اظهارات ضد واکسیناسیون مجرمانه بوده و مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی یک فعال اینستاگرامی درباره عدم تزریق واکسن و انجام فرآیند واکسیناسیون برای کودکان گفت: در کشورها و جوامع مختلف افراد با علل و انگیزه‌های مختلف به جریانات ضد واکسن دامن می‌زنند؛ افرادی که ممکن است بعضا حتی اختلالات شخصیتی و یا اختلالات اجتماعی دارند و یا افرادی که ممکن است دارای انگیزه‌های دیگری مانند تعارض منافع و یا انگیزه‌های مالی خاصی باشند، متاسفانه به جریان‌های ضد واکسن دامن می‌زنند و البته افراد ناآگاه و کم‌اطلاع هم بعضا ممکن است که تحت تاثیر این افراد قرار گیرند؛ به‌طوری که حتی به نوعی در روند واکسیناسیون فرزندان و کودکان اختلال ایجاد شده و مشکلاتی را برای سلامت آنها و سلامت افراد جامعه ایجاد کند.

وی افزود: به هر حال اصل این رفتار، رفتار بیمارگونه‌ای است که فاقد هر گونه مستند و مدرک است و بر اساس اوهام و توهمات برخی است. این درحالی است که بزرگترین خدمت و سلامت بشریت در تمام دهه‌ها و قرون اخیر موضوع واکسیناسیون و ایجاد مصونیت در برابر بیماری‌های واگیر بوده است. اگر کسی اندک آشنایی با تاریخ جوامع مختلف داشته باشد و از فجایعی که در اپیدمی‌ها، همه‌گیری‌ها و حتی تک‌گیری‌ها بیماری‌های مختلف عفونی در طول تاریخ اتفاق افتاده، اطلاع داشته باشد، می‌داند که واکسیناسیون، عمومی شدن آن و توسعه آن به بیماری‌های مختلف، به خصوص در بیش از یک قرن اخیر، چه خدمات بزرگی را به جامعه بشری و در جهت ارتقاء سلامت عمومی و حفظ سلامت کودکان جوامع مختلف ارائه کرده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: امروز هم اگر از افزایش امید به زندگی، ارتقاء کیفیت زندگی و ارتقاء شاخص‌های سلامت و به‌ویژه در کودکان صحبت می‌کنیم، بیش از هر چیز به واکسیناسیون و ضریب نفوذ واکسیناسیون در جوامع بازمی‌گردد که توانسته به صورت همگانی انجام شود، این اقدامات هم به نوعی مجرمانه است و به نوعی نشر اکاذیب در جهت تشویش اذهان عمومی تلقی می‌شود و رفتارهایی است که از سوی مراجع قضایی قابل برخورد خواهد بود و حتی دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند. به هر حال سلامت یک حق عمومی است و هر عامل یا فردی که سلامت جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد، به عنوان مخل یک حق عمومی دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم ورود کرده و این موارد را پیگیری کند.

جهانپور گفت: درباره این دست از افراد و برخی از مدعیان طب اسلامی و نام‌های مغالطه‌آمیز دیگری که به آن اطلاق می‌کنند هم این رفتارها را در همه سال‌های اخیر دیده‌ایم، اخیرا قوه قضاییه ورود جدی‌تری به موضوع داشته و با برخی از سرکردگان گروه‌ها و جریانات انحرافی در حوزه سلامت برخورد شده است. ان‌شاءالله این مسیر هم با همیاری قوه قضاییه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به عوارض عدم انجام واکسیناسیون برای کودکان اظهار کرد: پیشگیری از بیماری‌های واگیر و عوارض و پیامدها و عوارض ناگوار و جبران‌ناپذیری که می‌تواند برای سلامت افراد و حیات‌شان در طول زندگی به دنبال داشته باشد، کمترین فایده‌ای است که واکسن‌ها برای بشریت به ارمغان آورده‌اند. قاعدتا هر گونه تاخیر، تعلل و عدم رعایت پروتکل‌های کشوری در زمینه واکسیناسیون قطعا و بدون تردید برای سلامت کودکان مضر خواهد بود و آنها را دچار عوارض جبران‌ناپذیری می‌کند و نمونه‌های آن هم در همه دنیا موجود است. به همین دلیل است که در جوامع فقیر و توسعه‌نیافته به علت عدم دسترسی به واکسن، شاهد عوارض ناگوار برای کودکان بوده‌ایم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای هر کودکی که به عنوان مثال واکسن فلج اطفال را دریافت نکرده باشد، فلج برای تمام عمر می‌تواند عارض شود و برای سایر عدم تزریق واکسن‌هایی که در پروتکل واکسیناسیون کشوری است، مواردی اعم از بروز ناتوانی‌های مختلف و یا مرگ و میر می‌تواند ایجاد شود، موضوع بسیار روشن است و قطعا بسیاری از افرادی که به این موضوع دامن می‌زنند و یا چنین رفتارهایی را تبلیغ می‌کنند و یا ممکن است از این رفتارها تبعیت کنند با اختلالات شخصیتی مواجهند و مشکلاتی دارند که نیازمند شناسایی و درمان است. همکاران ما در بخش‌های مختلف در سطوح اولیه تماس در نظام سلامت بعضا این موارد را شناسایی می‌کنند. باید توجه کرد که حتی اگر پدر و مادری نسبت به واکسیناسیون فرزندش اقدام نکند، ممکن است به طور قانونی و از طریق مراجع قضایی قابل پیگرد باشد.

به گزارش ایسنا جهانپور در پایان اضافه کرد: قطعا هیچ مانعی برای واکسیناسیون کودکان وجود ندارد و حتی کرونا هم مانع از این نیست که افراد با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده و واکسیناسیون فرزندان‌شان را به تعویق بیندازند. مسئولیت هرگونه تاخیر در این حوزه با والدین یا افرادی خواهد بود که به این مسائل دامن می‌زنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.