مکاتبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها بر خلاف قواعد و مقررات است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن نامه محمدرضا ظفرقندی به علیرضا رئیسی در زیر آمده است:

جناب آقای دکتر علیرضا رئیسی
معاون محترم بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 با سلام و احترام

عطف به مکاتبه شماره 1483/300 مورخ 1/5/99 جنابعالی به استحضار می‌رساند همانطور که می‌دانید خدمات ارزشمند، ایثارگرانه و نجات بخش جامعه معزز پزشکی کشور در ایام بیماری کووید-19 چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی همواره مورد تحسین و تقدیر مردم و مسئولین نظام و دولت بوده است.

لذا وظیفه خود می‌دانم ضمن تقدیر از زحمات جنابعالی و همکارانتان به دلیل اثرات مترتب بر مکاتبه فوق‌الذکر نکاتی را متذکر شوم:

1_ با توجه به قوانین و مقررات موجود و سازوکار مشخص نظارتی بر مطب‌ها و دفاتر کار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها، احاله موضوع و مکاتبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها به سازمان نظام پزشکی، بلاوجه و بر خلاف قواعد و مقررات است.

2 _ به نظر می‌رسد در مواردی که حل و فصل مشکلات با توجه به اختیارات قانونی در حوزه سلامت و در ستاد مبارزه با کرونا در داخل خانواده پزشکی کشور میسر است، اتخاذ روش‌های تهدیدی و ارجاع موضوع به قوه قضاییه و دادستان کشور نه تنها نتیجه مثبتی نخواهند داشت بلکه موجب آزردگی خاطر و روحیه پزشکان خدوم و فداکاری خواهد شد که در شرایط کنونی از جان خود مایه گذاشته‌اند. لازم به ذکر است اگرچه ممکن است آغاز این روش‌ها و ارجاعات غیر معمول به دست و قلم شما جاری شود ولی مطمئن باشید ادامه و پایان آن در اختیار شما نخواهد بود.

3 _ همانطور که در مکاتبه قبلی عرض کردم اساساً مقایسه حرفه پزشکی و طبابت چه در مطب‌ها و چه در بیمارستان‌ها با کسب و کارها و مشاغل دیگر و استخراج نتیجه و اعلام آن "قیاس مع الفارق" و فاقد مبنای صحیح و علمی است.

در جایی که انبوه بیماران از شدت بیماری، درد و اضطرار به پزشکی مراجعه می‌کنند و پزشک علیرغم احساس خطر ابتلا و گرفتار شدن به بیماری صرفاً برای انجام وظیفه انسانی و پزشکی ناگریز به کار و ادامه طبابت است و به حکم قواعد و اخلاق پزشکی نمی‌تواند از پذیرش بیماران امتناع کند، اینگونه قیاس کردن ثواب نیست. در اینجا باید زبان تقدیر و چاره گشود نه قلم به تهدید و تخویف.

در این میسر خطیر به‌ جاست بررسی و اعلام شود که علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر، تاکنون چه حمایت عملی و اجرایی از مدافعین فداکار سلامت و حتی شهدای این راه صورت گرفته است؟

4 _ در مورد قطع زنجیره انتقال بیماری هم ضمن تأکید مکرر بر ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی در همه مراکز بهتر است به جای آدرس غلط دادن و پرداختن به معلول‌ها و معضل مراجعه تعداد زیاد بیماران به طوری که فاصله‌گذاری فیزیکی را عملاً غیر ممکن می‌سازد، به صورت علمی و علتی دلایل اصلی و تصمیم‌هایی که منجر به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا شد، بررسی و به مردم اعلام شود.

لازم به ذکر است سازمان نظام پزشکی مجموعه علمی و مستندی در این زمینه فراهم کرده که در صورت لزوم ارائه خواهد شد.

در خاتمه وظیفه خود می‌دانم ضمن تعظیم و تجلیل از فداکاری‌ها و ایثار کادر درمان و جامعه معزز پزشکی کشور که در خطوط مقدم این عرصه خطیر به مردم شریف این مرز و بوم خدمت می‌کنند و در این راه با بیش از 5000 مورد ابتلا به بیماری و 150 شهید خدمت نماد ماندگاری از شرف و افتخار را برافراشته‌اند، مجدداً از همکاران ارجمند درخواست می‌نمایم، برای حفظ سلامت خود و کادر درمان و امکان ادامه خدمت به بیماران نیازمند ترتیبی اتخاذ فرمایید که با نظارت و رعایت دقیق و بیش از پیش ضوابط بهداشتی و اصول حفاظتی در مطب‌ها و محل کار، از اشاعه بیماری جلوگیری شود.

دکتر محمدرضا ظفرقندی
رئیس کل
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.