نظارت، حلقه مفقوده پروتکل‌های کرونایی در مازندران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به نظر می رسد که با بازگشایی سینماها و سالن های هنرهای نمایشی (تئاتر) و تالارهای پذیرایی دیگر کمتر مشاغل پرخطری را می توان سراغ گرفت که همچنان به دلیل همه گیری کرونا چراغ شان خاموش باشد، چرا که کم کم مشاغل کم خطر، پرخطر و ریسک بالا فعالیتشان صرفا با اخذ کد رهگیری و تعهد سپاری برای رعایت پروتکل های بهداشتی و نصب آن در فضای کسب و کار و دید عموم نیز از سر گرفته شد و آنچه بیشتر در شرایط فعلی که هر روز بر آمار بیماران کرونایی در استان مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته، این که چه دستگاه هایی متولی نظارت بر رعایت و یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی صاحبان کسب و کار هستند.

اگرچه براساس تعهد سپاری که صاحبان مشاغل در دریافت کد رهگیری برای بازگشایی کسب و کارشان دادند، خودشان ناظر اصلی برای رعایت پروتکل های بهداشتی محسوب می شوند ، ولی در بخش  اتحادیه های صنفی ، دستگاه های متولی صدور مجوز و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت ، ارگان های اصلی نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

بررسی میدانی در بازار و فضای کسب و کار در استان مازندران نشان می دهد که رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل نبود نظارت دستگاههای متولی صرفا در حد دریافت یک بنر و نصب آن در محل کسب و کار و برای دید عموم خلاصه شد و دیگر از سختگیری های قبلی از سوی دستگاههای متولی از اتحادیه تا سازمان صنعت و دانشگاه علوم پزشکی خبری نیست و همین وضعیت باعث شده تا توهم از بین رفتن کرونا با وجود روند افزایشی بیماران بستری در استان مازندران بیش از گذشته نمایان شود.

صاحبان کسب و کار ناظران اصلی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این باره گفت: در شرایط فعلی با برداشتن محدودیت های کرونایی با رعایت پروتکل های بهداشتی، تمام مشاغل ریسک پایین و پر خطر استان فعالیت خود را از سر گرفتند.

حسینعلی قوانلو افزود: در ابتدا طبق تعهد سپاری که صاحبان مشاغل برای دریافت کد رهگیری برای از سر گیری فعالیتشان ارایه دادند، ناظر اول و آخر برای رعایت این پروتکل ها از سوی خودشان و مشتریان خود قلمداد می شوند و باید به گونه ای هم خودشان این پروتکل ها را رعایت کنند و هم این که به مشتریان خود این بحث را القا نمایند.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان بخش نظارتی گروههایی را با ترکیب کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان ها تشکیل دادیم که بر واحدهای صنفی نظارت می کنند و هر واحدی که پروتکل های بهداشتی را خودش و یا حتی مشتریانشان رعایت نکند، پلمپ می شود.

قوانلو اظهار داشت: علاوه بر این تمام اتحادیه های صنفی متولی نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مجموعه ذینفعان خود محسوب می شوند و آنها نیز باید گروه های نظارتی خود را تقویت کنند و با متخلفان در این حوزه برخورد داشته باشند.

مدیرکل صنعت مازندران گفت: به هر حال بازرسان رسمی ما در اداره کل صنعت و حتی سایر دستگاه ها محدود هستند و نمی توانند نظارت دایمی بر ۱۶۰ هزار واحد صنفی داشته باشند و ما نیاز به کمک مردم داریم که نظارت عالیه داشته باشند و واحدهای متخلف را در حوزه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی معرفی کنند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

قوانلو افزود: اگر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به درستی اجرایی نشود و ما افزایش آمار بیماران کرونایی را در استان داشته باشیم، احتمال برگشت محدودیت ها سخت تر از روزهای اول وجود دارد و کسب و کارهای ما بیش از گذشته متضرر می شوند.

رعایت پروتکل بهداشتی شرط فعالیت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: شرط شروع فعالیت مشاغل بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی است و عدول از این دستورالعمل می تواند مشکلات ما را بیش از گذشته در همه گیری این ویروس افزایش دهد.

حامد روحانی زاده افزود: به هر حال دستگاه هایی صدور مجوز برای کسب و کارها به خصوص اتحادیه های اصناف متولیان اصلی برای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی هستند و نیروهای بهداشتی و درمانی نیز این گروه ها را در نظارت و بازرسی همراهی می کنند.

وی ادامه داد: روند افزایشی بیماران کرونایی در استان مازندران در هفته های اخیر نشان از سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی است و ادامه این روند می تواند مشکلات استان را افزایش دهد و حتی برخی محدودیت ها را بار دیگر به استان برگرداند.

این مسئول گفت: ویروس کرونا همچنان به عنوان یک بیماری همه گیری جهانی وجود دارد و هر گونه رفتارهای پرخطر از جمله رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، عدم استفاده از ماسک در فضاهای بسته و تجمعی می تواند بار دیگر سرعت انتقال این بیماری را افزایش دهد.

رییس مرکز بهداشت مازندران به مردم توصیه کرد: همه ما باید در فضاهای بسته و تجمعی حتما از ماسک استفاده کرده و رفتارمان را با این ویروس به گونه ای تنظیم کنیم که دیگر شاهد اوج گیری بیماری نباشیم و برای این منظور حداقل ۸۰ درصد از مردم باید از ماسک استفاده کنند و از هرگونه سفرهای غیر ضرور و تردد در شهرها و مکان های پر جمعیت پرهیز شود.

دکتر روحانی زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها راهکار برای ایمن سازی در برابر ویروس کرونا پیش از تولید واکسن و دارو، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در مکان های پر خطر است که از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شد و ما باید این مسایل را جدی بگیریم.

وی عادی سازی رفتاری را در جامعه نسبت به ویروس کرونا خطرناک توصیف کرد و افزود: ویروس کرونا در استان تا حد زیادی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به مرز ثبات رسید و رعایت بیشتر پروتکل ها می تواند کمک کند که این ویروس در استان کنترل شود.

براساس آخرین گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون ۳۲۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا  در بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه بستری هستند.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا اول تیر ماه حدود ۲ هزار و ۸۸۷ بیمار مبتلا به کوویدو ۱۹ در بیمارستان های سطح کشور تحت درمان قرار دارند .

طبق این گزارش آمار بیماران کرونایی در سطح کشور از اول شیوع این ویروس که سی ام بهمن ماه بیان شد تا اول تیر ماه  به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید و در همین مدت نیز ۹ هزار و ۶۲۳ نفر در سطح کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.