ضرورت توسعه خدمات بیمه‌ای برای درمان فیزیوتراپی بیماران کرونایی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پرهام پارسانژاد گفت: دوم مرداد روز فیزیوتراپی تداعی کننده سالها تلاش خستگی ناپذیر فیزیوتراپیست ها در عرصه درمان دوشادوش سایر همکاران در جامعه پزشکی است.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: در شرایط ۸ سال جنگ تحمیلی و درمان جانبازان و ایثارگران این دوران در سالهای بعد از آن همواره مسؤولیت خطیری بر عهده همکاران فیزیوتراپیست بوده که مجدانه و منطبق با علم روز این رشته در دنیا به ارائه خدمت پرداخته اند، در ۵ ماه گذشته هم فیزیوتراپیست ها در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها با انجام فیزیوتراپی قلبی و تنفسی بیماران مبتلا به کووید۱۹ برگ زرین دیگری از تاریخ فیزیوتراپی کشور را رقم زدند.

وی افزود: فیزیوتراپیست ها با وجود خطر سرایت این بیماری به خود و خانواده هایشان در خط مقدم درمان چهره به چهره و نفس به نفس به درمان بیماران کرونا پرداختند که متأسفانه تا کنون بیش از ۴۰ نفر از فیزیوتراپیست ها به این بیماری مبتلا شدند و ما یکی از همکاران گرانقدر خود را در این راه از دست دادیم، متأسفانه علیرغم تجویز دو تا سه جلسه فیزیوتراپی در روز برای بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و ارائه این خدمات، سازمان های بیمه گر تنها یک جلسه درمان را پوشش می دهند و بابت جلسات دوم و سوم با این همه خطر و سختی هیچ پرداختی به همکاران بیمارستانی ما صورت نمی گیرد.

پارسانژاد تاکید کرد: با توجه به عوارض جسمانی این بیمارانی بعد از بهبود علائم عمومی، فیزیوتراپی نقش مهم دیگری در بازگرداندن آنها به فعالیت های شغلی و زندگی عادی دارد که در کلینیک های فیزیوتراپی صورت می گیرد، علاوه بر بیماران کرونا، خانه نشینی اجباری این چند ماه و دوری شهروندان از تحرک و ورزش و فعالیت و به دنبال آن ضعف عضلات و نزول آمادگی جسمانی، شیوع آسیب مفاصل، کمردرد، زانودرد، درد پاشنه و کف پا و ... افزایش یافته که حضور بیماران در مراکز فیزیوتراپی و تمرین درمانی راه حل مناسبی برای مشکل شهروندان در ماههای اخیر است.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در پایان بر لزوم بازنگری در تعرفه ارائه خدمات درمانی تاکید و تصریح کرد: افزایش قیمت ارز و بالارفتن هزینه قطعات و تجهیزات فیزیوتراپی و اضافه شدن هزینه اقلام بهداشتی همچون الکل، ماسک، دستکش و ... از یک سو و ادامه فعالیت کلینیک های فیزیوتراپی با یک سوم ظرفیت به لحاظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم پذیرش بیماران با سن بالا و بیماریهای زمینه ای، این مراکز را در معرض خطر ورشکستگی قرار داده که لزوم بازنگری در تعرفه ارائه خدمات و ارائه ملزومات بهداشتی علی الخصوص ضدعفونی کننده های پایه الکل، ماسک و دستکش با قیمت حمایتی از سوی وزارت بهداشت بیش از همیشه احساس می شود.

به گزارش ایرنا در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب شد و در سال ۱۳۷۸ در دوم مردادماه این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفت. البته روز جهانی فیزیوتراپی ۱۷ شهریورماه مصادف با ۸ سپتامبر است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.