازاریان و سایر صنف‌ها خیلی خوب عمل شد اما با کاهش شیوع بیماری در انتهای موج اول این تصور در عموم ایجاد شد که داستان کرونا تمام شده‌است و به همین دلیل هشدارها با بی توجهی روبرو شد.

وی با اشاره به ادامه روند بیماریابی در استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به حجم زیاد نمونه‌های گرفته شده آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر در این استان دیگر پاسخگو نیست به همین دلیل براساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو روز گذشته تنها از گروه‌های آسیب پذیر جامعه نمونه‌گیری انجام می‌شود و از نمونه گیری سایر افراد صرفه نظر شده‌است.

وی در باره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها اظهار داشت: با همت همکاران حوزه درمان تاکنون در بخش سیستم درمان کمبودی نداشته و سیستم ما پاسخگوی موارد بستری و اوضاع تحت کنترل است اما ظرفیت بیمارستان‌ها نامحدود نیست واگر به هشدارها توجه نشود و تجمع‌ها، جشن‌ها، مراسم‌ ادامه یابد ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که این ظرفیت جوابگو نباشد.

خواجه ئیان ادامه داد: تا کنون سیستم بیمارستانی در استان بوشهر پاسخگو بوده و در هیچ یک از شهرستان‌ها مشکل عمده‌ای در زمینه موارد بستری و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وجود نداشته به نحوی که تعدادی از بیماران بستری دراین بخش ها نیز بهبودی یافته و مرخص شده‌اند اما هر نوع بی‌توجهی ممکن است ما را به جایی برساند که مجبور شویم برای افزایش ظرفیت بستری از فضاهای دیگر استفاده کنیم.

استان بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به آمار موارد مثبت سه هفته گذشته و افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها وضعیت استان بوشهر ابتدا در وضعیت هشدار و در زمان حاضر نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

دکتر سعید کشمیری افزود: مردم باید بدانند و یقین داشته باشند که کم محلی، بی توجهی و نادیده گرفتن ویروس کرونا باعث از بین رفتن آن نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند به زودی از ویروس کرونا خلاص نمی‌شوند و براساس نظر کارشناسان تا سال آینده درگیر این ویروس خواهیم بود و بهترین راه برای مقابله با آن رعایتدستورالعمل‌های  بهداشتی است.

کشمیری اضافه کرد: مردم به جای اینکه مرتب سراغ دوران پیش از کرونا را می‌گیرند باید به فکر زندگی کردن در کنار کرونا باشند و بیشتر درخانه بمانند چرا که امن ترین محیط برای افراد خانه است.

وی ادامه داد: مردم باید بیاموزند در این شرایط کمتر از خانه بیرون بروند و در صورت خروج از خانه باید از ماسک استفاده کنند و فاصله ۲متری را در هر شرایطی رعایت کنند همچنین شست و شوی دست را نیز مد نظر داشته باشند و ترک هر یک از این موارد شرایط را برای آحاد جامعه سخت تر می‌کند.

افزایش موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه

وی افزود: در زمان حاضر ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش  آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که پنج مورد نسبت‌به آمار قبل افزایش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در مجموع ۸۸ مورد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۲۷۴ نفر بیمار حاد تنفسی در ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان‌های استان بوشهر مراجعه کرده‌اند یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۱ هزار و ۲۶۷ بیمار حاد تنفسی به بیمارستان‌های استان بوشهر مراجعه کرده‌اند که سه هزار و ۲۴۸ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند و از این تعداد دو هزار ۴۳ نفر ترخیص شده‌اند.

اعمال محدودیت بدون تغییر رفتار کارساز نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ممکن است با توجه به روند افزایش شیوع ویروس کرونا با توجه به تفویض اختیاری که به استان‌ها شده محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود اما راه حل این بیماری این نیست چرا که اعمال محدودیت تا ابد امکان پذیر نیست و تکرار همان رفتارها بعد از پایان محدودیت‌ها هیچ کمکی به ما نمی‌کند.

کشمیری تاکید کرد: اصل در اعمال محدودیت‌ها تغییر رفتار و تغییر سبک کار و زندگی است که مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه باید این تغییر را بپذیریند و رعایت کنند.

وی با تاکید براینکه باید با کرونا کنار بیائیم گفت: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید تا اطلاع از شرکت در مراسم ترحیم و عروسی، میهمانی‌های خانوادگی و تجمع دیگری پرهیز کرد چرا که در این تجمع‌ها به راحتی ویروس منتقل می‌شود.

شمار زیادی از کادر درمان در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر افزود: توان پرستار و پزشک ما از لحاظ تعداد و زمان محدود است چرا که بی وقفه کار کردن باعث فرسودگی و بیماری کادر پزشکی می‌شود.

کشمیری ادامه داد: در زمان حاضر شمار قابل توجهی از پزشکان و پرستاران درگیر ویروس کرونا شده و درخانه در حال مداوا هستند پس بنابراین با رعایت موارد و داشتن حس مسئولیت اجتماعی می توان از این گذرگاه، تنگنا و بحران عبور کرد.

وی تاکید کرد: همه مسئولیت متوجه تنها تصمیم دولت نیست و خیلی از موارد به رفتار مردم و سبک زندگی آنان برمی‌گردد چرا که ما باید سبک زندگی مخصوص به کرونا را حداقل برای یکسال تجربه کنیم هرچند خیلی‌ها این سبک زندگی را نمی‌پسندند این درحالی است که با رفتارهای نادرست زندگی در این شرایط هم به خود و هم به سایر افراد جامعه ظلم می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مردم باید بدانند تا اطلاع ثانونی امکان گرفتن عکس دسته جمعی و حضور در تجمع‌های خانوادگی را ندارند چرا که هر تجمعی به هر مناسبتی تا اطلاع ثانوی می‌تواند خطرناک باشد.

برای کرونا تاکنون هیچ درمان قطعی کشف نشده‌است

کشمیری گفت: تا کنون هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا کشف نشده و تمام درمان‌هایی که اعلام می‌شود موارد احتمالی درمان است و قطعی نیست.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها سعی می‌کنند درمان‌های جایگزین به مردم معرفی کنند ولی روی هیچ یک از این درمان‌ها نمی‌شود حساب کرد چرا که برای ویروس کرونا واکسنی عرضه نشده و اگر تولید شود نیز بعلت جمعیت زیاد تولید آن برای کل دنیا زمان بر است پس تا کشف واکسن، توزیع و تولید داروی اختصاصی این ویروس فقط باید روی پیشگیری و مبتلا نشدن کار کرد.

نقاهتگاه‌ها مورد استقبال قرار نگرفت

کشمیری گفت: در ابتدا تاکید زیادی روی نقاهتگاه بود و در تمام استان‌ها از جمله بوشهر با کمک نیروهای مسلح و سایر اداره‌ها نقاهتگاه‌هایی ایجاد شد و به تازگی در جنوب استان نیز در منطقه صنعتی پارس جنوبی یک نقاهتگاه افتتاح شد اما راهکار دیگری که  وجود دارد بعد از شناسایی موارد مبتلا نگهداری از بیمار در منزل است.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا بی علامت و یا کم علامت هستند و این افراد نیاز به مراقبت زیادی ندارند و تنها با استراحت، خوردن مایعات و داروهای مسکن می‌توانند این دوره گذرانده و بعد از ۲ هفته که عاری از ویروس شدند به محیط و جامعه بازگردند.

کشمیری گفت: خطری که وجود دارد انتقال به سایر افراد است که در صورت رعایت موارد احتیاط این خطر به کمتر از ۲ درصد می‌رسد بنابراین مسائل روحی و روانی، پشتیبانی تغذیه‌ای و رفاهی نگهداری در منزل را ارجح می‌کند اما برای افرادی که در منزل جای مناسبی ندارند نقاهتگاه‌هایی در نظر گرفته شده اما با استقبال مواجه نشده است.

افراد آسیب پذیر، شهریور ماه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

وی با اشاره به وجود آنفلوانزای H۱N۱ در کنار کووید ۱۹ در پائیز امسال اضافه کرد: توصیه می‌شود افراد آسیب پذیر شامل زنان باردار، افراد دیابتی، بیماران قلبی و دارای فشارخون شهریور ماه واکسن آنفلوآنزا را استفاده کنند.

کشمیری گفت: بسیاری از کشورها واکسن آنفلوآنزا را  به صورت مجانی تهیه و در اختیار مردم قرار می‌دهند تا تخت‌های بیمارستانی در اشغال بیماران آنفلوآنزایی قرار نگیرد و بتوان به بیماران مبتلا به ویروس کرونا سرویس داد.

وی ادامه داد: در این ارتباط در کشور و استان بوشهر نیز اقدام‌های مناسبی از جمله سفارش لازم برای تهیه واکسن آنفلوآنزا انجام شده به گونه‌ای که همه قشرهای آسیب پذیر از آن استفاده کنند.

کشمیری در باره آزمایشگاه اضافه کرد: پی سی آر آزمایشگاه اختصاصی ویروس شناسی است که نیاز به دستگاه مخصوص و متخصص ویروس شناس دوره دیده دارد و تاکنون با یک آزمایشگاه کار تشخیص در استان بوشهر در حال انجام است و بزودی ۲ آزمایشگاه دیگر در برازجان و جنوب استان راه اندازی می‌شود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر تمرکز ما روی بیماران آسیب پذیر است و افراد بدون علامت و بیماری زمینه‌ای به هیچ آزمایشی نیاز ندارند تاکنون کمبودی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی نداشته‌ایم هرچند با توجه به محدودیت در کل دنیا تهیه کیت کار بسیار سختی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.